FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu
6. helmikuu 2013 08:00 kategoriassa Pörssitiedotteet
Nokian Renkaat Oyj Pörssitiedote 6.2.2013 klo 8.00

Nokian Renkaat Oyj:n tulos 2012:


Vahva tulos ja kassavirta – haastavat markkinat alkuvuonna 2013



Nokian Renkaat –konsernin liikevaihto kasvoi 10,7 % ja oli 1 612,4 MEUR (2011: 1 456,8 MEUR). Liikevoitto parani ja oli 415,0 MEUR (380,1 MEUR). Tilikauden voitto oli 330,9 MEUR (308,9). Osakekohtainen tulos kasvoi ja oli 2,52 euroa (2,39 euroa). Liiketoiminnan kassavirta oli 262,3 MEUR (114,1). Hallitus ehdottaa osingoksi 1,45 euroa (1,20) osakkeelta.

Näkymät:



Vuonna 2013 henkilöautonrenkaiden jälkimarkkinakysynnän odotetaan kasvavan Euroopassa 1-2 %, Pohjoismaissa 2 % ja Venäjällä 2-5 %. Hinnoitteluympäristö vuonna 2013 on haastava kaikissa tuoteryhmissä. Toisaalta raaka-ainekustannukset (€/kg) laskevat ensimmäisellä neljänneksellä 10 % ja vuositasolla 4 % vertailuajanjaksoihin nähden, mikä tukee kannattavuutta. Nokian Renkaiden myynnin odotetaan kasvavan vuonna 2013, vaikka ensimmäinen neljännes tulee olemaan heikompi. Myynnin odotetaan kasvavan ydinmarkkinoilla Venäjällä ja Pohjoismaissa, kun taas Keski-Euroopan myynnin odotetaan olevan edellisvuoden tasolla.

Taloudellinen ohjeistus:



Vuonna 2013 yhtiöllä on edellytykset kasvattaa maltillisesti liikevaihtoa ja liikevoittoa vuoteen 2012 verrattuna. Ensimmäisen neljänneksen liikevoiton odotetaan kuitenkin olevan selvästi heikompi kuin vuonna 2012.

Toimitusjohtaja Kim Gran:



"Vuonna 2012 Nokian Renkaat menestyi hyvin haastavassa ympäristössä ja kirjasi kaikkien aikojen ennätykset myynnissä ja tuloksessa, sekä tuotti vahvan kassavirran. Asemamme ydinmarkkinoilla parani, yhtiö on velaton ja voimme kehittää toimintaamme edelleen terveeltä pohjalta.

Myynnissä saimme alkuvuonna lentävän lähdön ja kapasiteettimme oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla täyskäytössä. Sitten heikko taloudellinen tilanne ja jakeluportaan varastojen korkeat lähtötasot aiheuttivat kysynnän dramaattisen putoamisen Keski-Euroopassa. Myös meidän myyntimme kärsi ja kasvumme Keski-Euroopassa pysähtyi toisella vuosipuoliskolla. Teimme nopeita ja päättäväisiä muutoksia tuotannossa ja siirsimme suuremman osuuden tuotannosta ja myynnistä Venäjälle. Allokaation muutos ja pienentyneet kustannukset auttoivat meitä saamaan vuositasolla aikaan kohtuullisen hyvät tulokset.

Venäjän rengasmarkkinoiden kasvu jatkui kaksinumeroisena ja myös Pohjoismaissa kysyntä oli suhteellisen hyvä. Keski-Euroopan haasteista huolimatta onnistuimme koko vuoden tasolla lisäämään henkilöautonrenkaiden myyntiä sekä parantamaan myyntimixiä, keskihintaa ja yhtiön markkina-asemaa. Henkilöautonrenkaidemme myynti Venäjällä kasvoi kolme kertaa markkinaa nopeammin, mikä vahvisti entisestään asemaamme markkinajohtajana. Pohjoismaissa myynti toteutui suunnitellusti, voitimme markkinaosuutta talvirenkaissa ja olemme edelleen selvä markkinajohtaja.

Testivoittajatuotteiden ohella kasvumme kulmakivi on jakeluverkoston jatkuva laajentaminen Vianor keihäänkärkenä. On jälleen rohkaisevaa, että onnistuimme avaamaan 127 uutta Vianor-myymälää, päätyen 1 037 myyntipisteeseen 26 maassa. Uusina maina verkostoon lisättiin Ranska, Serbia ja Bosnia.

Venäjän-tehtaamme yhteyteen rakennettu uusi tehdas otettiin käyttöön. Tehtaan automaatioaste, tuottavuus ja laatu edustavat alan ehdotonta huippua. Vuonna 2012 tuottavuutemme parani 6 % ja tuotantomäärämme kasvoi 11 % haastavasta toimintaympäristöstä huolimatta. Uuden tehtaan käynnistyttyä meillä on tällä hetkellä valmius vastata markkinoiden kasvuun ja lisätä tuotantoa 50 % nopeasti ilman suuria investointeja, pelkästään lisäämällä tuotantolinjoja Venäjällä.

Olemme luottavaisia vuoden 2013 suhteen. Vaisun ensimmäisen neljänneksen jälkeen odotamme markkinoiden tarjoavan meille kasvumahdollisuuksia. Tuotetarjontamme on nyt parempi kuin koskaan aikaisemmin, minkä takeena ovat ylivoimaiset testivoittomme vuonna 2012, juuri lanseerattu uusi Hakkapeliitta-talvirenkaiden sukupolvi sekä huippuluokan kesärenkaat. Vianor laajenee jälleen yli sadalla myyntipisteellä, ja tärkeimmät markkinamme Venäjällä ja Pohjois-Euroopassa näyttävät suhteellisen terveiltä ja tarjoavat meille hyvän pohjan kannattavalle liiketoiminnalle.”

Lue tiedote kokonaisuudessaan täältä.