FacebookInstagramLinkedInPinicon-playscroll-downsearchTwitterWhatsappYouTube
Menu
Menu
12. marraskuu 2020 10:00 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Nokian Renkaat mahdollisti maailmanennätyksen: Auton työntäminen ei ole voimalaji vaan vaatii älyä

Suomessa on tehty uusi Guinnessin maailmanennätys, jossa autoa työnnettiin mailin matka eli 1,6 kilometriä ennätysnopeasti. Ennätyksen teki Jussi Kallioniemi, jonka mukaan kyseessä ei ole voimalaji, vaan pulmapeli tai valtavan suuri palapeli. Tärkeä palanen huippusuorituksessa olivat kevyesti rullaavat Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkaat, joissa on äärimmäisen pieni vierintävastus.  

13 minuuttia ja 26 sekuntia. Siinä ajassa nokialainen Jussi Kallioniemi työnsi yli 2,1 tonnia painavaa henkilöautoa yhden mailin eli tasan 1609,34 metriä ja valtasi nimiinsä maailmanennätyksen. Komea tulos on lähes kaksi minuuttia parempi kuin aiempi ennätysaika. Guinness on vahvistanut ”Fastest time to push a car one mile” -maailmanennätyksen virallisesti. 

Ennätys syntyi lauantaina 24.10. Nokian Renkaiden testiradalla Nokialla. Kallioniemi käytti suorituksessa omaa autoaan, vuosimallin 2006 Saabia, jonka lempinimi on Röhkö. Kuljettajan paikalla istui Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri. 

Ihmiset sanovat minulle usein, etten näytä voimamieheltä, enkä olekaan. Tämä oli keskimatkan juoksun kaltainen suoritus eikä voimannäyte. Tarvittavan tehon voi löytää kahdella tavalla: lisäämällä omaa voimaansa tai pienentämällä vastusta, Kallioniemi toteaa.

Autoa työntäessä tärkeintä on voittaa vierintävastus, joten mitä pienempi vierintävastus renkaissa on, sitä kevyemmin auto rullaa. Vierintävastus tarkoittaa siis energiaa, joka kuluu renkaan muodonmuutokseen tiekosketuksen aikana. Aihe on tärkeä myös tavalliselle autoilijalle. Alhaisen vierintävastuksen rengas osekä vihreä että taloudellinen valinta. 

– Vanhakin auto voi liikkua kevyesti, kun alla on Nokian Hakkapeliitta R3 SUV:n kaltaiset turvalliset ja mukavat laadukkaat nastattomat talvirenkaat. Kun rengaspaineet ovat kunnossa, kuljettaja voi säästää matalan vierintävastuksen renkailla polttoainetta jopa 0,5 litraa sadan kilometrin matkalla tai kasvattaa sähköauton toimintasädettä merkittävästi myös talviajossa. Samalla säästää ympäristöä pienempien CO2-päästöjen ansiostasanoo Morri. 

Hyvinvointia ja ongelmanratkaisua  

Ajatus auton työntämisestä syntyi sattumalta. Selkävaivoista kärsinyt Jussi Kallioniemi kuntoutti selkäänsä työntämällä aluksi kuntosalilla painavaa laatikkoa. Jossain vaiheessa hän alkoi miettiä, mitä muuta voisi tehdä, ja Guinnessin verkkosivuilta hän löysi idean auton työntämisestä. 

Kallioniemi kertoo, ettei häntä juurikaan kiinnosta, onko hän urheilukisassa maalissa ensimmäisenä vai viimeisenä. Sen sijaan häntä kiehtoo ongelmien ratkaiseminen ja kokonaisuuden hallinta. Projektin aikana syntyi jopa keksintö, josta on tehty patenttihakemus. Kallioniemi loi ystävänsä kanssa kauko-ohjaimen, jolla hän pystyi kääntämään rattia työntöharjoituksissa itse, ilman kuljettajaa. 

En olisi jaksanut toteuttaa projektia, jos minun olisi pitänyt harjoitella vain auton työntämistä raa’alla voimalla. Motivaationi on rakentunut sen ympärille, että aina on uusi ongelma ratkaistavaksi. Kun itseään rasittaa äärimmilleen, sillä on suuri merkitys, onko suoritus prosentin tai kaksi kevyempää, toteaa Kallioniemi. 

Töitä on tehty todella pitkäjänteisesti ja sinnikkäästi. Olemme siirtyneet isoista paloista yhä pienempiin yksityiskohtiin. Tavallinen keski-ikäinen mies voi ottaa ennätyshaasteen vastaan, kun ottaa kaikki asiat huomioon ja pyrkii saamaan auton liikkumaan mahdollisimman kevyesti. 

Halu kehittyä yhdistää 

Kallioniemi on harjoitellut Nokian Renkaiden testiradalla Nokialla, joka on samalla laaturenkaistaan tunnetun yhtiön kotipaikka. Häntä ja globaalia rengasyhtiötä yhdistää samanlainen asenne. 

 Suhtaudumme renkaiden kehittämiseen samalla intohimolla kuin Jussi harjoitteluun. Testaamme tuotteidemme ääriominaisuuksia kaikissa olosuhteissa. Meille on tärkeää myös ihmisten hyvinvointi. Kehon ja mielen on oltava tasapainossa, jotta skandinaavinen tietotaito ja luovuus voidaan edelleen jalostaa maailman turvallisimmiksi ja ympäristöystävällisimmiksi renkaiksi. Tämä tuo mielenrauhaa meille kaikille, sanoo Nokian Renkaiden Matti Morri. 

Monipuolista dataa ennätyssuorituksesta

Ennätyssuorituksessa hyödynnettiin ja kerättiin monenlaista dataa, sillä projektissa olivat mukana myös älyvaatteita kehittävä ja lihasmittaukseen erikoistunut Myontec Oy sekä urheiluelektroniikkaa valmistava Myontec Oy sekä urheiluelektroniikkaa valmistava Polar Electro Oy

– Jussi on treeneissään käyttänyt Polarin mittaria, ja hän otti meihin yhteyttä ennätyskokeen mittaamiseen liittyen. Tästä oli helppo innostua, kun huomasimme, että ennätysyritys on vakaalla pohjalla hyvän ja monipuolisen harjoittelun ansiosta. Polarin tuotteita on vuosien saatossa käytetty esimerkiksi ulkoavaruudessa ja formula-autoissa, joten ennätysyrityksen mittaaminen kuulosti hienolta haasteelta. Itse suorituksen aikana Jussi toteutti suunnitelmaansa täsmällisesti, eikä lähtenyt liian kovaan alkuvauhtiin. Jussin suoritusta mittaavan multisensorin tuottama data lähetettiin livenä taustapalveluun hyödyntäen uutta IoT-radioteknologiaa, toteaa tapahtumassa mukana ollut Polarin Smart Coaching Manager Ville Uronen. 

Suorituksen aikana maksimisyke oli hyvin alhainen, vain 164 lyöntiä minuutissa, vaikka esimerkiksi ensimmäisen 100m:n aikana nopeus nousi hetkellisesti ja oli jopa 10,4 km/h:ssa. Lihasaktiivisuus vastasi noin 41% mitatusta maksimista. Keskivaiheilla Jussi käytti lihaksiaan 35% teholla. 

Kehon vasemman puolen lihasten, etu- ja takareisien sekä pakaralihasten, aktiivisuustaso oli suurempi, mikä kertoo kehon lihastasapainosta mutta todennäköisesti myös radan ympyrämuodosta. Lihaskuormitus säilyy maltillisena, joka mahdollistaa tasaisen suorituksen eikä aiheuta voimakasta lihasväsymystä. Jussin harjoittelu on onnistunut mainiosti. Ennätyksen aikana voimansäätely oli ihailtavaa, hän puski autoa kuormittamalla lihaksiaan vain 35-40% maksimityönnöstä, Myontecin asiantuntija Heidi Jarske analysoi. 

– Onnistuminen tuo paljon lisäenergiaa ja mielihyvää. Tuntuu kuin palapelin viimeinenkin palanen olisi nyt paikallaan, Kallioniemi sanoo. 

Fakta: Jussi Kallioniemi 

– 47-vuotias, asuu perheensä kanssa Nokialla 
– Maailmanennätyksen ”Fastest time to push a car one mile” haltija 
Aikaisemmin jo tehnyt ennätyksen ”nopein maraton 60 paunan (27,2 kg) rinkka selässä ajassa 4h 34 min 24s 
Kasvatti lihaskuntoa ja kestävyyttä erityisesti vuonna 2019 
Lajiharjoittelua eli auton työntämistä noin 600 km vuonna 2020 
– Ideoi harjoitteluaan varten kauko-ohjaimen, josta on tehty patenttihakemus 

Fakta: Ennätysauto Röhkö 

Saab 97-X 5.3i Arc 
Moottori 5.3 l V8, 304 hv 
Paino 2 170 kg 
Ajettu yli 211 000 kilometriä 
Toimii biokaasulla 
– Röhkäisee komeasti käynnistyessään 

Fakta: Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirengas 

– Pohjoismainen nastaton talvirengas, moninkertainen testivoittaja 
 Täydellinen yhdistelmä turvallisuutta ja ajomukavuutta kaikkiin talvikeleihin  
 Kumisekoituksen Cryo Crystal 3 -pitokiteet tarrautuvat ajoalustaan 
– Kuviopalojen välissä olevat lumikynnet lisäävät pitoa entisestään 
– Tarjoaa säästöä polttoainekuluihin, ja kasvattaa sähköautojen toimintasädettä 
– Vihreämpää autoilua arvostavan ykkösvalinta 
 Rengaskoko ennätyksessä 255/55 R18 

Lisää aiheesta: 
 
Auton työntämisen uusi maailmanennätys mailin matkalla 
 
Kuvat & videot 

Lisätiedot: 

Maailmanennätyksen haltija Jussi Kallioniemi,  
p. 0400 966558, jussi.kallioniemi@radiant.fi 

Sisältö- ja tuotemarkkinointipäällikkö Teemu Sainio,  
Nokian Renkaat Oyj, p. 010 401 7296teemu.sainio@nokiantyres.com