Näin talvirengas on muuttunut – vertailussa maailman ensimmäinen talvirengas ja uuden teknologian kitkarengas

Noin 80 vuotta sitten autoilijat saivat alleen maailman ensimmäiset talvirenkaat. Nokian Renkaiden kehittämä ja valmistama Kelirengas oli aikansa huipputuote – ensimmäistä kertaa renkaasta löytyi karhea pintakuviointi, jonka avulla pääsi ylös lumisenkin tien. Miten aikansa uniikkituote pärjää nykyaikaiselle nastattomalle talvirenkaalle? Vertailussa Kelirengas ja testivoittaja Nokian Tyres Hakkapeliitta R2.

Suomen Gummitehtaan vuonna 1934 esittelemä maailman ensimmäinen talvirengas tarkoitti mullistavaa muutosta pohjoisen talviteillä. Tähän asti kapeilla ja lumisilla teillä oli ajettu lähinnä kesärenkaita muistuttavilla renkailla. Jos vastaan tuli sankan lumen peitossa oleva ylämäki, oli kuskin noustava autosta asentamaan renkaisiin hankalat lumiketjut. Kelirenkaaksi nimetystä talvirenkaasta löytyi ensimmäistä kertaa karkea pintakuvio, joka toi aivan uudenlaista pitoa talvisille teille.

Kelirengas kehitettiin kuorma-autoille, jotta ne pystyisivät etenemään sankassa lumessa paremmin. Renkaan poikittaissuuntainen kuvio pureutui lumeen telaketjun lailla, jolloin lumiset mäet päästiin helpommin ylös, kertoo teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri Nokian Renkailta.

Nykyään renkaalle ei riitä pelkkä etenemiskyky lumessa. Kun tienpintoja alettiin höylätä, tiet muuttuivat jäisiksi, ja talvirenkaaltakin odotettiin yhä enemmän. Jos Kelirengasta vertaa nykyaikaiseen pikkuserkkuunsa Nokian Tyres Hakkapeliitta R2:een, ovat muutokset pelkästään kumisekoituksessa ja pintakuvioinnissa valtavat.

– Vetopidon lisäksi renkaasta täytyy nyttemmin löytyä myös hyvä sivuttaispito. Nokian Tyres Hakkapeliitta R2:n symmetrinen, nuolimainen kuvio puhdistuu itsekseen syvässäkin lumessa ja pitää hyvin myös jäällä ja sohjossa, Morri kertoo.

"Vetopidon lisäksi renkaasta täytyy nyttemmin löytyä myös hyvä sivuttaispito. Nokian Hakkapeliitta R2:n symmetrinen, nuolimainen kuvio puhdistuu itsekseen syvässäkin lumessa ja pitää hyvin myös jäällä ja sohjossa."
Matti Morri, Nokian Renkaat Oyj, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö

Raaka-aineet lisääntyneet kymmenillä

Vaikka Kelirengas oli aikansa uniikkituote, voidaan sitä nykystandardein kutsua talvirenkaaksi vain pintakuvionsa ansiosta. Kelirenkaassa käytettiin samankaltaista hyvin jäykkää kumisekoitusta kuin kesärenkaissakin, joten pito jäi vain urien varaan. Nykyisin myös kulutuspintaan räätälöidyt kumisekoitukset tuovat merkittävän osan pito-ominaisuuksista. Siinä missä modernin nastattoman talvirenkaan valmistukseen käytetään yli sataa eri raaka-ainetta, käytettiin Kelirenkaassa vain kolmasosa tästä.

– Hakkapeliitta R2:n kumisekoitukseen on lisätty hyvin pieniä, kristallia muistuttavia kiteitä. Ne toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina jäisellä tiellä, Morri kertoo kehityksestä.

Nykyään nastattomissa talvirenkaissa käytetään sekä luonnonkumia että synteettistä kumia. Luonnonkumi toimii vakaasti laajalla lämpötila-alueella, minkä ansiosta kulutuspintasekoitus säilyy joustavana ja pitävänä. Noen osuutta renkaassa on korvattu silicalla, jolla parannetaan renkaan polttoainetehokkuutta ja märkäpitoa huomattavasti. 

Sata milliä lisää leveyttä 

Tämän päivän autoilija arvostaa talvirenkaassa asioita, joista Kelirengas-kuski ei osannut edes haaveilla, kuten renkaan ajettavuutta. Tämä näkyy myös renkaan koossa. Kuorma-autoille tarkoitettu Kelirengas oli leveydeltään vain 190 millimetriä, kun nykyaikaista kitkarengas Nokian Hakkapeliitta R2:sta löytyy henkilöautokäyttöön lähes 290 millin levyisenä. 

– Leveys lisää ajomukavuutta huomattavasti. Myös se, että Kelirenkaan ristikudosrakenteesta on siirrytty vyörakenteeseen, on tarkoittanut huimaa harppausta eteenpäin renkaan ajotuntumassa.

Myös autot vaativat renkailta aivan toisenlaisia ominaisuuksia kuin ennen. Rengasta kehitettäessä täytyy huomioida muun muassa se, että rengas toimii hyvin nykyaikaisten luistonesto- ja ajonvakautusjärjestelmien kanssa.

Liikumme autoteillä huomattavasti turvallisemmin kuin Kelirenkaan aikoihin. Siinä missä Kelirengas-kuski aisti tien kuntoa ja liukkautta vain ajotuntuman ja näkökykynsä turvin, kehitetään uuden sukupolven autoihin laitteita, joihin tulee tieto liukkaista tieosuuksista ja muista ajoon vaikuttavista asioista jo etukäteen.

– Ainut asia, mikä Kelirenkaan aikoihin on pysynyt samana, on sää. Edelleen talvirenkailla ajetaan pohjoisen vaativissa ja vaihtelevissa olosuhteissa, Morri sanoo.

Lue lisää:

Nokian Tyres Hakkapeliitta 80 vuotta:
Talvikelien voittajan tarina

Talvirenkaan keksimisestä 80 vuotta:
Kelirengas hallitsi turvalliset kaarteet ja käännökset lumikelissä 
Miten maailman ensimmäinen talvirengas keksittiin?
Talvirenkaita jo yli 80 vuotta

Älyteknologiaa ja biomateriaaleja:
Nokian Tyres Hakkapeliitta vuonna 2036
Rengasteknologian ja turvallisuuden edelläkävijä Nokian Tyres Hakkapeliitta
Hakkapeliitta-talvirenkaissa yhdistyvät oivallukset, kokemus ja huipputeknologia