FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu
25. lokakuu 2013 07:12 kategoriassa Yhtiöuutiset

Ympäristöystävällisempää autoilua – tarkista myös talvirenkaasi



Autoilun ympäristöystävällisyys ei ole kiinni vain uudella teknologialla varustetusta ajopelistä. Myös renkaat vaikuttavat huomattavasti esimerkiksi auton polttoaineenkulutukseen. Silläkin on merkitystä, minkälaista nastateknologiaa talvirenkaassa käytetään.

Suurin osa autoilijoista valitsee talvirenkaansa ensisijaisesti turvallisuuden perusteella. Harva tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että uusi ja polttoainetehokas auto voi muuttua huonoilla renkailla paitsi turvattomaksi myös energiasyöpöksi. Esimerkiksi vanhaa mallia olevien talvirenkaiden polttoainetaloudellisuus on aivan toista luokkaa kuin nykyaikaisten uusien renkaiden. Uusia renkaita ostettaessa kannattaakin kiinnittää huomiota renkaan vierintävastukseen.

– Vierintävastukseltaan paremmat renkaat säästävät polttoainetta jopa puoli litraa sadalla kilometrillä, kertoo tuotekehityspäällikkö Mika Lahtinen Nokian Renkailta.

Jos talvikaudessa ajetaan noin 10 000 kilometriä, ja 95E10-bensiinin hinta on noin 1,6 euroa litralta, merkitsee se kevyemmin rullaavilla renkailla noin 80 euroa pienempiä käyttökustannuksia. Jos renkaita käytetään neljä vuotta, polttoainesäästöä kertyy noin 200 litraa ja rahaa noin 320 euroa.

Renkaan vierintävastukseen vaikuttaa ennen kaikkea renkaassa käytetty kumiseos. Yllättävää kyllä, talvirenkaissa on yleisesti kesärengasta alhaisempi vierintävastus, mikä johtuu pääasiassa voimakkaasti lamelloidusta eli uritetusta pintakuvioinnista, erilaisesta kumiseoksesta ja runkorakenteesta.

Rengasvalinnan lisäksi kannattaa erityisesti huomioita kiinnittää renkaiden ilmanpaineisiin. Hyvä nyrkkisääntö on, että talvirenkaissa tulee olla 0,2 baria enemmän painetta kuin kesällä, koska kylmässä paine laskee: 10 ˚C lämpötilan muutos vaikuttaa 0,1 bar (10 kPa) renkaan paineessa. Paineet on hyvä tarkistaa kolmen viikon välein.

– Ilmanpaineet vaikuttavat ratkaisevasti auton turvallisiin pito-ominaisuuksiin, polttoainetehokkuuteen ja ajotuntumaan. Lisäksi noin 30 prosenttia liian alhainen rengaspaine jopa puolittaa renkaan käyttöiän, Lahtinen toteaa.

Ei niinkään nastojen määrä, vaan teknologia



Moni ajattelee nastarenkaiden olevan turvallisin, mutta ympäristölle kyseenalainen valinta. Tämä ei kuitenkaan nykynastarenkaissa pidä paikkansa.

– Nastojen aiheuttamaan tien kulumaan vaikuttaa huomattavasti se, miten nasta on kiinnitetty renkaaseen. Nastan iskua ajoalustaan voidaan vaimentaa esimerkiksi nastan kannan alla olevan joustotyynyn avulla, havainnollistaa tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen Nokian Renkailta.

Uusien nastallisten talvirenkaiden valmistukseen vaikuttaa myös kesällä voimaan astunut nastalainsäädäntö. Nyt renkaissa pitää olla joko entistä vähemmän nastoja tai renkaan tietä kuluttavan vaikutuksen tulee pysyä tiukoissa lainsäätäjän asettamissa rajoissa. Pirhosen mukaan uusi laki antaa rengasvalmistajille paremmat mahdollisuudet kehittää turvallisia, mutta myös ympäristöystävällisiä renkaita.

– Enää ei tuijoteta vain nastojen määrää ja asettelua, vaan renkaan tienkulumavaikutus ratkaisee. Nastan paino on pudonnut 1,7 grammasta jopa alle grammaan, mikä yksistään vähentää tien kulutusta merkittävästi, Pirhonen kertoo.

Tähän on vaikuttanut osaltaan se, että nastojen runkoja on alettu valmistaa kevyemmästä, alumiinipohjaisesta metalliseoksesta teräksen sijaan.

Rengasmelu ärsyttää ulkona ja sisällä



Ympäristön melusaaste vähenisi huomattavasti, jos autoissa olisi vain hiljaisemmat renkaat. Rengasmelu vaivaa sekä autoilijoita itseään että kadulla käveleviä ja teiden lähistöllä asuvia.

Talvirenkaista lähtevään meluun vaikuttavat niin nastojen muotoilu ja sijoittelu, nastoitusteknologia, renkaan pintakuviointi kuin kumisekoituskin.

– Kaduilla kuuluvaa auton ohiajomelua, ja kuljettajien ajomukavuuteen olennaisesti vaikuttavaa sisämelua, on saatu vaimennettua renkaiden kehitystyön avulla, kuten asentamalla nastan alle vaimennustyyny. Nastarenkaiden sisämelua on saatu laskettua uusissa renkaissa jopa 8 desibeliä, Pirhonen kertoo.

Kun äänenvoimakkuus alenee 8 desibelillä, kokee korva sen melutason puolittumisena.

– Erityisesti äänen taajuutta on saatu muutettua sellaiseksi, joka on miellyttävämpää ihmiskorvalle.

Kitkarenkaita ostava saa tietoa renkaasta lähtevästä melusta uudesta EU-rengasmerkinnästä. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että merkintä ei kerro mitään auton sisälle tulevasta melusta.

Rypsiöljyä talvirenkaisiin



Renkaat on valmistettu yleensä noin sadasta eri raaka-aineesta ja jopa viidesosa renkaan kumisekoituksesta voi olla erilaisia öljyjä. Monia autoilijoita saattaa huolettaa käytettyjen aineiden ympäristöystävällisyys. Ympäristölle vahingollisista aineista on kuitenkin luovuttu ja tilalle on otettu uusiutuvia raaka-aineita, kuten rypsiöljyä.

– Rypsiöljy lisää kumin joustavuutta ja parantaa renkaan pitoa jäällä ja märällä tiellä. Tällä on suuri merkitys etenkin pohjoisen talvikeleissä, missä kelivaihtelut ovat suuret, Nokian Renkaiden Lahtinen kertoo.

Lisätietoja:
Mika Lahtinen
tuotekehityspäällikkö
Nokian Renkaat Oyj
Puh. +358 10 401 7803
mika.lahtinen(at)nokiantyres.com

Juha Pirhonen
tuotekehityspäällikkö
Nokian Renkaat Oyj
Puh. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

www.nokianrenkaat.fi