23. lokakuu 2009 04:58 kategoriassa Yhtiöuutiset

Vanhin Nokia(n)-työkonerengas -kilpailun voittajat selvillä

Nokian Raskaat Renkaat, Vianor ja Suomalainen Maaseutu -lehti järjestivät kesän aikana Suomessa kilpailun, jossa etsittiin vanhinta edelleen käytössä olevaa Nokia(n)-työkonerengasta.

Osallistuminen edellytti valokuvaa ja tarinaa työkonerenkaan historiasta sekä mahdollisimman tarkkoja tietoja renkaan iän määrittämiseksi. Työkoneen ja renkaan tuli edelleen olla käytössä vaihtelevissa töissä kuten kaupunkilaisserkun perunannostossa, anopin metsäpalstalla tai muissa vaativissa edustustehtävissä.
 
Kilpailun suosio yllätti. Raati sai tulkittavakseen yli viisikymmentä koskettavaa tietoa, tarinaa ja valokuvaa, joissa uppouduttiin syvälle oman perheen ja siinä sivussa myös suomalaisten työkoneiden ja renkaiden historiaan. Tuomaristo jakoi poikkeuksellisesti kaksi ensimmäistä palkintoa ja 8 erityismainintaa. Voittajiksi selvisivät Aimo Rautkoski Syrjäkoskelta ja Hannu Heikkilä Alapitkästä. Voittajat julkistettiin tänään KoneAgria -näyttelyssä Jyväskylässä.
 
Vanhin edelleen käytössä oleva Nokia(n)-työkonerengas ja Valmet Terra, Aimo Rautkoski, Syrjäkoski
 
"Lokakuussa 1971 Tampereen Pirkkalan lentokentällä koeajettu Valmet Terra vm. -65 tuotiin kotipihaan Heinolan mlk:aan kuorma-auton lavalla ja siitä se ura sitten urkeni. Puita juonnettiin niin Heinolan mlk:ssa kuin Pertunmaallakin. Isännät olivat "kauhuissaan noin suuren koneen kanssa". Muutaman vuoden kuluttua ostettiin avuksi kantava ajokone. Joskus tuli upottua pehmeään maastoon, mutta hyvät Nokian renkaat ja ketjut auttoivat ylös maasta. Savotalle mentiin joskus koko perheen voimin. Kerrankin poika reilun kymmenen ikäisenä harjoitteli tiernapoikien lauluja joulujuhlaan puita vinssatessaan niin, että metsä raikasi!"
 
Vanhin edelleen käytössä oleva Nokia(n)-työkonerengas ja perävaunu, Hannu Heikkilä, Alapitkä
 
"Rengas on vanha päällyskumi, jossa on merkinnät: "Nokia",ympyrälogo "1898 Nokia S.G.T.O.Y.", kokomerkintä "7.00 - 20", "paine 4.0 kg" ja "8-ply". Renkaan historiaa ei tiedetä tarkkaan, mutta valurautaiset akseli ja vanne, jolla rengas on, on luultavasti 1920- tai 1930-luvulta. Akseli on vanha kuorma-auton taka-akseli, jossa on ollut paripyörät. Nyt akselilla olevat vanteet ovat sisemmät. Sotien jälkeen kuorma-auto on romutettu, jolloin akseli päätyi Pohjois-Savoon Alapitkälle maanviljelijä Aadiel Lyytisen hevoskärryn akseliksi. Vuonna 1951 naapuritalon Tauno Heikkilä hankki harmaan Ferguson-traktorin. Niinpä akseli sai uuden tehtävän: sen päälle tehtiin puurunkoinen kärry, jolla hoidettiin jopa kolmen tilan töitä."

Tulokset ja tarinat:

Kiitos kaikille kilpailuun osallistuneille koskettavista tarinoista!  

I Palkinto

 Vanhin edelleen käytössä oleva Nokia(n)-työkonerengas ja Valmet Terra
 
Aimo Rautkoski, Syrjäkoski
 

I Palkinto

 Vanhin edelleen käytössä oleva Nokia(n)-työkonerengas ja perävaunu
 
Hannu Heikkilä, Alapitkä
 

Kunniamaininnat

 
 "Koskettava työhistoria, oivaltava Curriculum Vitae."
 Hannu M. Kitinoja, Kitinoja
 
"Harvinainen kone, harvinaiset renkaat: Nokia Road Grader ja Nokia Earth Mover."
 Pekka Hämäläinen
 
Erityismaininnat
 
"Ainutlaatuisia kuljetuksia Paavo-renkailla jo vuodesta 1946."
 Mikko Nisula, Orivesi
 
"Työtä tunteella: Polle-renkaat ja Olympiavuosi 1952."
 Matti Kemppainen, Jokikylä
 
 "Koskettava tarina Velsa-peräkärryn ja renkaiden yhteisestä taipaleesta."
 Tapio Ollitervo, Haukipudas
 
"Valmet Terra - Arjen sankari: Tyynnä saa metsäimme hongat jo humista – renkaat on Nokian kumista, vaikka oli Terrassa moottori jumissa – pyörät ne pyörii kansamme kuvissa. "
 Ari Heikkilä, Rautalampi
 
 "Hylky – uskollista palvelua jo 50 vuoden ajan."
 Juhani Anttonen, Valkola
 
 "Poikkeuksellista sisua yli 28 000 käyttötuntia – Nokian TRS SF ja Valmet 862 –monitoimikone."
 Erkki Salonen, Huutotöyry
 
Historiaa
 
Nokian Renkaiden juuret ulottuvat aina vuoteen1898 asti, kun Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö perustettiin. Nokia nousi kartalle vuonna 1904, kun tehdasrakennukselle paikkaa etsineet teknillinen johtaja Antti Antero ja tohtori Birger Pentzin ihastuivat vehreään ympäristöön virran varrella.
 
Alkutaipaleen rohkeista ajatuksista vierähti kuitenkin kaksi vuosikymmentä ennen kuin ensimmäinen suomalainen autonrengas syntyi vuonna 1932. Uunituoreen renkaan rakenne tutkittiin läpikotaisin, jonka jälkeen aloitettiin sinnikäs kehitystyö. Varsinainen renkaanvalmistus alkoi noin yhdeksän kuukautta myöhemmin huhtikuussa 1933. Maailman ensimmäinen talvirengas, Kelirengas, kehitettiin vuonna 1934 varta vasten Suomen olosuhteisiin: tiestöön, vaihtelevaan maastoon ja talvikäyttöön. Ensimmäinen talvipintakuvioinen Kelirengas oli tarkoitettu kuorma-autoihin.

Lisätiedot:
 
Juha Lehtinen, markkinointipäällikkö maatalous- ja työkonerenkaat, Vianor Oy, p. 050-308 4937 tai juha.lehtinen(at)vianor.com
 
Vesa Sampakoski, myynti- ja markkinointipäällikkö, Nokian Raskaat Renkaat Oy
puh. 010 401 7605
vesa.sampakoski(at)nokiantyres.com