Hakkaa päälle!

Rengasteknologian ja turvallisuuden edelläkävijä Nokian TYRES Hakkapeliitta

Talvirengasteknologiaa jo 80 vuotta edistäneen Nokian Tyres Hakkapeliitan taipaleeseen on sisältynyt satoja innovaatiota ja huimia maailmanennätyksiä. Maailman pohjoismaisimman talvirengasvalmistajan, Nokian Renkaiden suunnittelemat talvirenkaat vievät autoilijoita turvallisesti eteenpäin kaikkialla, missä on haastavat talviolosuhteet.

Maailman ensimmäinen talvirengas eli Kelirengas keksittiin vuonna 1934 Suomessa, kun kuorma-autot saivat alleen pintakuvioltaan uurretun talvirenkaan. Mullistavan keksinnön myötä lumiketjuja ei enää tarvittu tiellä pysymiseen. Talvirengas osoittautui niin toimivaksi, että Suomen Gummitehdas, nykyinen Nokian Renkaat, kehitti vuonna 1936 myös liukasteleville henkilöautokuljettajille ensimmäisen talvirenkaan.

Lumi-Hakkapeliitaksi nimetty oivallus aurasi tietä Nokian Tyres Hakkapeliitta -talvirenkaiden tulevaisuudelle. Nimensä se sai legendaaristen suomalaisten Hakkapeliitta-sotaratsumiesten mukaan.

Maailman maineeseen Monte Carlossa

1950-luvulla lisääntyneen liikenteen vuoksi teitä alettiin aurata, ja ne muuttuivat pinnaltaan sileiksi ja jäisiksi. Talvirenkaiden pitoa yritettiin parantaa muun muassa metalliholkein varustetuilla kumireunuksilla, posliinisiruja sisältävillä pinnoitteilla ja erilaisilla kulutuspintaan kiinnitettävillä metallisilla liukuesteillä.

Vuonna 1961 tehtiin vihdoin läpimurto yhdistämällä Hakkapeliitta-talvirengas, Kometa-nasta ja kumikorjaaja Veikko Ryhösen nastarengaspatentti. Keksinnössä kovametallinen nasta piti jäisellä ja itse rengas lumisella tiellä.

Pidoltaan erinomaiset nastarenkaat saivat 1950–1960 -luvuilla legendaarisessa Monte Carlo -ralleissa maailmanluokan huomion. Erityisesti uusi keksintö, Kometa-Hakkapeliitta -nastarengas osoitti ylivoimansa rallissa lumisilla ja jäisillä vuoristoteillä. Innovaatio kiisi nopeasti kansainväliseen tietoisuuteen.

Nokian Tyres Hakkapeliitta -nastarengas sai 1970-luvulla rinnalleen nastattoman talvirenkaan eli kitkarenkaan, joka oli isoveljeään äänettömämpi vaihtoehto. Sen pito-ominaisuus perustui lamellitekniikalla toteutettuun voimakkaaseen pintakuviointiin ja innovatiiviseen kumisekoitukseen.

Nokian tyres Hakkapeliitat räätälöidään vaativiin talvikeleihin

Tinkimätön kehitystyö on mahdollistanut Nokian Renkaiden kasvun, kansainvälistymisen sekä talvirenkaiden käytön lisääntymisen eri puolilla maailmaa. Siinä missä toisen maailmansodan jälkeen Nokian Tyres Hakkapeliitta -renkaita valmistettiin 20 000 kappaleetta, tänä päivänä arviolta yli 700 miljoonaa talvirengasta vie autoilijoita turvallisesti perille talvisissa olosuhteissa. Talvirengaslainsäädännön laajentuminen Euroopassa on kasvattanut talvirenkaiden määrää.

Nokian Tyres Hakkapeliitta -talvirenkaita käytetään Pohjoismaiden lisäksi muun muassa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Venäjällä ja kaikkialla siellä, missä autoilijat kohtaavat talvikuukausina vaativia olosuhteita.

Talvirenkaiden parhaimmistolla katse tulevaisuudessa

Nokian Tyres Hakkapeliitta -tuoteperheeseen kuuluvat nastalliset ja nastattomat talvirenkaat niin henkilö-, paketti- ja SUV-autoihin, joka on rengasalan nopeimmin kasvava tuotesegmentti. Omat erikoistuotteensa on kehitetty myös kuorma-autoihin, pyöräkuormaajiin ja traktoreihin.

Vuonna 2013 markkinoille tuodun Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 -nastarenkaiden edistyksellinen rengasteknologia yhdisti turvallisuuden ja ajomukavuuden. Myös aikaisempia nastarenkaita pienempi polttoaineenkulutus ja nastateknologian myötä saatu hellempi tienkosketus otettiin innostuneesti vastaan. Samana vuonna Hakkapeliitta 8:n ominaisuudet punnittiin ääritilanteessa, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen kiisi huiman jäällä ajon maailmanennätyksen 335,713 km/h.

Kahta vuotta myöhemmin, vuonna 2015, Nokian Renkaat lanseerasi polttoainetehokkuudessaan maailman ensimmäisen EU-rengasmerkinnän parhaaseen A-luokkaan sijoittuvan talvirenkaan eli Nokian Tyres Hakkapeliitta R2:n. Modernin kitkarenkaan rengaskoko 155/70R19 84Q on suunnattu erityisesti BMW:n i3-sähköautoihin. Tulevaisuuden rengasteknologiaa edustava kitkarengas mahdollistaa turvallisen, suorituskykyisen ja taloudellisen etenemisen pohjoisen vaativissa talvikeleissä.

Hakkapeliitta - Hakkaa päälle!

Hakkapeliitta-nimen historiasta kulkee perimätietona eri versioita. Ruotsin sotaväessä 1600-luvulla palvelleita suomalaisia sotaratsumiehiä kutsuttiin Hakkapeliitoiksi. Rynnistäessään eteenpäin ratsumiehet käyttivät hyökkäyskomentonaan legendaksi muodostunutta huutoa Hakkaa päälle!, Nimensä mukaisesti Nokian Tyres Hakkapeliitta -talvirengas on kamppaillut jo 80 vuoden ajan haastavia keliolosuhteita vastaan.

Nokian Tyres Hakkapeliitta -talvirenkaiden matkaa ovat vauhdittaneet:

1934 Maailman ensimmäinen talvirengas ”Kelirengas”.
1936 Legendaarinen Hakkapeliitta-talvirengas syntyy.
1961 Ensimmäinen nastoitettavaksi suunniteltu talvirengas Kometa-Hakkapeliitta.
1986 Oma testikeskus Ivalossa, Suomen Lapissa napapiirin pohjoispuolella.
1995 Eco Stud System -nastoitusratkaisu.
2013 Uusi Hakkapeliitta-talvirengassukupolvi. Nastallinen Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 ja nastaton Nokian Tyres Hakkapeliitta R2.
2013 Fastest on ice. Uusi jäälläajon maailmanennätys 335,71 km/h ja Nokian Tyres Hakkapeliitta 8.
2014 Hakkapeliitta-talvirengasperhe kasvaa. Nastallinen Nokian Tyres Hakkapeliitta 8 SUV sekä pakettiauton renkaat Nokian Tyres Hakkapeliitta C3 ja Nokian Tyres Hakkapeliitta CR3.
2014 Maailman ensimmäinen talvirengas esiin ponnahtavilla nastoilla. Nokian Tyres Hakkapeliitta -konseptirengas.
2014 Uusi Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 – vierintävastukseltaan maailman ensimmäinen A-luokan talvirengas sähköautoihin.
2015 Nokian Tyres Hakkapeliitta R2. Automaailman energiapihein talvirengas. Tire Technology of the Year 2016 -palkinto.
2016 Nokian Tyres Hakkapeliitta 80 vuotta. Pohjoisessa syntynyt, kasvanut ja testattu.

Lue lisää:

Nokian Renkaiden innovaatiot:
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/

Nokian Tyres Hakkapeliitta R2 - Huippuluokan vihreää talvirengasteknologiaa sähköautoihin
www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/huippuluokan-vihreaa-talvirengasteknologiaa-sahkoautoihin-nokian-renkaat-kehitti-vierintavastukselta/

Nokian Tyres Hakkapeliitta 80 vuotta:
Talvikelien voittajan tarina

Talvirenkaan keksimisestä 80 vuotta:
Kelirengas hallitsi turvalliset kaarteet ja käännökset lumikelissä
Näin talvirengas on muuttunut
Miten maailman ensimmäinen talvirengas keksittiin?
Talvirenkaita jo yli 80 vuotta

Älyteknologiaa ja biomateriaaleja:
Nokian Tyres Hakkapeliitta vuonna 2036
Hakkapeliitta-talvirenkaissa yhdistyvät oivallukset, kokemus ja huipputeknologia