Tiedätkö, miten kesärenkaasi on tehty?

Tiedätkö, miten kesärenkaasi on tehty?

Renkaan matka tuotekehityspöydältä auton alle kestää Nokian Renkailla kahdesta viiteen vuotta. Kaikki Nokian Tyres Hakka -kesärenkaat, mukaan lukien uutuustuote Nokian Tyres Hakka Black 3, valmistetaan Nokian tehtaalla, joka on myös maailman pohjoisimman rengasvalmistajan tuotekehityksen kotipaikka.

Renkaan matka tuotekehityspöydältä auton alle on pitkä. Jopa viisi vuotta kestävän prosessin aikana Nokian Renkailla tehdään töitä niin laboratoriossa kuin testiradoillakin. Kehitystyöhön osallistuu yli sata rengasammattilaista aina kemisteistä IT-alan ammattilaisiin ja ääniasiantuntijoista testikuljettajiin. Perinteisten rengasominaisuuksien kuten pidon ja vierintävastuksen lisäksi jatkuvan kehitystyön kohteena on ympäristöystävällisyys. Nokian Renkaiden tuotteissa käytetään jo nyt rypsiöljyn kaltaisia biopohjaisia raaka-aineita ja uusia ympäristöystävällisiä materiaaleja tutkitaan sekä kehitetään jatkuvasti.

– Olemme syntyneet ja kasvaneet Suomessa, joten vaihtelevat ja haastavat sääolosuhteet ovat meille luonnollisia ja tuttuja. Kesärenkaiden pitää toimia turvallisesti niin ukkoskuuron yllättäessä, helteisinä kesäpäivinä kuin viileinä syysaamuina. Perustehtävämme ei ole vuosien varrella muuttunut – mahdollistamme turvallisen ajamisen kaikilla keleillä, Nokian Renkaiden innovaatio- ja kehitysjohtaja Teemu Soini kertoo.

Satoja ajoneuvotestejä, tuhansia testirenkaita ja miljoonia kilometrejä

Nokian Renkaiden tuotekehityksen koti on Nokialla, jossa syntyy jatkuvasti sekä uusia innovaatioita että turvallisen ajamisen takaavia kesärenkaita. Vaikka huipputekniset digitaaliset ympäristöt ja laitteet edesauttavat nykyään renkaiden kehitystyötä, yksi asia pysyy samana vuosikymmenestä toiseen:

 – Vaikka tietokoneavusteiset suunnittelutyökalut ovat jo osa päivittäistä kehitystyötä, meillä luova työ ja vaativa testaaminen tehdään sekä laboratorioissa että aidoissa olosuhteissa osaavien ammattilaisten yhteistyönä. Meidän kehittämämme tuotteet ovat syntyneet hallitsemaan kaikenlaiset sääolosuhteet, Soini korostaa.

Renkaan tiettyjen ominaisuuksien kysyntä muuttuu trendien kehittyessä, mutta yhtä ei voi korostaa muiden kustannuksella. Rengas on taidonnäyte, jossa jokaisen osa-alueen on oltava tasapainossa eikä turvallisuudesta voi tinkiä.

– Vaikkapa uusien materiaali-innovaatioiden käyttöönotto vaatii runsaasti tuotekehitystyötä ja testejä, jotta renkaaseen saadaan parhaat ominaisuudet. Meidän vahvuutemme ovat innovatiivisuus ja kyky löytää ratkaisuja. Osaavalla tiimillämme ei nouse kädet pystyyn, Soini lupaa.

Renkaan kehitystyö saa alkunsa markkinatutkimuksesta ja asiakastarpeeseen perustuvasta konseptoinnista, jonka aikana uudelle renkaalle asetetaan turvallisuuteen, vastuullisuuteen ja suorituskykyyn liittyvät tavoitteet. Tämän jälkeen tapahtuu monta asiaa yhtä aikaa, kun pintamallien, rakenteen ja materiaalisekoituksien kehittäminen alkaa. Samalla simuloidaan digitaalisesti muun muassa renkaan toiminnallisuutta, rakenteellista kestävyyttä, vierintävastusta ja rengasmelua. Uuden renkaan kehittäminen vaatii satoja ajoneuvotestejä, tuhansia testirenkaita ja usein jopa miljoonia ajettuja kilometrejä.

Nokian Tyres Hakka Black 3


Testaus tärkeä osa tuotekehitystä  

Rengas pääsee mahdollisimman varhaisessa vaiheessa testattavaksi. Nokian testiradalla renkaita testataan pohjoismaisissa kesäolosuhteissa, ja Espanjassa on puolestaan äärimmäisiin nopeuksiin ja lämpötiloihin soveltuva testirata Hakka Ring. Talvirenkaiden lumi- ja jäätestaus tapahtuu Ivalon White Hell -testikeskuksessa.  

Testikeskusten lisäksi Nokian Renkailla tehdään paljon sisätiloissa tapahtuvaa indoor-testausta, joka antaa oleellista tietoa renkaiden kumisekoitusten, pintamallien ja rengasrakenteiden ominaisuuksista ja toimivuudesta. Sillä myös varmistetaan, että renkaat ovat normien ja vaatimusten mukaisia kaikkialla maailmassa.  

– Indoor-testaus on tärkeä osa tuotekehitystä ja useimmiten renkaat testataankin ensin erilaisilla koneilla ennen kuin niillä lähdetään radalle. Koestuskoneille testaamme renkaan rakenteellista lujuutta ja nopeuskestävyyttä. Valvomme myös renkaiden virheettömyyttä jatkuvasti toistuvin kokein, joiden avulla varmistamme tuotteiden laadun ja teknisen luotettavuuden, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Jarno Röytiö selventää. 

Nokian Tyres safe partner

 

Kehitetty ja testattu pohjoisen olosuhteisiin  

Hakka-kesärenkaat tunnetaan korkeasta laadusta ja ympäristöystävällisyyden edelläkävijyydestä. Kuten kaikki Hakka-kesärenkaat, myös uutuustuote Nokian Tyres Hakka Black 3 valmistetaan vanhojen punatiilisten seinien suojissa Nokian tehtaalla. Pohjoisessa testattu ja vaativiin olosuhteisiin luotu Hakka Black 3 on suunniteltu tehokkaisiin ja urheilullisiin henkilöautoihin ja katumaastureihin. Hakka Black 3 -kesärengas taitaa pohjoisen sään kaikki olomuodot keväästä syksyyn ja vakuuttaa autoilijat tarkalla käsiteltävyydellä, ensiluokkaisella pidolla ja hiljaisella ajoäänellä. 

– Pohjoisen äkisti muuttuvat kesäkelit ja epätasaiset tienpinnat ovat kuljettajalle haastavia. Ei olekaan ihme, että pohjoismaiset kuljettajat arvostavat eniten pitoa ja ajettavuutta märällä tiellä. Hakka Black 3:n kehittämisessä keskityimme tarkkaan ja täsmälliseen ajettavuuteen sekä märällä että kuivalla tiellä, erinomaiseen märkäpitoon ja hiljaiseen ajoääneen, jonka kuljettaja huomaa mukavana matkantekona, Röytiö sanoo. 

 

 

Löydä autoosi parhaiten sopivat KESÄrenkaat