Nokian Renkaat ja Nokian Hakkapeliitta 8 paransivat jäälläajon maailmanennätyksen huimiin lukemiin 335,713 km/h!

Talvirenkaan keksijän huikea jäälläajon maailmanennätys syntyi, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen viiletti 335,713 kilometrin tuntinopeutta (208,602 mailia tunnissa) tuimassa pakkaskelissä Pohjanlahden jäällä. Ennen kokemattoman pidon ja vauhdin takasi maailman johtavan talvirengasvalmistajan uusi ykköstuote Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas (255/35R20 97 T XL).

Kovassa vauhdissa huippuluokan talvirenkaalta kaivataan ehdottoman luotettavaa pitoa, rakenteellista kestävyyttä ja tarkkaa käsiteltävyyttä, joka vastaa tehokkaan auton poikkeuksellista suorituskykyä. Legendaarisen Hakkapeliitta-talvirengasperheen tuoreen jäsenen uniikki Nokian Eco Stud 8 -nastateknologia varmisti tasapainoisen sivuttais- ja pitkittäispidon, joka näkyy ja tuntuu vakaana, yllätyksettömänä ajotuntumana. Kumpaakin kaivataan olipa sitten kyse äärinopeudesta epätasaisella merenjäällä tai tuiki tavallisesta ohitustilanteesta talvitiellä.

"Tinkimätön äärirajoilla testaaminen ja rajojen etsiminen palvelee aina kuluttajan etua"
Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj

- Tinkimätön äärirajoilla testaaminen ja rajojen etsiminen palvelee aina kuluttajan etua. Halusimme asettaa uuden Hakkapeliitta 8:n todella kovan haasteen eteen. Huimavauhtisessa ajossa renkaisiin kohdistuu suunnaton voima, kun auto kulkee sekunnin aikana yli 93 metriä ja nasta iskee jäähän 43 kertaa. Ilmanvastuksen kasvaessa pitoa vaaditaan entistä enemmän auton vauhdin kiihdyttämiseksi. Pidon lisäksi ajettavuus ja stabiliteetti ovat ensiarvoisen tärkeitä, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sanoo.

Sama paikka, auto ja kuljettaja kuin aikaisemmin – nyt uusi Nokian Hakkapeliitta 8

Todellisen jäämiehen, moninkertaisen maailmanennätyspilotti Janne Laitisen harvinaislaatuisessa testitapahtumassa kiidättämä auto oli Audi RS6. Nokian Renkaiden oman testiauton huippunopeus kipusi ennätyksen aikana lähes 340 kilometriin tunnissa. Uusi maailmanennätys toteutettiin 9. maaliskuuta Oulun kaupungin edustalla, kumpuilevalle merenjäälle auratulla 12 km:n pituisella jääradalla.

Myös aikaisempi Guinnessin jäälläajon (maaliskuu 2011: 331,61 km/h) ja sähköautojen jäälläajon maailmanennätys (maaliskuu 2012: 252,09 km/h) ovat Nokian Renkaiden ja yli kaksikymmentäviisi vuotta testausammattilaisena toimineen Laitisen käsialaa.

Guinnessin organisaatio määrittelee jäälläajon maailmanennätykselle tarkat säännöt. Yhden kilometrin matkaan kuluva aika mitataan radan molempiin suuntiin ajettuna. Maailmanennätys on näiden kahden mittauksen keskiarvo. Lähtö on lentävä ja aikaa suoritukseen on yksi tunti. Jään tulee olla luonnollista, eikä sitä saa karhentaa tai käsitellä kemikaaleilla. Renkaiden tulee olla kaupallisesti saatavilla ja hyväksytyt tieliikennekäyttöön siinä maassa, jossa ennätys ajetaan.

Lue lisää:

Jäämies Janne Laitinen 
Nokian Hakkapeliitta 8:n kamppailu luonnon kanssa

Kurkista kulisseihin!