Myynnin jakauma kohti alueellista tasapainoa

Pohjoismaat -  Kotimarkkinan ykkönen

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa myydään vuosittain yhteensä noin 10 miljoonaa henkilö- ja pakettiautonrengasta, joista noin 6 miljoonaa on talvirenkaita. Maissa on myös lainsäädäntö, joka edellyttää talvirenkaiden käyttöä talvikuukausien aikana. Pohjoismaat muodostivat noin 43 % Nokian Renkaiden myynnistä vuonna 2016. Yhtiö on alueella markkina- ja hintajohtaja. Nokian Renkaat on ainoa paikallinen valmistaja ja sillä on laaja jakeluverkosto, kuten oma 348 liikkeen Vianor-rengasketjunsa.

Keski-Eurooppa - Kasvua lisäpanostusten myötä

Euroopan markkinoilla, Pohjoismaat pois lukien, myytiin noin 260 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta vuonna 2016. Keski-Eurooppa on maailman suurin talvirenkaiden markkina-alue, 11-kertainen Pohjoismaihin nähden. Talvirenkaita myytiin noin 71 miljoonaa kappaletta vuonna 2016.

Rengasmarkkinoiden laajentuessa ja talvirengaslainsäädännön yleistyessä Keski-Euroopasta on tullut yksi Nokian Renkaiden tärkeimmistä kasvualueista. Nokian Renkaat räätälöi renkaansa eri markkina-alueiden kuluttajien tarpeisiin. Keski- ja Itä-Euroopan talviolosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat sekä alueella myydyt kesärenkaat poikkeavat selvästi yhtiön ydinmarkkinoilla myydyistä tuotteista.

Pohjoismaiden, Venäjän ja IVY-maiden lisäksi yhtiö myy renkaita yli 30 Euroopan maahan. Keski-Eurooppa muodosti noin 29 % Nokian Renkaiden myynnistä vuonna 2016.

Yhtiöllä on alueella logistiikka- ja palvelukeskuksia, jotka palvelevat päämarkkinoita ympäri vuorokauden. Jälleenmyyntikanavan kasvua johti Vianor, jonka verkostoon kuului alueella yhteensä 382 liikettä vuoden 2016 lopussa. Nokian Tyres Authorized Dealer (NAD) -verkostossa toimi 1 481 myymälää 19 Euroopan maassa sekä Kiinassa. 

Venäjä - Kasvatimme markkinaosuuksiamme merkittävästi Venäjällä vuonna 2016

Venäjällä myytiin arviolta 1,4 miljoonaa uutta autoa ja arviolta 32 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta jälkimarkkinoilla vuonna 2016. Renkaiden kysyntään erityisesti Venäjällä vaikuttavat mm. öljyn hinnasta riippuvainen BKT:n kehitys, ostovoima ja kuluttajaluottamus. Venäjä oli suurin myötävaikuttaja myynnin kasvuun vuoden 2016 loppupuolella. Venäjän talous ja kuluttajamarkkinat jatkoivat hidasta vakiintumistaan.

Talvirengassesonki alkoi aikaisin ja jatkui vahvana erityisesti Venäjällä, kuten myös Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa. Kasvatimme markkinaosuuksiamme tavoitealueillamme, erityisesti Venäjällä ja Keski-Euroopassa. Venäjän kuluttajien luottamus ja ostovoima jatkoivat hidasta parantumistaan, mutta pysyivät edelleen alhaisilla tasoilla. Uusien autojen myynti Venäjällä jatkoi laskuaan 2016: koko vuosi laski 11 % verrattuna edellisvuoteen. Vuonna 2017, uusien autojen myynnin arvioidaan kasvavan 5–10 % vuoteen 2016 verrattuna. Renkaiden jälkimarkkinan sisäänmyynti Venäjällä laski vuonna 2016 noin 5 %.

Nokian Renkaat on A- ja B-segmentin renkaiden markkinajohtaja ja suurin valmistaja Venäjällä. Nokian Renkailla on laaja jakeluverkosto Venäjällä, ja tehtaamme Venäjän tullirajojen sisällä sekä vahvat brändit ja jakeluverkosto antavat yhtiölle merkittävää kilpailuetua.

Pohjois-Amerikka - Suuri potentiaali All-Season-renkaissa

Pohjois-Amerikassa Nokian Renkaiden vahvimpia alueita ovat Kanada sekä USA:n lumivyöhyke. Talvirenkaita näillä alueilla myydään vuosittain noin 13 miljoonaa kappaletta. Usassa ja Kanadassa myydään kaikkiaan lähes 260 miljoonaa rengasta vuosittain. Nokian Renkaat on mantereen pohjoisosissa perinteisesti vahva talvirengasbrändi. Yhtiö rakentaa jakeluaan strategisesti valittujen partnerien kanssa. Lisäksi Vianor-ketjulla on 81 rengasliikettä New Englandissa. Nokian Renkaiden tavoitteena on laajentaa tuotetarjontaansa ja edelleen kasvattaa myyntiään Pohjois-Amerikassa.