← Hakkapeliitta 80 vuotta

Hakkapeliitat ralliteillä

Vauhtia, ääritilanteita ja vaativia olosuhteita. Näitä haasteita ovat perinteikkäät rallikilpailut tarjonneet rengasvalmistajille viime vuosisadan alusta lähtien. Autourheilulla on ollut merkittävä sija suomalaisen talvirenkaan tarinassa. Kansainvälisissä ralleissa on testattu tuotekehityksen uusimpia oivalluksia, ja Hakkapeliitan menestys on tehnyt tunnetuksi tätä kovien olojen taistelijaa.

Maineikas, vuonna 1911 perustettu Monte Carlo –ralli kehittyi 1960-luvulla herrasmieskisasta ammattilaisten tiukaksi mittelöksi, jossa myös suomalaiset kuljettajat keräsivät menestystä. Hakkapeliitan kotimaasta koitokseen osallistui parhaimmillaan viisitoista autokuntaa. Vuoden 1963 rallissa Pauli Toivonen käytti nastoitettuja Haka-Hakkapeliittoja vuoristo-osuuksilla. Tieto äärimmäisen pitävistä pohjoisen renkaista alkoi levitä.

Suomalaiskuljettajien menestys Monte Carlossa alkoi samaan aikaan nastarenkaiden läpimurron kanssa. Vuonna 1963 Pauli Toivonen ja Anssi Järvi sijoittuivat toiseksi, Rauno Aaltosen ja Tony Abrosen ollessa kolmansia. Rallimaailmassa opittiin tuntemaan Lentävät suomalaiset – The Flying Finns.

Lento jatkui vuoristoralleissa. Ensimmäinen Monte Carlon suomalaisvoittaja oli Timo Mäkinen kartanlukijanaan Paul Easter vuonna 1965. Pauli Toivonen ja Ensio Mikander olivat voittajia 1966. Seuraavana vuonna voittoon ajoi Rauno Aaltonen Henry Liddonin kanssa. Seuraavina vuosikymmeninä Lentävien suomalaisten perinteitä jatkoivat moninkertaiset rallin maailmanmestarit Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen.

Menestys eurooppalaisilla ralliteillä aiheutti Suomessa kovan ralli-innon, ja lukuisia uusia ralleja perustettiin. Jyväskylän Suurajot – sittemmin Suomen MM-ralli – aloitti 1951, ensimmäinen Hankiralli ajettiin 1955. Vuonna 1963 lanseerattiin Turun Moottorikerhon järjestämä Hakkapeliitta-ralli, jossa Hannu Mikkolan menestysura alkoi. Vuonna 1966 käynnistyi arktisissa oloissa ajettava Tunturiralli, nykyinen Arctic Lapland Rally, johon pohjoisen lumi ja jää houkuttelevat kansainvälisiä tähtiä. Ensimmäisenä Tunturirallin voittajana muistetaan Kari O. Sohlberg.

Hakkapeliitat menestyivät 1970-luvulla myös eurooppalaisessa poliisirallissa. Vuosina 1974 ja 1975 Belgian Liegessä ajettiin nokialaisella vyörenkaalla NR21:llä ja Kometa-nastoilla.

Hakkapeliitoista tuotettiin 1970-luvulla erityinen rallirengas, Hakkapeliitta Special. Ääritilanteita varten kehitetty rengas auttoi suunnittelijoita eteenpäin myös kuluttajarenkaiden tuotekehityksessä.

Jäälläajon ME 335,713 km/h

Talvirenkaan keksijän huikea jäälläajon maailmanennätys syntyi, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen viiletti 335,713 kilometrin tuntinopeutta (208,602 mailia tunnissa) tuimassa pakkaskelissä Pohjanlahden jäällä maaliskuussa 2013. Ennen kokemattoman pidon ja vauhdin takasi maailman johtavan talvirengasvalmistajan ykköstuote Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas (255/35R20 97 T XL).

Haka-Hakkapeliitat

haka-hakkapeliitta

Nokian Kumiviesti 3/1963 toi kuulumiset Monte Carlon rallista. Pauli Toivonen kertoo: ”Tukholmassa varustin autoni Haka-Hakkapeliitoilla, joiden varaan osaksi rakentui onnistumiseni Monte Carlon rallissa. Keski- ja Etelä-Euroopassa on Haka-Hakkapeliitta nyt lyönyt itsensä läpi rallirenkaana, sillä kilpailijani tutkivat jo viime vuonna sekä erittäinkin nyt tarkkaan renkaitani ja osoittivat niille kilvan kiitosta. Omasta puolestani suosittelen Haka-Hakkapeliittoja varauksetta käytettäväksi ralleissa. Normaaliajossahan ne on jo aikaisemmin todettu lyömättömiksi.”

Hankiralli

Hankiralli

”Hankirallin raju suomalaisnimi: Hakkapeliitta”. Vuoden 1972 Hankirallin tulosluettelo kertoo, että voittokymmeniköstä kahdeksalla oli alla Hakkapeliitta-renkaat.

Tunturiralli

Tunturiralli

Tunturirallissa vauhdissa Markku Alén ja Kometa-Hakkapeliitat.

Hakkapeliitta Special

Rallinastat (Hakkapeliitta Special)

Hakkapeliitta Special oli Oy Nokia Ab:n kumiteollisuuden ralliautoilijoita varten kehittämä uusi erikoistyyppi. Vakiorengas Hakkapeliitta NR 06 toteutettiin sorateille sopivasti ristikudoksisena, mutta tutulla pintakuviolla. Kometa-nastat olivat vakiomallia terävämmät ja kumiseos tavallista kovempi. Vuonna 1971 markkinoille tullutta rengasta myytiin rajoitetusti. Mainos lupasi, että Hakkapeliitta Special saavuttaa lyhyemmät jarrutusmatkat jäällä kuin kesärengas kuivalla asfaltilla!

Kuva: Rallinastat (Hakkapeliitta Special)