19. kesäkuu 2012 07:09 kategoriassa Tuoteuutiset
Turvallisuutta ja mukavuutta lomamatkalle:

Laadukkaat ja kunnossa olevat kesärenkaat torjuvat tehokkaasti vesiliirtoa


Kesärenkaiden laadulla ja kunnolla on suuri merkitys ajoturvallisuudelle, varsinkin jos rankka ukkoskuuro yllättää lomamatkalla. Tuore ruotsalaistesti osoittaa, että halvoilla, kuluneilla kesärenkailla varustettu auto lähti vesiliirtoon lähes 20 km/h alhaisemmassa nopeudessa kuin auto, jossa oli uudet ja laadukkaat, pohjoisen vaihteleviin oloihin kehitetyt kesärenkaat.

Ruotsalainen autoilijoiden järjestö MHF testasi kahden rengastyypin ajo-ominaisuuksia testiradalla, jossa oli kuusi millimetriä vettä. Kuluneilla, mutta laillisilla budjettikesärenkailla (urasyvyys 3 mm) edennyt auto lähti vesiliirtoon jo 75,3 km/h nopeudessa. Uusilla Nokian Hakka Green -kesärenkailla varustettu auto ajautui vesiliirtoon vasta 91,5 km /h nopeudessa.

Myös jarrutusmatkassa oli selkeä ero. Halparenkailla auton jarrutusmatka 80 kilometrin tuntinopeudesta oli 6 metriä pidempi verrattuna autoon, jossa oli turvalliset ja ympäristöystävälliset Nokian Hakka Green -kesärenkaat.

Tarkista renkaat ennen lomamatkaa



Renkaiden urasyvyys on viisasta tarkistaa ennen kesälomamatkaa. Useat tutkimukset osoittavat, että onnettomuusriski kasvaa huomattavasti, kun urasyvyys on 3-4 millimetriä. Etenkin vesiliirron riski kasvaa huomattavasti, jos urasyvyys on alle 4 millimetriä. Kaikissa Nokian Hakka -kesärenkaissa oleva kulumisvaroitin (DSI) kulutuspinnan keskellä kertoo selvästi, kuinka monta millimetriä urasyvyydestä on jäljellä. Urasyvyyden voi helposti tarkistaa myös rengasliikkeessä tai kahden euron kolikolla. Jos kolikon vajaan neljän millimetrin levyinen, hopeoitu rengas nousee esiin rengasurasta kuviopalan yläpuolelle, on syytä ostaa uudet renkaat.

− Hyvillä renkailla matkanteko on huomattavasti turvallisempaa ja rennompaa. Kesälomalla autolla ajetaan usein pitkiä matkoja ja keli saattaa vaihtua nopeasti aurinkoisesta säästä rankkasateeseen. Pääteillä on toisinaan uria, joissa vettä saattaa olla runsaastikin. Vältä ajamista urissa, laske nopeutta ja pyri saamaan tuntuma takaisin tiehen ennen kuin teet ohjausliikkeitä, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri muistuttaa.

Kitkarengas ei ole kesärengas



Toinen varoituksen sana koskee kitkarenkailla ajamista kesäkelillä. Kitkarenkaat ovat talvirenkaat eikä niitä ole suunniteltu kesäajoon.

− Kitkarenkaiden kumisekoitus ja kulutuspinta ovat erilaiset kuin kesärenkaiden ja siksi niiden märkäpito ei ole samaa luokkaa kuin kesärenkaiden. Pehmeä kumisekoitus aiheuttaa myös sen, että kitkarenkaat kuluvat kesäkelillä huomattavasti nopeammin kuin oikeat kesärenkaat.

Renkaat tulee aina hankkia niihin oloihin, joissa pääasiassa ajaa. Pohjolan kesä poikkeaa keskieurooppalaisesta. Tienpinnat ovat karkeat, lämpötilan vaihtelut suuret, etenkin keväällä ja syksyllä. Jos haluaa maksimoida turvallisen ja mukavan matkanteon, kannattaa valita kesärenkaat, jotka on suunniteltu pohjoisen vaihteleviin keleihin. Esimerkiksi Nokian Renkaiden Nokian Hakka Green, Nokian Hakka Blue ja Nokian Hakka Z ovat laadukkaita, pohjoisen oloihin räätälöityjä kesärenkaita.

Raskas lasti – lisää ilmaa



Kun auto on lastattu valmiiksi kesälomamatkaa varten kannattaa vielä tarkistaa renkaiden ilmanpaine. Ilmanpainesuositus löytyy auton käsikirjasta. Raskaasti lastatun auton renkaat vaativat 10-15 prosenttia enemmän ilmaa. Jos suositeltu paine on 250 kPa (2,5 bar), on ilmanpainetta lisättävä 25-40 kPa (0,25-0,40 bar). Ilmanpaine on aina tarkistettava kylmistä renkaista.

Liian alhainen rengaspaine lisää sekä renkaiden että polttoaineen kulutusta. Lisäksi auton ajo-ominaisuudet kärsivät ja etenkin nopeassa väistöliikkeessä auto saattaa lähteä heittelehtimään. Riski kasvaa, jos katolla on täyteen lastattu suksiboksi, joka muuttaa auton painopistettä.

− Jos renkaassa on 20 % liian vähän ilmaa, vähenee sen käyttöikä viidesosan suunnitellusta. Jo 30 % liian alhainen rengaspaine puolittaa renkaan käyttöiän. Vähemmän kuluneet eli paremmat renkaat tulee aina asentaa taka-akselille, huolimatta siitä onko auto etu-, taka- tai nelivetoinen. Kun paine on kohdallaan, ajomukavuus on huipussaan ja rengas pyörii kevyesti sekä ohjautuu tarkasti, Morri sanoo.

Valitsemalla alhaisen vierintävastuksen kesärenkaan ja huolehtimalla oikeista rengaspaineista, autoilija voi säästää jopa 0,5 litraa polttoainetta/100 km ja samalla alentaa CO2 -päästöjä noin
12 g/km.

Lisää aiheesta:



Rengaspaineet: www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/rengaspaineet
Vesiliirto vaanii: www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/vesiliirto-vaanii
Turvalliset kesärenkaat: www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/renkaan-vaikutukset-turvallisuuteen/turvalliset-ja-taloudelliset-renkaat

Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi

Nokian Renkaat Oyj
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö
Matti Morri
puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom