Nokian Hakkapeliitta vuonna 2036

Nokian Renkaiden Nokian Hakkapeliitta -talvirengasmerkin 80-juhlavuotena tekniikan tohtori ja professori Heikki Liimatainen Tampereen Teknillisen Yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Vernestä, Vehicle Dynamics & Active Safety -yksikön johtaja Robert Hansson Volvo Car Corporationista sekä tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen Nokian Renkailta ovat visioineet, miltä liikkumisen, autoilun ja talvirenkaiden kehitys näyttää vuonna 2036 Nokian Hakkapeliittojen täyttäessä 100 vuotta.

Jos katsotaan autoilua 20 vuoden päähän, nähdään mullistavaa liikenteen älyteknologiaa, automaattiohjautuvia sähköautoja ja biopohjaisista materiaaleista valmistettuja talvirenkaita. Vaikka ympäristö, autot ja renkaat ovat vuorovaikutuksessa älyteknologian avulla, vuonna 2036 renkaat ovat edelleen auton ainoa kontaktipinta ajoalustaan ja näin olennainen osa auton turvallisuutta.

Tulevaisuudessa autot ovat kytkeytyneet osaksi ympärillä olevaa suurempaa liikennejärjestelmä-kokonaisuutta. Internet of Things -kehitys näkyy autojen ja järjestelmien keskinäisessä vuorovaikutuksessa.

‒ Autot voivat olla yhteydessä esimerkiksi toisiin autoihin, internetiin, pilvipalveluihin tai liikennejärjestelmiin keräten, välittäen ja analysoiden reaaliaikaisesti tietoa, visioi Vehicle Dynamics & Active Safety -yksikön johtaja Robert Hansson Volvo Car Corporationista.

Robert Hansson, Volvo Car Corporation, Vehicle Dynamics & Active Safety -yksikön johtaja
"Autot voivat olla yhteydessä esimerkiksi toisiin autoihin, internetiin, pilvipalveluihin tai liikennejärjestelmiin keräten, välittäen ja analysoiden reaaliaikaisesti tietoa."
Robert Hansson, Volvo Car Corporation, Vehicle Dynamics & Active Safety -yksikön johtaja

Nokian Renkaiden tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhosen mukaan tulevaisuudessa renkaiden sensoritekniikalla voidaan saada noin 15-20 kilometrin päästä ennakoivaa tietoa tien pinnan ja kelien vaihteluista. Käytännössä autojen tietotekniikka käsittelisi tätä tietoa kuljettajaa monipuolisemmin ja nopeammin.

Vuonna 2036 autoa ajava kuljettaja voi olla jo harvinaisempi näky, sillä automaattiohjauksella toimivat autot vievät ihmisiä paikasta toiseen. Automaattiohjaukseen siirtymistä hidastava tekijä on ihmisten luottamus omaan ajotaitoonsa automaattiohjausta enemmän.

‒ Kuljettajista luopuminen vaatii uutta ajattelua ja taloudellisia panostuksia kehitystyöhön, jotta autoista saadaan riittävän luotettavia, toteaa tulevaisuuden autoilua ja liikkumista tutkinut tekniikan tohtori ja professori Heikki Liimatainen Tampereen Teknillisen Yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

Hän kuitenkin uskoo, että eräs automaattiohjauksen yleistymiseen merkittävästi vaikuttava tekijä on yllättäen liikenneturvallisuuden edistäminen.

‒ Inhimillisten tekijöiden osuuden ymmärtäminen liikenneonnettomuuksissa voi edistää kuljettajan siirtymistä matkustajaksi, Liimatainen jatkaa.

Heikki Liimatainen, Tampereen Teknillisen Yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne, Tekniikan tohtori ja professori
"Inhimillisten tekijöiden osuuden ymmärtäminen liikenneonnettomuuksissa voi edistää kuljettajan siirtymistä matkustajaksi."
Heikki Liimatainen, Tampereen Teknillisen Yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne, Tekniikan tohtori ja professori

Volvo Car Corporationin johtaja Robert Hansson on samoilla linjoilla, sillä hänen mukaansa pitkällä aikavälillä voidaan nähdä entistä enemmän turvallisempaa liikkumista automaattiohjautuvilla autoilla. Tulevaisuuden autot olisivat entistä tietoisempia niiden lähiympäristöstä, ja ne voisivat optimoida ajamista ja ajoreitin valintoja turvallisuus edellä.

Tulevaisuudessa auto on enemmän liikkumisen väline

Liikkumispalveluiden uskotaan kehittyneen digitalisaation myötä niin, että auton omistamisen rinnalle on tullut muita vaihtoehtoisia tapoja käyttää autoa. Heikki Liimataisen mukaan keskeistä on auton käyttö liikkumiseen, ei enää auton omistaminen.

‒ Erilaisten liikkumispalveluita tarjoavien sovellusten avulla voi hankkia auton käyttöönsä tarvittaessa ja samalla vertailla palvelujen hintoja. Näihin liikkumispalveluihin siirrytään siinä vaiheessa, kun riittävän moni kuluttaja eli ns. kriittinen massa on alkanut käyttää niitä, Liimatainen kuvailee.

‒ Esimerkiksi kaupunkialueella liikkumista palvelisivat automaattiohjauksella kulkevat taksit, jotka veisivät ihmisiä ovelta ovelle. Ne toimisivat käytännössä ilman kuljettajaa, Robert Hansson Volvo Car Corporationista jatkaa ajatusta.

Automaattiohjaus vapauttaa kuljettajan ja sisätilojen suunnittelun

Robert Hansson visioi, että tulevaisuudessa Volvon edustamissa luksusluokan menopeleissä voi valita, haluaako itse nauttia auton tarjoamasta upeasta ajokokemuksesta vai antaako automaattiohjauksen viedä määränpäähän.

‒ Automaattiohjaus merkitsee suurta muutosta auton sisätilojen suunnittelussa. Se vapauttaa ihmiset hyödyntämään matka-ajan muuhun toimintaan, kuten itsensä viihdyttämiseen erilaisilla suoratoistopalveluilla tai vain rentoutumiseen, Hansson luonnehtii.

Auto- ja rengasteollisuuden tavoitteena pienentää ekologista hiilijalanjälkeä

Robert Hansson uskoo, että vuoteen 2036 mennessä autojen ekologinen jalanjälki on jo pienentynyt huomattavasti, vaikkakin haasteita on edelleen jäljellä.

‒ Sähkökäyttöiset autot ovat kaapanneet markkinaosuutta polttoainemoottoriautoilta, vaikka nekin ovat kehittyneet nykyisiä autoja ympäristöystävällisimmiksi. Ideaalitilanteessa autoilussa voitaisiin päästä nollatasoon niin onnettomuuksien kuin päästöjenkin suhteen, hän summaa.

Vuonna 2036 on kulunut 100 vuotta ensimmäisen talvirenkaan, Nokian Hakkapeliitan, keksimisestä. Millaisilla renkailla ajetaan sitten tulevaisuudessa? Nokian Renkaiden tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen uskoo, että renkaiden valmistuksessa kestävän kehityksen mukainen ajattelu on kahdenkymmenen vuoden päästä normaali toimintamalli, koska se on sitä vahvasti jo vahvasti nytkin.

‒ Renkaiden käyttö edustaa jopa yli 80 prosenttia niiden jättämästä hiilijalanjäljestä. Polttopisteessä on erityisesti renkaiden vierintävastustuksen madaltaminen hiilijalanjäljen vähentämiseksi. Pieni vierintävastus säästää energiaa eli lisää esimerkiksi sähköautoissa niiden toimintasädettä.

‒ Teemme aktiivisesti töitä renkaiden vierintävastuksen madaltamiseen tälläkin hetkellä, mutta sähköautojen yleistymiseen tarvitaan vielä huomattavaa kehityspanosta auton toimintasäteen pidentämiseksi, Pirhonen jatkaa.

Renkaat ovat edelleen turvallisuuden kannalta autojen kriittisimpiä osia

Ilmastonmuutoksen myötä lämpötilan ennakoidaan muuttuvan lauhemmaksi myös pohjoisella pallonpuoliskolla, ja Suomessakin totutellaan vähälumisiin talviin ja vaihteleviin lämpötiloihin. Nokian Renkaiden Juha Pirhosen mukaan juuri nollan molemmin puolin sahaava lämpötila sekä päivä- ja yölämpötilojen suuret erot edellyttävät talvirenkailta tulevaisuudessa erinomaista jääpitoa- ja märkäpitoa. Toisaalta myös ajomukavuutta, kuten ohjautuvuutta ja alhaista melutasoa, pidetään tärkeänä.

‒ Arvostamme renkaiden turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, kuten jarrutustehokkuutta ja pitoa, samoin ominaisuuksia, jotka vähentävät polttoaineen kulutusta ja melua. Renkaiden, kuten muiden autoissamme käytettävien osien haluamme täyttävän korkeatasoiset ekologiset vaatimukset, Robert Hansson kertoo Volvon kriteereistä.

Millaisilla talvirenkailla liikutaan 20 vuoden päästä?

‒ Tulevaisuudessa voisi olla mahdollista käyttää täysin biopohjaisista materiaaleista valmistettuja ympäristöystävällisiä renkaita, jotka hyödyntävät sensoriteknologiaa. Niiden kautta saatua tietoa hyödynnetään netin kautta joko robotin ohjaamissa tai avustamissa autoissa. Vuoteen 2036 mennessä on saatu aikaan tinkimättämällä kehitystyöllä myös merkittäviä innovaatiota vierintävastustuksen osalta, Nokian Renkaiden tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen visioi tulevaisuuden renkaiden ominaisuuksia.

‒ Renkaat ovat edelleen olennainen osa auton turvallisuutta, sillä vaikka käytössä olisi mullistavaa älyteknologiaa, renkaat ovat auton ainoa kontaktipinta ajoalustaan, Pirhonen muistuttaa.

Transport Research Centre Verne
www.tut.fi/verne

Volvo Cars
http://www.volvocars.com/

Concept 26 ‒ Introducing A new Symbol of automotive freedom
http://www.volvocars.com/en-kw/about/our-innovation-brands/intellisafe/intellisafe-autopilot/c26

Intellisafe autopilot
http://www.ilmastopaneeli.fi/fi/in-english/

Nokian Tyres Safer driving:
www.nokiantyres.com/innovation/

Lue lisää:

Nokian Hakkapeliitta 80 vuotta:
Talvikelien voittajan tarina

Talvirenkaan keksimisestä 80 vuotta:
Nokian Kelirengas hallitsi turvalliset kaarteet ja käännökset lumikelissä
Näin talvirengas on muuttunut
Miten maailman ensimmäinen talvirengas keksittiin?
Nokian talvirenkaita jo yli 80 vuotta

Älyteknologiaa ja biomateriaaleja:
Rengasteknologian ja turvallisuuden edelläkävijä Nokian Hakkapeliitta
Nokian Hakkapeliitta -talvirenkaissa yhdistyvät oivallukset, kokemus ja huipputeknologia

Nokian talvirenkaat 1934 alkaen

Lataa tästä Nokian talvirenkaat 1934 alkaen pdf-tiedostona

Lataa kuvakollaasi

Nokian kesärenkaat 1932 alkaen

Lataa tästä Nokian kesärenkaat 1932 alkaen pdf-tiedostona

Lataa kuvakollaasi