14. huhtikuu 2014 08:09 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Maailman ensimmäinen traktoreiden talviurakointirengas:

Nokian Hakkapeliitta TRI – ylivoimaista vetokykyä ja talvipitoa

Nokian Hakkapeliitta TRI

Vaativien olojen erikoisosaaja Nokian Raskaat Renkaat tuo markkinoille talviurakoinnin ja lumenaurauksen erikoisrenkaan. Uusi Nokian Hakkapeliitta TRI edustaa kokonaan uutta teknologiaa sekä käyttäjäetuja talviurakointikäyttöön ja lumenauraukseen. Talvirenkaan keksijän mullistava pintamalli, lamelloitu kuvio yhdessä lamellinherättäjien kanssa ja talvikäyttöön kehitetty erikoispintakumisekoitus ovat erityisesti suunniteltu takaamaan ylivoimainen pito ja paras mahdollinen käsiteltävyys taloudellisuutta unohtamatta.

Ensimmäisessä vaiheessa kokovalikoima kattaa kuusi kokoa (kolme paria), jotka tulevat saataville 2014 viimeisellä neljänneksellä. Kolme lisäkokoa tulevat saataville 2015 ensimmäisellä neljänneksellä. Tulevat rengaskoot on valikoitu lumialueiden hoitoon ja kunnossapitoon käytettävien laitteiden perusteella. Avainmarkkinat tälle uudelle lisäykselle Nokian Hakkapeliitta -talvirengasperheeseen ovat lumialueet maailmanlaajuisesti keskittyen erityisesti Pohjoismaihin, Keski-Euroopan alppivyöhykkeeseen sekä Pohjois-Amerikkaan.

Ylivoimaista vetokykyä ja talvipitoa

Läheinen työskentely urakoitsijaverkostomme kanssa vahvisti näkemyksen, että markkinoille tarvitaan erikoisrengas traktoritalviurakointiin. Nokian tunnetaan talviolosuhteiden osaamisesta. Henkilöautorenkaissa Hakkapeliitta®-nimi ja testivoitot ovat hyvinkin tuttuja ja Hakkapeliittoja pidetäänkin talvipidon vertailukohtana. Nyt Hakkapeliitta-perhe laajenee raskaampiin koneisiin tuoden samalla uudenlaisen ratkaisun traktoriurakointiin.

Nokian Hakkapeliitta TRI on erikoistuote Nokian TRI -perheeseen, jolla on ainutlaatuinen maine traktoriurakoinnissa. Nokian TRI2 pysyy valikoimissa ja se onkin oikea valinta ympärivuotiseen käyttöön. Nokian Hakkapeliitta TRI tulee olemaan TRI-perheen talvispesialisti.

Nokian Hakkapeliitta TRI:n testitulokset puhuvat puolestaan. Vertailukohtana on käytetty jo ennestään korkean pitotason omaavaa TRI2:ta. Verrattuna TRI2:een, Hakkapeliitta TRI omaa +25 % paremman vetokyvyn jäällä ja +23 % lumipolanteella. Merkittävät ominaisuuksien parannukset on todennettu laajalla kenttätestauksella, todellisilla käyttäjillä.

  • Markkinatutkimuksen aikana asiakkaamme nostivat kolme asiaa kehityskohteiksi: talvipito, ajettavuus ja käsiteltävyys sekä taloudellisuus. Nämä ovat olleet meidän ajurimme koko kehitystyön ajan, ja olen tyytyväinen tulokseen. Nokian Hakkapeliitta TRI:ssä on pintakuvio, joka on optimaalinen ajettaessa jäällä, lumella tai sohjossa. Täytyy muistaa, että ihmiset jotka käyttävät näitä renkaita, ovat tiellä ennen muita ja he ajavat pahimmissa mahdollisissa olosuhteissa. Äärimmäisissä tilanteissa tarvitaan vankkaa pitoa, kertoo Hakkapeliitta TRI:n projektipäällikkö Tero Saari Nokian Raskaiden Renkaiden tuotekehityksestä.

Pito lumella syntyy särmistä

Nokian Hakkapeliitta TRI omaa hyvin suuren määrän pitosärmiä molempiin suuntiin sekä vetosuunnassa että sivusuunnassa. Se on maailman ensimmäinen lamelloitu traktorirengas. Lamelloidut palat on varustettu lamellinherättäjillä, joiden avulla saavutetaan enemmän pitoa. Hakkapeliitta TRI:n sivusuuntaan olevien särmien määrä on suuri, joka varmistaa todella hyvän sivuttaispidon. Viistolamelloidut palat ajosuuntaan nähden antavat lisää pitosärmiä sekä veto- että sivusuuntaan.

Jos vielä enemmän pitoa tarvitaan, niin Hakkapeliitta TRI voidaan varustaa nastoilla. Nastojen paikat merkitään jo tehtaalla ja nastoitus voidaan tehdä myöhemmin, mikäli työympäristö sitä vaatii.

Ajomukavuus omaa luokkaansa

Uudet innovaatiot nostavat vaativiin käyttöihin räätälöidyt erikoisrenkaat omalle tasolleen. Käyttäjälle tämä merkitsee, että hän pääsee soveltamaan työssään alan moderneinta teknologiaa. Nokian Hakkapeliitta TRI hyödyntää matalavärähtelysuunnittelua, joka on tuttu henkilöauton ja kuorma-auton renkaista. Hakkapeliitta TRI:n suunnittelussa on käytetty niin sanottua pintakuvion pituuden variointia, jolla saavutetaan parempi ajokokemus ja alhaisempi melutaso.

Havainnekuva, kuinka pintakuvion pituuden variointi on otettu huomioon suunnittelussa.

  • Urakoitsijat viettävät paljon aikaa koneen ohjaamossa. Erityisesti talvikunnossapitokaudella jopa 16h/päivässä. Tutkimuksemme perusteella markkinat tarvitsevat mukavamman työskentely-ympäristön ja tämä tuote on vastauksemme. Kenttätestiemme tulokset todistavat, että Hakkapeliitta TRI on hiljainen ja ennen kaikkea mukava ajettava, Saari kertoo.

Käytön taloudellisuus

Uuteen Nokian Hakkapeliitta TRI:een kehitettiin ainutlaatuinen kumiseos. Kuten jo tuotteen nimestä ”Hakkapeliitta” voi päätellä, kumiseos omaa loistavat talviominaisuudet. Nokian Raskaiden Renkaiden tuotekehitys on kehittänyt seoksen soveltumaan erityisesti talvikunnossapitoon vaarantamatta kulumiskestävyyttä.

Vierintävastus on tärkeä ominaisuus, mitä tulee polttoaineen kulutukseen. Jos verrataan Hakkapeliitta TRI:tä markkinan johtavaan renkaaseen, Nokian TRI2:een, Hakkapeliitta TRI omaa 5 % alhaisemman vierintävastuksen. Uuden tuotteen esimerkillisen vihreä luonne tarkoittaa vielä alhaisempaa polttoaineenkulutusta ja vähennystä haitallisissa päästöissä.

Nokian Hakkapeliitta TRI – Innovaatiot joilla lyöt talven

  • Ylivoimaista vetokykyä ja pitoa
  • Ajomukavuus omaa luokkaansa
  • Erinomainen taloudellisuus

Pääinnovaatiot:

Enemmän pitosärmiä. Mullistava ja ainutlaatuinen pintamalli parantaa pitoa lumella, jäällä ja sohjossa. Pintapalat on lamelloitu ja niissä on lamellinherättäjät. Esiasetetut nastan paikat, jos pitokykyä tarvitaan lisää. Viistolamellointi pintakuvion paloissa lisää pitosärmiä ja parantaa pitoa sekä veto- että sivusuuntaan, mikä maksimoi ajotuntuman ja työn tehokkuuden.

Matalavärähtelyteknologia. Maailman ensimmäinen traktoriurakointirengas, jossa on käytetty pintakuvion pituuden vaihtelua suunnittelussa. Hiljainen ja mukava ajaa.

Ainutlaatuinen, Northproof-kumisekoitus. Erityisesti suunniteltu traktoriurakointiin ja talviolosuhteisiin. Erinomaiset ominaisuudet, jotka on kehitetty toimimaan alhaisissa lämpötiloissa. Kumiseos pysyy joustavana kaikissa oloissa. Pintakuvion palojen lamellit työskentelevät aktiivisesti riippumatta pidon vaihteluista ja lämpötilan muutoksista.

Matala vierintävastus. Hakkapeliitta TRI omaa 5 % alhaisemman vierintävastuksen kuin tämän hetkinen markkinoiden paras traktoriurakointirengas, Nokian TRI2. Alhaisempi polttoaineen kulutus ja pienemmät päästöt.

Valokuvat: www.nokiantyres.com/NokianHakkapeliittaTRI

Verkossa: www.nokiantyres.com/hakkapeliittatri

Nokian Hakkapeliitta TRI – Innovaatiot joilla lyöt talven http://youtu.be/vr3nFdmUJSM

Maailman ensimmäinen talvirengas:
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/perustietoa/historia/talvirenkaan-keksimisesta-80-vuotta/nokian-kelirengas/

Maailman ensimmäinen talvirengas 80 vuotta. Katso video. http://youtu.be/N1M9BnqqHp8

Miten keksittiin ensimmäinen talvirengas?
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/perustietoa/historia/talvirenkaan-keksimisesta-80-vuotta/ensimmainen-talvirengas/

Hakkapeliitta talvirenkaat: www.nokiantyres.com/hakkapeliitta75

Lisätiedot:

Nokian Raskaat Renkaat

Projektipäällikkö, Tero Saari, p. 010 401 7226 tero.saari(at)nokiantyres.com

Markkinointipäällikkö, Jarkko Puikkonen, p. 010 401 7201 jarkko.puikkonen(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.com/heavy

http://www.youtube.com/NokianTyresCom