Nokian Renkaille myös sähköautojen jäälläajon maailmanennätys 252,09 km/h

Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen kiisi E-RA-sähköautolla 252,09 km/h Inarissa Ukonjärven jäällä. Maailman pohjoisimman rengasvalmistajan ja Helsingin Metropolia ammattikorkeakoulun huipputeknologiaa edustavan E-RA:n (Electric RaceAbout) 17. maaliskuuta 2012 toteuttama vauhdikas veto on ainutlaatuinen.

"Ennätys ja yhteistyö E-RA-projektissa on hieno mahdollisuus saada uutta kokemusta ja jatkaa etenemistämme kehityksen kärjessä"
Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj

Täysverisen urheiluauton 280 kW:n moottoritehon siivittämä maksiminopeus pakkaskelissä kipusi yli 260 kilometriin tunnissa. Äärinopeuksissa kaivatun pettämättömän pidon ja vakaan ajotuntuman varmistivat Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkaat (koko 225/40R18).

- Vaativissa olosuhteissa testaaminen on aivan olennainen osa talvirenkaiden kehitystyötä. Ennätys ja yhteistyö E-RA-projektissa on hieno mahdollisuus saada uutta kokemusta ja jatkaa etenemistämme kehityksen kärjessä. Tämä on todellinen inspiraation lähde renkaiden tuotekehittäjille, joiden suurimpiin haasteisiin kuuluu taito optimoida sekä turvallisuusominaisuudet että sähköautojen toimintasäteeseen vahvasti vaikuttava matala vierintävastus, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri kertoo.

Kuuden kilometrin pituisella jääsuoralla tehty testi toteutettiin kuuluisan Guinnesin maailmanennätyksen määräysten mukaisesti. Kyseessä ei ole virallinen Guinnesin ennätys, koska sähköautoille ei ole vielä olemassa omaa ennätysluokkaa. Yhden kilometrin matkaan kuluva aika ja nopeus mitattiin radan molempiin suuntiin ajettuna. Ennätystulos on näiden kahden mittauksen keskiarvo. Lähtö on lentävä ja aikaa suoritukseen yksi tunti. Renkaiden tulee olla kaupallisesti saatavilla ja hyväksytyt tieliikennekäyttöön siinä maassa, jossa ennätys ajetaan.