Renkaan tuotantoprosessi

Renkaan raaka-aineet
Renkaan pääraaka-aineet ovat luonnonkumi, synteettinen kumi, noki ja öljy. Kumisekoitusten osuus renkaan kokonaispainosta on yli 80 %. Loppuosa on erilaisia vahvikemateriaaleja.

Noin puolet renkaissa käytetystä kumista on luonnonkumia, jota saadaan kumipuusta. Kumipuuta viljellään trooppisilla alueilla, kuten Malesiassa ja Indonesiassa. Synteettiset, öljypohjaiset kumit hankitaan pääosin eurooppalaisilta valmistajilta.

Noin kolmannes renkaassa käytetystä kumisekoituksesta on täyteaineita. Niistä tärkein on noki, joka antaa renkaalle sen mustan värin. Toinen tärkeä täyteaine on öljy, jota käytetään sekoituksen pehmittimenä. Lisäksi renkaan kumisekoituksissa tarvitaan kovettumis- eli vulkanointiaineita sekä useita apukemikaaleja ja suoja-aineita.

Sekoitus
Sekoitusvaiheessa renkaan raaka-aineet sekoitetaan ja kuumennetaan noin 120 asteen lämpötilassa.

Kumisekoitusten koostumus on erilainen renkaan eri osissa ja vaihtelee myös renkaan käyttötarkoituksen ja mallin mukaan. Henkilöauton kesärenkaan kumisekoitus on erilainen kuin talvirenkaan. 

Reseptien kehittäminen ja hienosäätö ovat oleellinen osa renkaiden kehitystyötä.

Komponenttivalmistus
Sekoitukset käytetään komponenttien, kuten kaapelin, tekstiilin ja teräsvöiden kumittamiseen. Rengas valmistetaan 10-30 komponentista.

Valtaosa komponenteista on erilaisia vahvikeosia.

Kokoonpano
Renkaantekijät kokoavat komponentit rengasaihioiksi kokoonpanokoneilla.

Kun komponentit on vedetty kokoonpanokoneen vyörummulle ja renkaan runko asetettu venytyskoneen laipioille, koneen siirtorengas siirtää pinnan ja vyön muodostaman paketin rungon päälle.

Tämän jälkeen runkoon johdetaan paine, joka venyttää sen kiinni pakettiin. Näin muodostuu rengasaihio.

Vulkanointi
Aihiot vulkanoidaan paistopuristimissa.

Puristimen sisässä olevaan paistotyynyyn johdettu korkea höyrypaine painaa aihion muotissa olevaa pintakuviota ja sivutekstejä vasten, ja näin rengas saa lopullisen ulkonäkönsä.

Tarkastus
Jokainen henkilöautonrengas tarkastetaan sekä visuaalisesti että koneellisesti.

Visuaalisessa tarkastuksessa kiinnitetään huomio renkaan mahdollisiin ulkonäkövirheisiin. Koneellinen tarkastus mittaa renkaan muodon sekä säteisheiton ja sivuttaisvoimavaihtelun.

Tarkastuksen jälkeen rengas vielä testataan, etiketöidään ja siirretään varastoon asiakkaalle toimitusta varten.