Ivalon testikeskus "White Hell"

Nokian Renkaiden tuotekehityskustannuksista yli puolet käytetään tuotteiden testaamiseen. Riittäviä testituloksia ei saavuteta pelkästään laboratorio-olosuhteissa. Nokian Renkaat testaakin tuotteensa aidossa ympäristössä, jotta ne toimisivat moitteettomasti vaikeissa, vaativissa ja vaihtelevissa oloissa.

Suomen Lapissa, Ivalossa, napapiirin pohjoispuolella on yli 700 hehtaarin kokoinen testikeskus, jossa tuotekehitys- ja testaustiimit sekä tuntuma-ajajat ottavat mittaa renkaista. Ivalon testikeskuksessa simuloidaan talviautoilun ääritilanteita marraskuusta toukokuuhun, yöllä ja päivällä. Lämpötilanvaihtelut ovat rajuja; saman vuorokauden aikana lämpötila voi muuttua jopa 40 astetta. Keskitalvella kaamoksen mukanaan tuoma pimeys tuo kehitystyöhön omat haasteensa, keväällä käydään jatkuvaa kamppailua kylmien öiden ja aurinkoisten päivien olosuhde-erojen kanssa. Vuoden aikana testataan yli 20 000 rengasta.

Ivalon testikeskuksessa on enemmän kuin 20 erilaista testirataa. Jatkuvasti kunnossapidettäviä testiratoja on yhteensä yli 100 km. Radoilla testataan mm. ajokäytöstä lumella ja jäällä sekä renkaan kiihdytys- ja jarrutusominaisuuksia. Nokian Renkaat on maailman johtava pohjoisten olosuhteiden asiantuntija juuri Lapissa tehtävän kattavan ja huolellisen testauksen ansiosta.

Talvirengastestauksen huipulla

Nokian Renkaiden talvirengasosaaminen kumpuaa syvältä Suomen lahjomattoman Lapin ytimestä.

Matka Euroopan metropoleista Nokian Renkaiden Ivalon testikeskukseen on pitkä. Noin 300 kilometriä Napapiirin pohjoispuolella, keskellä erämaata sijaitsee Saksan Nürburgringin Grüne Höllen suomalainen arktinen serkku - White Hell.

Nokian Renkaat perusti vuonna 1986 testikeskuksen paikkaan, jossa renkaiden ominaisuudet joutuvat todella koville. Ivalon testikeskuksessa työ tehdään äärimmäisissä olosuhteissa; hyytävässä pakkasessa lumen ja jään keskellä.

Tunturimaastossa kumpuileva tie päättyy porttiin, jonka takaa aukeaa moderni ja koko ajan kehittyvä autonrenkaiden testaamisen maailma. Huoltorakennuksia, erimerkkisiä autoja, tekniikkaa ja apuvälineitä ja tietenkin ammattilaisia työssään.

Ivalon testikeskuksen maine oikealla tavalla armottomana ja teknisesti tasokkaana paikkana kasvaa koko ajan.

– Kansainvälisten autolehtien testivierailut lisääntyvät jatkuvasti. Ne eivät syö resursseja Nokian Renkaiden omalta tuotekehitykseltä, vaan ovat osa luontevaa toimintaa täällä arktisissa oloissa, testauspäällikkö Petri Peltoniemi kertoo.

Ainutlaatuinen ja joustava

Turvallisuuden edelläkävijän tavoitteena on kehittää entistä parempia ja luotettavampia talvirengasmalleja. Yksi tärkeimmistä menestystekijöistä on juuri Ivalon testikeskus: oma kotikenttä ja talvirengasosaamisen kehto, joka on ainutlaatuinen kokonaisuus.

Tarkkaan suunnitelluilla radoilla ja väylillä autonrenkaita testataan tinkimättömästi mahdollisimman tasalaatuisissa olosuhteissa.

Ivalossa jokainen testirengas kokee lukuisia tunteja muun muassa jarrutusta, kiihdytystä, ympyrärataa, pujottelua ja jyrkkää ylämäkeä lumella ja jäällä. Haastava päämäärä on erottaa parhaat renkaat hyvistä ja mahdollistaa tulevien talvirenkaiden maailman parhaat turvallisuusominaisuudet.

– Ivalon testikeskus on ylivertainen paikka. Mikään kone tai sisällä tehtävä työ ei päihitä testausta näissä olosuhteissa ja puitteissa, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri toteaa.

"Ivalon testikeskus on ylivertainen paikka. Mikään kone tai sisällä tehtävä työ ei päihitä testausta näissä olosuhteissa ja puitteissa"
Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj


Morri tietää, mistä puhuu. Pitkän linjan rengasammattilainen on isännöinyt Nokian Renkaiden ulkomaisten jälleenmyyjien koulutus- ja lanseerausvierailuja Ivaloon jo kahdenkymmenen vuoden ajan.

– Tämä on mielenkiintoista ja kansainvälistä hommaa. Lisäksi kaikki testikeskuksessa tapahtuva työ on tullut aikojen kuluessa hyvin tutuksi. Esimerkiksi ratojen kunnostamisen ja huollon määrä on yllättävän suuri: täällä tehdään pitkää päivää ja itse ajoa ja testaamista on siitä pieni osa.

Peltoniemi korostaa samaa. Vertailukelpoiset tulokset mahdollistavat olosuhteet eivät synny sattumalta tai odottamalla. Olosuhteet Ivalossa vaativat kaikilta parasta osaamista ja täydellistä sitoutumista.

– Kun iskee oikein paha keli, huoltoporukan pitää aloittaa ratojen kunnostaminen aamuyöstä ja jatkaa sitä pitkälle iltaan. Ivalon testikeskuksessa joustetaan tilanteen mukaan. Aktiivikaudella töitä tehdään seitsemänä päivänä viikossa.

Lue lisää:

Tutustu testaukseemme tarkemmin

Huolellisesti eri käyttökohteisiin räätälöidyt, tiukat testit läpäisseet tuotteet vakuuttavat.

Lataa testausesite