FacebookInstagramLinkedInmenu-iconPinicon-playscroll-downsearchTwitterShapeYouTube
Menu

taloudelliset tavoitteet

TALOUDELLISET TAVOITTEET 2019–2021

Markkinoita nopeampi kasvu: Liikevaihdon keskimääräinen vuotuinen kasvu yli 5 % vertailukelpoisin valuutoin

Terve kannattavuus: Liikevoittomarginaali 22 % tasolla 

Hyvä tuotto osakkeenomistajille: Osinko yli 50 % nettovoitosta 

TIIVISTELMÄ AVAINHANKKEISTA

Seitsemän tavoitettamme ja avainhankkeet

Pohjoismaat

  • Johtava tuoteportfolio talvi- ja kesärengassegmenteissä
  • Ensiluokkainen palvelutaso
  • Vianor omana vahvana jakelukanavana

Venäjä

  • Markkinaosuuden voittaminen A- ja B-segmenteissä
  • Suorajakelun jatkokehitys valituilla alueilla
  • Asiakkaiden jälleenmyyntitoiminnan tukeminen tehokkaasti
  • Suorien ja epäsuorien online-myyntikanavien kehittäminen

Keski-Eurooppa

  • Keski-Euroopan markkinoille soveltuvat tuotteet
  • Valikoivan jakelun kehittäminen painopistemarkkinoilla
  • Brändin kehittäminen Vianor Partner- ja NAD-liikkeiden sekä kohdistetun markkinoinnin avulla 

Pohjois-Amerikka

  • Laajennamme markkinoille soveltuvien tuotteidemme tarjontaa
  • Laajennamme maantieteellistä kattavuutta tekemällä yhteistyötä keskeisten jälleenmyyjien / itsenäisten jakelijoiden kanssa all season -markkinoilla
  • Vuonna 2020 alkava paikallinen tuotanto parantaa palveluamme koko Pohjois-Amerikassa

Kaikki merkittävät talvirengasmarkkinat

  • Jakelu- ja logistiikkatoiminnan kehittäminen valituilla alueilla Kiinassa
  • Jakelukumppanuus Japanissa

Vianor

  • Keskitymme toiminnan tehostamiseen
  • Parannamme kiinteiden kustannusten hallintaa
  • Optimoimme palvelupisteverkostoa
  • Parannamme myynnin ja hinnoittelun johtamista
  • Uudistamme Vianor Partner -konseptia

Raskaat Renkaat

  • Kapasiteetin laajennus 20 Mkg ➞ 32 Mkg
  • Uusien teknologioiden avulla kehitetään yli 200 uutta tuotetta vuoteen 2022 mennessä
  • Painopistemarkkinat: Pohjoismaat, Keski-Eurooppa ja Pohjois-Amerikka
  • Painopistesegmentit: metsäteollisuus, maatalous, raskas liikenne ja OTR (Off-The-Road)
  • Kasvu jälkimarkkinoilla

TALOUDELLISIIN TAVOITTEISIIN LIITTYVIÄ TUNNUSLUKUJA

  2018 2017 2016 2015 2014
Liikevaihto, m€  1 595,6  1 572,5  1 391,2  1 360,1  1 389,1
  kasvu, %  1,5 %  13,0 %  2,3 %  -2,1 %  -8,7 %
Liikevoitto (EBIT), m€  372,4 365,4 310,5 296,0 308,7
   % liikevaihdosta  23,3 %  23,2 %  22,3 %  21,8 %  22,2 %
Osinko/osake, euroa  1,58 1,56 1,53 1,50 1,45
Osinko/tulos, %  73,9 %  96,7 %  82,6 %  83,9 %  92,9 %

 STRATEGIA