4. helmikuu 2013 08:11 kategoriassa Tuoteuutiset
Uusi nastaton talvirengas vaihteleviin talvikeleihin:

Nokian Hakkapeliitta R2 - Pohjoista mukavuutta



Uusi nastaton talvirengas Nokian Hakkapeliitta R2 taltuttaa turvallisesti hankalimmatkin talvikelit. Se etenee kepeästi ja kulkee huolettomasti niin taajamien liukkailla risteysalueilla kuin lumisilla maaseutureiteillä. Maailman ensimmäisen talvirenkaan kehittäjän uudet innovaatiot maksimoivat pohjoismaisen kitkarenkaan jääpidon, jossa Hakkapeliitta R2 on ottanut huomattavan kehitysloikan. Parantunut talvipito ja täsmällinen ajotuntuma säilyvät esimerkillisesti myös kun rengas kuluu.

Huikaisevaa testimenestystä haalineen Nokian Hakkapeliitta R:n tapaan uusi Hakkapeliitta R2 on ainutlaatuista ajomukavuutta ja vihreämpää autoilua arvostavalle ykkösvalinta. Sen äärimmäisen pieni vierintävastus merkitsee tuntuvaa polttoainesäästöä ja pienempiä hiilidioksidipäästöjä. Erittäin alhaisen vierintävastuksen rinnalla on onnistuttu kehittämään myös autoilijoiden korkealle arvostamia turvallisuutta lisääviä käsittelyominaisuuksia jäisellä, lumisella ja märällä tiellä.

Verratonta ajamisen helppoutta pohjoisen teille tuovan Nokian Hakkapeliitta R2:n laaja kokovalikoima soveltuu erinomaisesti nykyaikaisiin automalleihin. Tarjolla on laaja 56 tuotteen valikoima aina 13-tuumaisesta renkaasta 20-tuumaiseen saakka. Uutuuden nopeusluokka on edelleen R (170 km/h). Nokian Hakkapeliitta R2:n kuluttajakauppa alkaa rengasliikkeissä syksyllä 2013. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Ukraina.

Uusi Cryo Crystal Concept: optimaalista pitoa



Äkisti muuttuvat sääolosuhteet kuuluvat olennaisena osana pohjoisen talveen. Vaikka huomattava osa talviajosta tapahtuu kelpo kelissä, aidon talvirenkaan luonne punnitaan kun piiskaava lumituisku tai tienpinnat jääradaksi muuttava nollakeli yllättää autoilijan. Kevyesti rullaavan Nokian Hakkapeliitta R2:n turvallisuusominaisuudet nostettiin huippuunsa uuden sukupolven kumisekoituksen, räätälöidyn pintamallin sekä optimaalista sivuttais- ja pitkittäispitoa tehostavan Cryo Crystal -konseptin avulla.

Kumisekoitukseen lisätyt monisärmäistä kristallia muistuttavat timantinkovat pitopartikkelit tarrautuvat ajoalustaan erityisesti jääpitoa kasvattaen. Pintakumisekoituksen oivalliset pito-ominaisuudet säilyvät erinomaisesti, vaikka renkaan uransyvyys lähestyy talviturvallisuuden kannalta olennaista neljän millimetrin minimirajaa.

- Uusi Nokian Hakkapeliitta R2 näyttää, että on mahdollista säilyttää sekä tarkka ajotuntuma että kiitettävä pito myös renkaan ikääntyessä. Mikroskooppisen pienet kiteet toimivat ikään kuin sisäänrakennettuina nastoina tuoden terävää ja kovaa pitosärmää kumin joukkoon. Kun rengas kuluu, kumiseokseen tasaisesti jaotellut ympäristöystävälliset kiteet tulevat esiin tuomaan kaivattua pitoreserviä, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen selittää uuden nastattoman Hakkapeliitta-tuotteen erityisluonnetta.

Paljon pitoa – kevyttä rullausta



Ainutlaatuinen Cryo Crystal Concept muodostaa täydellisen kokonaisuuden yhdessä nastattomiin talvirenkaisiin kehitetyn kulutuspintasekoituksen kanssa. Uusi cryosilaani-pohjainen talvisilicasekoitus toimii turvallisesti laajalla lämpötila-alueella. Se ei kavahda märän tien haasteita tai aina vaarallista mustaa jäätä.

Mataliin lämpötiloihin kehitetyn cryogeenisen silaaniyhdistelmän katalyyttina toimii rypsiöljy, joka linkittää silican ja luonnonkumin toimimaan optimaalisesti yhteen. Samoin kuin uudessa nastallisessa Nokian Hakkapeliitta 8:ssa myös Hakkapeliitta R2:ssa luonnonkumin osuutta on kasvatettu merkittävästi.

Luonnonkumin määrällä on ratkaiseva positiivinen täsmävaikutus ääriolojen talvipitoon pohjoisen oikullisissa talvikeleissä. Luonnonkumi toimii vakaasti laajalla lämpötila-alueella. Nokian Hakkapeliitta R2:n kulutuspintasekoitus säilyy kaikissa oloissa joustavana. Kuviopalojen lamellit toimivat aktiivisesti pitotason ja lämpötilan vaihteluista piittaamatta. Rypsiöljy tuo renkaaseen kestävyyttä parantavaa repimislujuutta sekä lisää jää- ja lumipitoa. Kumisekoituksella saadaan uutuustuotteeseen poikkeuksellisen hyvää jää-, lumi- ja märkäpitoa sekä erinomaista kulumiskestoa vaihtelevissa lämpötiloissa.

Sekoituksen suuren silicapitoisuuden ja täysin uuden pintamallin ansiosta Hakkapeliitta R2:n vierintävastus on yli 5 % edeltäjäänsä, mestarirullaaja Hakkapeliitta R:ää alhaisempi. Kehitys on valtaisa, kun muistetaan että Hakkapeliitta R:n polttoainetehokkuus oli autolehtien testeissä musertavan ylivoimainen.

Pito- ja sohjokynnet tuovat lisäturvaa äkkitilanteisiin



Ideaalista pitoa ja Hakkapeliittamaista tasapainoista ajokäytöstä tuetaan suurella joukolla uusia keksintöjä tai jatkojalostamalla jo koeteltuja toimivia ratkaisuja. Aggressiivista pintamallia kattaa aikaisempaa tiheämpi lamelliverkosto. Yksittäiset leveämmät lamellit tuovat kaivattua pitopintaa, varsinkin kun kitkataso on alimmillaan märällä jäällä.

Kuviopaloihin muotoillut pito- ja sohjokynnet vastaavat pohjoisen talven armottomaan haasteeseen. Kuviopalojen välistä löytyvät pitokynnet parantavat lumi- ja jääpitoa varsinkin jarrutus- ja kiihdytystilanteissa. Sohjoliirron ehkäisyyn suunniteltiin kriittiselle olkapääalueelle teräviä kolmioita muistuttavat sohjopatjan rikkojat. Sohjokynsien avulla olkapääalueilla saadaan pidettyä ihanteellinen pito paksussakin sohjossa ja estettyä sohjon kerääntyminen kuviopalojen väliin.

Parantunut talvipito tuntuu erityisesti liukkaalla jäällä, missä Nokian Hakkapeliitta R2 pysähtyy tyypillisestä 80 km/h maantienopeudesta yli 10 metriä aikaisemmin kuin mainiosta jääpidosta tunnettu Hakkapeliitta R.

Pumppulamellit maksimoivat märkäpidon



Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaan olkapään kuviopaloissa on tuttuja taskumaisia lamelleja, jotka poistavat, oikeastaan pumppaavat, vettä tienpinnasta ja varmistavat pitävän kosketuksen alustaan. Patentoitujen pumppulamellien kasvanut tilavuus ja zigzag-lamellien suuri määrä tehostavat entisestään märkä- ja jääpitoa.

Jo useassa talvirengasmallissa tehokkaiksi havaitut lamellinherättäjät ovat mukana sekä olkapääalueella että keskipinnalla. Lamellinherättäjät takaavat ajoturvallisuuden nopeasti vaihtelevissa keliolosuhteissa, kun leveämpi lamelli aukaisee kapeamman toimintaan tuoden ääritilanteisiin lisäpitoa, kun tuntuma tiehen on lähes olematon.

Vakaata ja täsmällistä menoa



Uudistuneen direktionaalisen eli pyörimissuunnaltaan määrätyn pintamallin yhtenäinen keskiripa parantaa ajovakautta. Sidottu keskialue tahdittaa turvallista menoa. Se varmistaa myös tasaisemman kulumismuodon, joka tuo lisäturvaa renkaan ikääntyessä. Vetorengaskäytössä talvirengas kuluu tyypillisesti ensin juuri keskialueelta.

Erityisesti kitkarenkaaseen kehitetty monikerrospintarakenne yhdessä kulutuspintasekoituksen kanssa vievät Hakkapeliitta R2:n ajovakauden tasolle, joka ylittää tavalliset kitkarenkaat. Rengas ei vaeltele vaan etenee vankkumattoman jämäkästi talvikelien vaihteluista piittaamatta. Täsmällinen ohjaustuntuma auttaa kuljettajaa havaitsemaan kitkatason muutokset ja reagoimaan ajoissa. Pintakuvion palageometria parantaa ohjautuvuutta myös uraisilla teillä.

Uransyvyysmittari ja uudistunut infoalue helpottavat rengashuoltoa



Kulutuspinnasta löytyy Nokian Renkaiden kehittämä ja patentoima talviturvallisuutta kohentava uransyvyysmittari (DSI – Driving Safety Indicator). Renkaan keskipinnassa olevat numerot ilmaisevat kulutuspinnan pääurien syvyyden millimetreinä. Numerot kuluvat pois sitä mukaa, kun rengas kuluu. Lumikidetunnus eli talvikulumisvaroitin (WSI) säilyy näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Lumikiteen kuluttua pois autoilijan on syytä hankkia uudet talvirenkaat riittävän turvallisuuden varmistamiseksi.

Turvallisuutta ja käyttömukavuutta parantavat sivupinnan infoalueelta löytyvät paikka- ja painemuisti. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka. Käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistää uusi lisäosio, johon voi merkitä kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin.

Muiden Hakkapeliitta-talvirenkaiden tavoin myös Nokian Hakkapeliitta R2 on ainutlaatuisen Hakka-turvan piirissä.

Nokian Hakkapeliitta R2 – Pohjoista mukavuutta



  • Ensiluokkaisen turvallinen jäällä ja lumella
  • Ylivoimainen ajotuntuma märällä ja kuivalla tiellä
  • Säästää polttoainekuluissa

Pääinnovaatiot:



Nokian Cryo Crystal Concept. Ensiluokkaista talvipitoa, tarkempi ajotuntuma. Kumisekoitukseen lisätyt monisärmäistä kristallia muistuttavat timantinkovat pitopartikkelit tarrautuvat ajoalustaan erityisesti jääpitoa kasvattaen. Uusi cryosilaani-pohjainen talvisilicasekoitus toimii turvallisesti laajalla lämpötila-alueella. Sekoituksella saadaan poikkeuksellisen hyvää jää- lumi- ja märkäpitoa sekä erinomaista kulumiskestoa.

Tiheä lamelliverkosto ja yksittäiset leveät lamellit. Optimaalinen pito ja ajokäytös. Aggressiivista pintamallia kattaa aikaisempaa tiheämpi lamelliverkosto. Yksittäiset leveämmät lamellit keskialueella tuovat kaivattua pitopintaa, varsinkin kun kitkataso on alimmillaan märällä jäällä.

Pumppulamellit. Enemmän märkäpitoa. Renkaan olkapään kuviopalojen taskumaiset lamellit poistavat, oikeastaan pumppaavat, vettä tienpinnasta ja varmistavat pitävän kosketuksen alustaan. Patentoitujen pumppulamellien kasvanut tilavuus ja zigzag-lamellien suuri määrä tehostavat entisestään märkä- ja jääpitoa.

Pitokynnet. Enemmän jää- ja lumipitoa. Kuviopalojen välistä löytyvät pitokynnet parantavat lumi- ja jääpitoa varsinkin jarrutus- ja kiihdytystilanteissa.

Lamellinherättäjät. Parempi jää- ja lumipito. Renkaan kulutuspinnan reunalla olevat lamellinherättäjät tehostavat lamellien toimintaa kaikkein liukkaimmilla keleillä. Leveämpi lamelli aukaisee kapeamman toimintaan.

Sohjokynnet. Estää sohjoliirtoa. Sohjoliirron ehkäisyyn suunniteltiin kriittiselle olkapääalueelle teräviä kolmioita muistuttavat sohjopatjan rikkojat. Sohjokynsien avulla olkapääalueilla saadaan pidettyä ihanteellinen pito paksussakin sohjossa ja estettyä sohjon kerääntyminen kuviopalojen väliin.

Kuvia: www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Nokian Hakkapeliitta R2 - Pohjoista mukavuutta:
http://youtu.be/1KtYGth-4-k

Testausta äärioloissa. Ivalon testikeskus – White Hell:
http://youtu.be/2GON0xE9t00

Miten keksittiin maailman ensimmäinen talvirengas?
www.nokianrenkaat.fi/ensimmaiset_talvirenkaat

Nokian Hakkapeliitan tarina:
www.nokiantyres.com/hakkapeliitta75

Nokian Hakkapeliitta – Legendaarinen talvirengas:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Testivoittaja Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA

Nokian Hakkapeliitta ja jäälläajon maailmanennätys 331,16 km/h
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/kehitystyo/fastest-on-ice/jaallaajon-maailmanennatys-2011/

Nokian Hakkapeliitta ja ERA: Sähköautojen jäälläajon maailmanennätys 252,09 km/h
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/kehitystyo/fastest-on-ice/jaallaajon-maailmanennatys-era/

Hakkapeliitta-talviajokoulu
http://www2.nokiantyres.com/talviajokoulu

Hakkkapeliitta-testikuljettajablogit
http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/

Bloggaavat Nokian Renkaiden rengasammattilaiset
http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/

Hakka-turva: www.hakkaclub.fi

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj,
Tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen, puh. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

www.nokianrenkaat.fi

www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom