Markkina-alueiden painoarvot tasaantumassa

Pohjoismaat - Vahva asema kotimarkkinassa

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa myydään vuosittain yhteensä noin 10 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta, joista noin 6 miljoonaa on talvirenkaita. Maissa on myös lainsäädäntö, joka edellyttää talvirenkaiden käyttöä talvikuukausien aikana. Pohjoismaat muodostivat noin 44 % Nokian Renkaiden myynnistä vuonna 2015. Yhtiö on alueella markkina- ja hintajohtaja. Nokian Renkaat on ainoa paikallinen valmistaja ja sillä on laaja jakeluverkosto, kuten oma 321 liikkeen Vianor-rengasketjunsa.

Keski-Eurooppa - Määrätietoista kehitystä haastajan roolissa

Euroopan markkinoilla, Pohjoismaat pois lukien, myytiin noin 250 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta vuonna 2015. Keski-Eurooppa on maailman suurin talvirenkaiden markkina-alue, 11-kertainen Pohjoismaihin nähden. Talvirenkaita myytiin noin 69 miljoonaa kappaletta. Rengasmarkkinoiden laajentuessa ja talvirengaslainsäädännön yleistyessä Keski-Euroopasta on tullut yksi Nokian Renkaiden tärkeimmistä kasvualueista. Nokian Renkaat räätälöi renkaansa eri markkina-alueiden kuluttajien tarpeisiin. Keski- ja Itä-Euroopan talviolosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat sekä alueella myydyt kesärenkaat poikkeavat selvästi yhtiön ydinmarkkinoilla myydyistä tuotteista. Yhtiö myy renkaita yli 30 Euroopan maahan Pohjoismaiden, Venäjän ja IVY-maiden lisäksi. Keski- Eurooppa muodosti noin 26 % Nokian Renkaiden myynnistä vuonna 2015. Yhtiöllä on alueella logistiikka- ja palvelukeskuksia, jotka palvelevat päämarkkinoita ympäri vuorokauden. Jälleenmyyntikanavan kasvua johti Vianor, jonka verkostoon kuului alueella yhteensä 337 liikettä vuoden 2015 lopussa. Nokian Tyres Authorized Dealer (NAD) -verkostossa toimi 1 239 myymälää 19 Euroopan maassa sekä Kiinassa.

Venäjä - Iso potentiaali, heikko taloustilanne

Venäjä on laaja markkina-alue, jossa myytiin arviolta 1,6 miljoonaa uutta autoa ja arviolta 33 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta vuonna 2015. Renkaiden kysyntään erityisesti Venäjällä vaikuttavat eniten öljyn hinnasta riippuvainen BKT:n kehitys, ostovoima ja kuluttajaluottamus. Vuonna 2015 Venäjän talouskehitys oli heikko öljyn hinnan voimakkaan laskun takia, ja BKT:n arvioitu kasvu oli -3,7 %. Kotitalouksien heikentynyt ostovoima siirsi myyntiä premium-tuotteista B- ja C-segmentin renkaisiin.

Noin 50 % renkaiden jälkimarkkinamyynnistä tulee talvirenkaista. Venäjällä on talvirengaslainsäädäntö, jonka valvonta on vähäistä. Tärkeämpiä tekijöitä Nokian Renkaiden toiminta-alueella ovat ilmasto-olosuhteet, jotka käytännössä edellyttävät talvirenkaiden käyttöä talvikuukausina.

Nokian Renkaat on A- ja B-segmentin renkaiden markkinajohtaja ja suurin valmistaja Venäjällä. Vuonna 2015 yhtiön myynti Venäjällä ja IVY-maissa oli 255,1 miljoonaa euroa, mikä oli 17,4 % Nokian Renkaat -konsernin kokonaismyynnistä. Nokian Renkailla on laaja jakeluverkosto Venäjällä. Nokian Renkaiden tehtaat Venäjän tullirajojen sisällä sekä vahvat brändit ja laajeneva jakeluverkosto antavat yhtiölle merkittävää kilpailuetua markkinassa.

Pohjois-Amerikka - Lisäpanostuksilla kasvua

Pohjois-Amerikassa Nokian Renkaiden vahvimpia alueita ovat Kanada sekä USA:n lumivyöhyke. Talvirenkaita näillä alueilla myydään vuosittain noin 16 miljoonaa kappaletta. Kesärenkaat mukaan lukien USA:ssa ja Kanadassa myydään yli 250 miljoonaa rengasta vuosittain.

Nokian Renkaat on mantereen pohjoisosissa perinteisesti vahva talvirengasbrändi. Yhtiö tekee jakelukumppaneiden kanssa yksinoikeussopimuksia valituilla alueilla. Lisäksi Vianor-ketjulla on 76 rengasliikettä New Englandissa.