FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu

Tuntuma ratkaisee

Paraskaan mittalaitteiden avulla suoritettu testaus ei kerro miltä rengas ajettaessa tuntuu.

Nokian Renkaiden tuntumakuljettajat ajavat vuosittain satojatuhansia kilometrejä tunnustellen, aistien ja arvioiden. Kun ajoneuvosta on tullut osa selkärankaa, rengastestaaja tietää, miltä rengas tuntuu. Ajoneuvotestausta tehdään Suomen lisäksi kaikkialla maailmassa, erilaisilla tienpinnoilla, nopeasti muuttuvissa ajokeleissä. Maailman parhaat testikuljettajat, laaja-alainen testaustoiminta ja monipuolinen testauskalusto takaavat, että renkaat toimivat parhaalla mahdollisella tavalla vaihtelevissa tilanteissa myös äärioloissa.


Tuntumakuljettajilla on iso rooli renkaiden testauksessa. Työhön on koulutus, mutta tietotaidon ja oikeanlaisen tuntuman oppii vasta työtä tekemällä.

- Renkaan käyttäytyminen tuntuu käsissä ja persuksissa. Miten auto ohjautuu, miten nopeasti rengas stabiloituu luistosta ja miten rengas käyttäytyy esimerkiksi jarrutuksissa, kiihdytyksissä, pujottelussa tai jyrkässä alamäessä, kertoo tuntumakuljettaja Petri Paananen Nokian Renkailta.

Tuntumakuljettaja raportoi testiajojen tulokset eteenpäin ja listaa renkaiden hyviä ja kehitettäviä ominaisuuksia. Testauksen lopputulos on yhdistelmä subjektiivisia mielipiteitä ja objektiivisia testituloksia, joiden perusteella kehitystyö jatkuu ja lopputuloksena on paras mahdollinen rengas, autoilijan tärkein turvavaruste.

- Huono rengas ei selviä kattavasta testipaletista vaan jää aina kiinni jostakin ominaisuudesta.

"Huono rengas ei selviä kattavasta testipaletista vaan jää aina kiinni jostakin ominaisuudesta."
Petri Paananen, Nokian Renkaat Oyj, tuntumakuljettaja

Mitä hyvältä tuntumakuljettajalta sitten vaaditaan analysointitaitojen lisäksi? Ainakin hyviä hermoja ja kykyä testata ilman ennakko-odotuksia sekä sopivaa yhdistelmää nöyryyttä ja kunnianhimoa. Ja lisäksi riittävän kevyttä kaasujalkaa.

- Renkaiden testaaminen ei ole rallia. Tarkoituksena ei ole ajaa tuulispäänä vaan tunnustella ja analysoida. Tietysti välillä mennään lujaa, mutta renkaiden toimivuus on aina pääosassa, Paananen kertoo. Testiradoilta tuttu rauhallinen ja ennakoiva ajotyyli on Paanasella hyppysissä myös vapaa-ajalla.

- Otan herkästi huomioon muut tiellä liikkujat ja seuraan, miten he toimivat. Ilmeisesti analysoin välillä liikaakin, sillä kotona saan palautetta siitä, että puutun apukuskin paikalta liian paljon kuskin tekemisiin, Paananen nauraa.