30. huhtikuu 2013 08:00 kategoriassa Pörssitiedotteet
Nokian Renkaat Oyj Pörssitiedote 30.4.2013 klo 8.00

Nokian Renkaat Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2013:


Menestys Venäjällä jatkuu – tavoitteena kasvu heikentyneessä markkinassa



Nokian Renkaat –konsernin liikevaihto laski 13,3 % ja oli 333,1 MEUR (Q1/2012: 384,3 MEUR). Liikevoitto oli 76,3 MEUR (105,0 MEUR). Tilikauden voitto oli 63,6 MEUR (87,6). Osakekohtainen tulos oli 0,48 euroa (0,67 euroa).

Näkymät:



Vuonna 2013 henkilöautonrenkaiden jälkimarkkinakysynnän odotetaan Pohjoismaissa olevan edellisvuoden tasolla, mutta pysyvän heikkona Keski-Euroopassa. Venäjällä talvirengaskysynnän odotetaan kasvavan, mutta kesärengaskysynnän pysyvän edellisvuoden tasolla. Hinnoitteluympäristö vuonna 2013 on haastava kaikissa tuoteryhmissä. Vuoden 2013 katekehitystä tukee kuitenkin raaka-ainekustannusten (€/kg) arvioitu 6 %:n lasku. Nokian Renkaiden myynnin odotetaan pysyvän samalla tasolla tai kasvavan maltillisesti vuonna 2013. Myynnin odotetaan kasvavan Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa, kun taas Pohjoismaiden ja Keski-Euroopan myynnin odotetaan olevan edellisvuoden tasolla.

Taloudellinen ohjeistus:



Vuonna 2013 yhtiöllä on edellytykset kasvattaa maltillisesti liikevaihtoa ja liikevoittoa vuoteen 2012 verrattuna. Ensimmäisen neljänneksen tulosten vuoksi ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan kuitenkin olevan heikompia kuin vuonna 2012.

Toimitusjohtaja Kim Gran:



”Vahva markkinajohtajan asema ydinmarkkinoillamme Venäjällä ja Pohjoismaissa auttoi meitä saavuttamaan kohtuulliset tulokset ensimmäisellä neljänneksellä. Euroopan talous aiheutti kovaa vastatuulta, kun automyynti ja renkaiden jälkimarkkinakysyntä heikkenivät selvästi. Emme näe markkinoilla suurta parannusta vuonna 2013, mutta tavoittelemme kasvua ja menestystä uudistetun talvirengasvalikoimamme, laajenevan jakelumme ja vahvan teollisen rakenteemme tukemana.

Ensimmäisellä neljänneksellä vahvin korttimme oli jälleen kerran Venäjä. Talvirengasmyynnin ja markkinaosuuden merkittävä kasvu Venäjällä toi pääosan tuotoistamme. Odotamme hyvien tulosten jatkuvan kun uusia talvirenkaitamme, keihäänkärkenä Hakkapeliitta 8, aletaan toimittaa toisesta neljänneksestä alkaen. Venäjän markkina kasvaa vaatimattomasti vuonna 2013, mutta se tarjoaa silti uusia kasvumahdollisuuksia talvirenkaiden jälkimarkkinoilla. Keski-Euroopan markkina oli odotetun heikko ensimmäisellä neljänneksellä, ja kysyntä putosi selvästi. Myynti kärsi koko Euroopassa pitkittyneestä talvesta, mikä aiheutti Nokian Renkaille ja Vianorille kesärenkaiden kuluttajamyynnin siirtymisen pääosin toiselle neljännekselle.

Kannattavuutemme säilyi verrattain hyvällä tasolla; hinta €/kg pysyi ennallaan paremman mixin ansioista ja raaka-ainekustannusten aleneminen tuki katteita, mutta alentunut tuotannon käyttöaste rasitti toiminnan tunnuslukuja.

Nykyisessä matalamman kasvun vaiheessa jatkamme tuottavuutemme ja teollisen rakenteemme kehittämistä ja parantamista. Ensimmäisellä neljänneksellä otimme Venäjän-tehtaallamme käyttöön uuden tuotantolinjan (linja 12) ja toisella vuosipuoliskolla valmistuvat linjan 13 asennukset. Nämä toimenpiteet nostavat vuosikapasiteettimme Venäjällä yli 15 miljoonaan renkaaseen vuoden 2013 loppuun mennessä.

Jatkamme kasvumoottorimme kehittämistä ja laajennamme jakeluverkostoa Vianor keihäänkärkenämme. Avasimme 40 uutta Vianor-pistettä, kokonaismäärän kasvaessa 1 077:ään 26 maassa. Venäjällä ja IVY-maissa Nokian Hakka Guarantee –jakeluverkostossa on yli 2 300 rengasliikettä ja autokauppaa. Uusi, kevyempi kumppanuusmalli Nokian Authorize Dealer (NAD) käynnistettiin myös ensimmäisellä neljänneksellä, kun 175 yhteistyösopimusta solmittiin Italiassa, Saksassa ja Kiinassa.

Suuntaamme loppuvuoteen 2013 luottavaisina ja täynnä hakkapeliittahenkeä. Hitaamman ensimmäisen neljänneksen jälkeen odotamme markkinoiden tarjoavan meille kasvumahdollisuuksia. Tuotetarjontamme on nyt parempi kuin koskaan aikaisemmin, minkä takeena ovat ylivoimaiset testivoittomme vuonna 2012, juuri lanseerattu uusi Hakkapeliitta-talvirenkaiden sukupolvi sekä testivoittajakesärenkaat. Vianor ja NAD –verkostot laajenevat jälleen yli 200 myyntipisteellä, ja tärkeimmät markkinamme Venäjällä ja Pohjois-Euroopassa näyttävät suhteellisen terveiltä ja tarjoavat meille hyvän pohjan kannattavalle liiketoiminnalle.”

Lue tiedote kokonaisuudessaan täältä.