Myynnin jakauma kohti alueellista tasapainoa

Pohjoismaat -  Kotimarkkinan ykkönen

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa myydään vuosittain yhteensä noin 10 miljoonaa henkilö- ja pakettiautonrengasta, joista noin 6 miljoonaa on talvirenkaita. Maissa on myös lainsäädäntö, joka edellyttää talvirenkaiden käyttöä talvikuukausien aikana. Pohjoismaat muodostivat noin 43 % Nokian Renkaiden myynnistä vuonna 2016. Yhtiö on alueella markkina- ja hintajohtaja. Nokian Renkaat on ainoa paikallinen valmistaja ja sillä on laaja jakeluverkosto, kuten oma 348 liikkeen Vianor-rengasketjunsa.

Keski-Eurooppa - Kasvua lisäpanostusten myötä

Euroopan markkinoilla, Pohjoismaat pois lukien, myytiin noin 260 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta vuonna 2016. Keski-Eurooppa on maailman suurin talvirenkaiden markkina-alue, 11-kertainen Pohjoismaihin nähden. Talvirenkaita myytiin noin 71 miljoonaa kappaletta vuonna 2016.

Rengasmarkkinoiden laajentuessa ja talvirengaslainsäädännön yleistyessä Keski-Euroopasta on tullut yksi Nokian Renkaiden tärkeimmistä kasvualueista. Nokian Renkaat räätälöi renkaansa eri markkina-alueiden kuluttajien tarpeisiin. Keski- ja Itä-Euroopan talviolosuhteisiin suunnitellut kitkarenkaat sekä alueella myydyt kesärenkaat poikkeavat selvästi yhtiön ydinmarkkinoilla myydyistä tuotteista.

Pohjoismaiden, Venäjän ja IVY-maiden lisäksi yhtiö myy renkaita yli 30 Euroopan maahan. Keski-Eurooppa muodosti noin 29 % Nokian Renkaiden myynnistä vuonna 2016.

Yhtiöllä on alueella logistiikka- ja palvelukeskuksia, jotka palvelevat päämarkkinoita ympäri vuorokauden. Jälleenmyyntikanavan kasvua johti Vianor, jonka verkostoon kuului alueella yhteensä 382 liikettä vuoden 2016 lopussa. Nokian Tyres Authorized Dealer (NAD) -verkostossa toimi 1 481 myymälää 19 Euroopan maassa sekä Kiinassa. 

Venäjä - Kasvatimme markkinaosuuksiamme merkittävästi Venäjällä vuonna 2016

Venäjällä myytiin arviolta 1,4 miljoonaa uutta autoa ja arviolta 32 miljoonaa henkilö- ja pakettiauton rengasta jälkimarkkinoilla vuonna 2016. Renkaiden kysyntään erityisesti Venäjällä vaikuttavat mm. öljyn hinnasta riippuvainen BKT:n kehitys, ostovoima ja kuluttajaluottamus. Venäjä oli suurin myötävaikuttaja myynnin kasvuun vuoden 2016 loppupuolella. Venäjän talous ja kuluttajamarkkinat jatkoivat hidasta vakiintumistaan.

Talvirengassesonki alkoi aikaisin ja jatkui vahvana erityisesti Venäjällä, kuten myös Keski-Euroopassa ja Pohjoismaissa. Kasvatimme markkinaosuuksiamme tavoitealueillamme, erityisesti Venäjällä ja Keski-Euroopassa. Venäjän kuluttajien luottamus ja ostovoima jatkoivat hidasta parantumistaan, mutta pysyivät edelleen alhaisilla tasoilla. Uusien autojen myynti Venäjällä jatkoi laskuaan 2016: koko vuosi laski 11 % verrattuna edellisvuoteen. Vuonna 2017, uusien autojen myynnin arvioidaan kasvavan 5–10 % vuoteen 2016 verrattuna. Renkaiden jälkimarkkinan sisäänmyynti Venäjällä laski vuonna 2016 noin 5 %.

Nokian Renkaat on A- ja B-segmentin renkaiden markkinajohtaja ja suurin valmistaja Venäjällä. Nokian Renkailla on laaja jakeluverkosto Venäjällä, ja tehtaamme Venäjän tullirajojen sisällä sekä vahvat brändit ja jakeluverkosto antavat yhtiölle merkittävää kilpailuetua.

Pohjois-Amerikka - Suuri potentiaali All-Season-renkaissa

Pohjois-Amerikassa Nokian Renkaiden vahvimpia alueita ovat Kanada sekä USA:n lumivyöhyke. Talvirenkaita näillä alueilla myydään vuosittain noin 13 miljoonaa kappaletta. USA:ssa ja Kanadassa myydään kaikkiaan lähes 260 miljoonaa rengasta vuosittain. Nokian Renkaat on mantereen pohjoisosissa perinteisesti vahva talvirengasbrändi. Yhtiö rakentaa jakeluaan strategisesti valittujen partnerien kanssa. Lisäksi Vianor-ketjulla on 81 rengasliikettä New Englandissa. Nokian Renkaiden tavoitteena on laajentaa tuotetarjontaansa ja edelleen kasvattaa myyntiään Pohjois-Amerikassa.