15. kesäkuu 2021 09:00 kategoriassa Tuoteuutiset

Erikoisrengas vaativiin käyttökohteisiin – Nokian Ground Kare Semi-Slick -traktorikaivinkoneen rengas on räätälöity rautatiekäyttöön

Traktorikaivinkoneiden renkaat joutuvat koetukselle, kun koneella ajetaan kiskoja pitkin. Renkaan ollessa osittain metallin päällä, se kuluu epätasaisesti ja sen käyttöikä lyhenee. Nokian Renkaat on kehittänyt useamman vuoden ajan erikoisrengasta rautatieolosuhteisiin. Ainutlaatuinen Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas ratkaisee kerralla monta ongelmaa, jotka ovat tuttuja traktorikaivinkonetta rautatiellä käyttäville.

Vuonna 2019 Nokian Renkaat julkaisi monikäyttöisen, kaivinkoneille ja traktorikaivinkoneille tarkoitetun Nokian Ground Kare -renkaan, joka soveltuu erinomaisesti työntekoon pehmeillä alustoilla. Samaan aikaan julkaistiin myös renkaan erikoisversio, joka on suunniteltu rautateiden päällä ajamiseen. Nyt rengaskonseptia on kehitetty yhä pidemmälle, ja tuloksena on rautatiekäytössä yhä paremmin toimiva Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas.

“Kun traktorikaivinkoneilla ajetaan kiskoilla, renkaan olkapää -alueella on tapana kulua erittäin nopeasti”, kertoo Kimmo Kekki, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö. ”Nokian Ground Kare Semi-Slick on suunniteltu juuri tähän haasteeseen. Uudella renkaalla olemme onnistuneet paitsi tekemään renkaan kulumisesta tasaisempaa, myös pidentämään sen käyttöikää merkittävästi.”

 

Erilainen tyyli, pitkä elinikä

Kuvioimaton osuus, joka käsittää noin kolmanneksen rengaskuvion pinta-alasta, erottaa Nokian Ground Kare Semi-Slick -renkaan ulkonäöltään massasta. Loput renkaan palakuvioinnista on samanlaista kuin tutussa Nokian Ground Kare -kaivinkonerenkaassa.

“Renkaan kuvioitu osa toimii erinomaisesti niin pehmeillä alustoilla kuin maanteillä siirtoajossakin”, Kimmo Kekki sanoo. ”Kuvioimaton osuus ja sen vankka olkapää -alue kestää teräksen aiheuttamaa kulutusta hyvin, estäen renkaan ennenaikaisen kulumisen.”

Käyttäjien kokemukset renkaasta puhuvat puolestaan. ”Edes lähes 1 300 ajetun tunnin jälkeen renkaan olkapää-alueessa ei ole havaittavissa kulumisen merkkejä”, kertoo norjalaisen Infranord Norgen rakennuspäällikkö Nils Arne Mikkelsen. ”Rengas on antanut itsestään erittäin hyvän kokonaiskuvan.”

  

Vankka ja vakaa

Nokian Ground Kare -renkaiden kulutuspinnan alla oleva teräsvyö suojaa rengasta tehokkaasti viilloilta ja pistoilta. Renkaan runko on suunniteltu vaimentamaan iskuja ja heilahduksia.. ”Renkaan vakaus on erittäin tärkeä ominaisuus kaivuu- ja lastaustyössä”, Kimmo Kekki huomauttaa. ”Jos kaivinkone heiluu liikaa, kauhan täsmällinen hallinta on huomattavasti haastavampaa ja työteho pienenee.”

Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas on kantavuudeltaan markkinoiden kärkisijoilla. ”Traktorikaivinkoneet ovat jatkuvasti suurempia ja raskaampia”, Kekki sanoo. ”Monissa erikoistöissä käytetään myös raskaita lisälaitteita, jotka edellyttävät renkailta erinomaista vakautta.

 

Tasaista ajoa

Ajomukavuudesta ei pidä tinkiä erikoisrenkaankaan kohdalla. Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas onkin maantiellä kuin kotonaan. ”Tänä päivänä on tärkeää pysyä liikenteen vauhdissa”, Kimmo Kekki muistuttaa. ”Nokian Ground Kare Semi-Slick -renkaan keskialueen suuremmat kuviopalat mahdollistavat nopean ja tasaisen ajon.”

“Nokian Renkaat luo erikoisrenkaita vaativiin  käyttökohteisiin Kimmo Kekki summaa tuotteiden suunnittelun filosofiasta. ”Nokian Ground Kare Semi-Slick -rengas on hyvä esimerkki siitä, miten ennakkoluuloton ajattelu mahdollistaa uudenlaisen ratkaisun olemassa olevaan tarpeeseen. Parempi vakaus, erinomainen kantavuus ja pidempi käyttöikä tekevät rautateillä työskentelystä aiempaa tehokkaampaa.”

 

Lisätietoja:

Kimmo Kekki, Tuotepäällikkö, Nokian Raskaat Renkaat Oy 
kimmo.kekki@nokiantyres.com, puh. 010 401 7254 

Markkinointi, Nokian Raskaat Renkaat
marketing.heavy@nokiantyres.com 

 

Lisäinformaatiota ja kuvia:

Kuvat ja pressimateriaali: http://www.nokiantyres.com/groundkarePR

Tuotesivu: www.nokiantyres.com/groundkare

Yrityssivu: www.nokiantyres.com/heavy