Nastat vai kitkat?

Suomen vaihtelevat talviolosuhteet asettavat talvirenkaille joukon vaatimuksia. Pidon tulee säilyä niin märällä jäällä, lumisella maantiellä kuin loskaisella moottoritien pätkällä. Valitsetpa kummat renkaat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.

Sekä nasta- että kitkarenkaat ovat kehittyneet merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Nastarengasautoilija ajaa entistä turvallisemmin, mutta myös entistä mukavammin ja tietä säästäen pehmeämmän nastakosketuksen vuoksi. Kitkarengasautoilija puolestaan hyötyy parantuneesta jää- ja lumipidosta uusien kumisekoitusten ja pintakuvioiden ansiosta.

Talvirengasvalinnan ydinkysymystä – nastat vai kitkat – kannattaa siis miettiä hetki. Onnistunut talvirengasvalinta syntyy kun pohdit omaa ajotyyliäsi, ajo-olosuhteita tai ajankohtaa, jolloin enimmäkseen talviaikana autoilet. Laaturenkaan valinta varmistaa, että talvirengas ei yllätä tiukoissakaan tilanteissa. Lue laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovilan mietteitä renkaiden valintaperusteista

 

Testaa taitosi talviajokoulussa! Oikea rengasvalinta auttaa matkantekoasi talven ääriolosuhteissa. Pelkät loistavat renkaat eivät talvisilla teillä kuitenkaan riitä, vaan tietojen ja taitojen pitää myös olla kunnossa. Tutustu, oivalla ja opi. Testaa taitosi talviajokoulussa!

Annamme muutamia vinkkejä helpottamaan valintaasi nastallisten ja nastattomien renkaiden välillä. Valitsetpa kummat renkaat tahansa, muista, että talvi on taitolaji. Ennakoiva, rauhallinen ajotyyli, oikea tilannenopeus ja väljät ajoaikataulut lisäävät talviautoilun turvallisuutta ja mukavuutta.

Nastarengas tuo parhaan turvan vaihteleviin keleihin

Nyrkkisääntö on, että Suomen vaihtelevissa talvioloissa nastarenkaat ovat turvallisin vaihtoehto. Nastarenkaat tuovat kaivattua pitoreserviä vaativilla keleillä, kun pito vaihtelee liukkaasta jäästä sohjoiseen tienpintaan. Kun autosta puuttuu viimeisin turvatekniikka, on nastarengas lyhyen jarrutusmatkansa ansiosta myös varmempi valinta.

"Nastarengas tasaa muuttuvia keliolosuhteita, joten pito säilyy ajettaessa niin jäisellä kuin märällä tiellä."

Varman päälle pelaava valitseekin nastarenkaat, sillä jarrutusmatka etenkin jäisillä teillä on merkittävästi kitkarenkaita lyhyempi. Mitä liukkaampi keli, sitä todennäköisemmin onnettomuusautossa on kitka- kuin nastarenkaat. (VTT, 2014).

Myös Liikenneturva ja vertailutestejä tekevät autolehdet suosittelevat kerta toisensa jälkeen nastarenkaiden käyttöä juuri niiden liikenneonnettomuusriskiä vähentävän vaikutuksen vuoksi.

Hyvä nastarengas välittää kuljettajalle selkeän tuntuman alkavasta sivuttaispidon menetyksestä. Lisäksi nastarenkain varustettu ajoneuvo on yleensä helpompaa oikaista sivuttaisluistosta kuin kitkarenkain varustettu auto. Lue lisää nastarenkaista

Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on rajattu.

Kitkoilla ajomukavuus on huipussaan

Kitkarenkaan etuja puolestaan ovat mm. ajomukavuus ja pienemmästä polttoainekulutuksesta saatavat polttoainesäästöt. Ajomukavuutta lisää erityisesti pienempi ajomelu, kitkarengas on mukava ja hiljainen. Lumipidossa kitkarenkaat ovat kilpailukykyiset nastarenkaiden kanssa. Lisämukavuutta tuo joustava vaihtoaikataulu: kitkarenkaat voi vaihtaa alle hyvissä ajoin eikä kesärenkaiden vaihdolla ole kiirettä.

"Kitkarengas on turvallisimmillaan, kun talviolosuhteet ovat tasaiset, esimerkiksi tien ollessa koko ajan luminen."

Jos autossa on nykyaikaiset turvavarusteet eikä tielle tarvitse lähteä kelillä kuin kelillä, sujuvat talven ajot nastattomilla talvirenkaillakin. Kitkarenkaiden pito erityisesti lumisella alustalla on yhtä hyvä tai jopa parempi kuin nastarenkailla. Jäisellä tienpinnalla kitkarenkaalla on ajettava ennakoivammin ja varovaisemmin kuin nastarenkailla. Lue lisää kitkarenkaista

Pohjoismainen talvirengas hallitsee ääriolot

Kitkarenkaita valittaessa on syytä varmistaa, että kyseessä on nimenomaan pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetut talvirenkaat. Keski-Euroopan olosuhteisiin tarkoitetut nastattomat talvirenkaat eivät yleensä vastaa ominaisuuspainotukseltaan pohjoismaisen talven vaatimuksia. Niissä on painotettu voimakkaasti nopean ajon ominaisuuksia sulalla kelillä muun muassa jääpidon kustannuksella. Lataa vertailu tästä

Pohjoismaihin suunnatun kitkarenkaan sivupinnan merkinnästä ilmenevä suurin sallittu nopeus eli nopeusluokka on tyypillisesti Q (160 km/h) tai R (170 km/h). Keskieurooppalaisen kitkarenkaan nopeusluokka on yleensä H (210 km/h) tai V ( 240 km/h).

"Kun pakkasta on parikymmentä astetta, nastat ja nastattomat talvirenkaat ovat yhtä pitävät, nastattomat joskus jopa pitävämmät. Kovalla pakkasella jää ei ole liukasta. Mutta lähempänä nollaa jään päällä on vettä, mikä tekee siitä liukkaan. Silloin nastarengas saa pinnasta paremman otteen."
Matti Morri, Nokian Renkaat Oyj, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö

Nykyinen EU-rengasmerkintä ei huomioi Pohjoismaissa tyypillisiä vaativia ja vaihtelevia talvikelejä. Koska rengasmerkinnässä on huomioitu vain märkäpitoluokitus, se ei kuvaa totuudenmukaisesti renkaan soveltuvuutta pohjoisen talveen. Vaativissa olosuhteissa renkaiden tärkeimmät turvallisuusominaisuudet ovat jää- ja lumipito. Ikävä kyllä nykyrenkaista puuttuu kokonaan jääpidosta kertova viranomaismerkintä, mikä olisi tärkeä erottelemaan monipuolistuneesta rengastarjonnasta ne, jotka toimivat turvallisimmin Suomen talvessa. Lue lisää EU-rengasmerkinnästä

Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä

Kovalla pakkasella ei nasta- ja kitkarenkaiden käyttäytymisessä ole suurempia eroja. Merkitykselliseksi rengasvalinta tulee hieman leudommalla kelillä. Nastat ovat nappivalinta, kun ilman lämpötila on talvella viidestä pakkasasteesta viiteen lämpöasteeseen. Tien pinnalla on tällöin jäätä.

Jarrutusmatkoissa mitattuna erot eri rengastyyppien välillä ovat suurimmat nollakelillä. Kun verrataan erilaisten renkaiden jarrutusmatkoja jäällä 50 kilometrin tuntinopeudella, nastarenkaiden jarrutusmatka on 43 metriä ja pohjoismaisten kitkarenkaiden 60 metriä. Nastarenkailla auto pysähtyy jopa 17 metriä eli lähes neljä autonmittaa aiemmin. Nastarenkaiden jarrutusmatkan ero on vielä merkittävämpi keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiin verrattuna; nastarenkailla auto pysähtyy jopa lähes kahdeksan autonmittaa lyhemmässä matkassa.

Talvirenkaiden jarrutusmatkat jäällä

VALITSE VIISAASTI - AJA VIISAAMMIN

On tärkeää, että jokainen autoilija voi valita parhaiten omaan ajotyyliin sopivat talvirenkaat. Talvirengasvalinnan ydinkysymystä - nastat vai kitkat - kannattaa siis miettiä hetki.

Lataa esite