Nokian Renkaat rikkoi jäälläajon maailmanennätyksen:

Uusi ennätys on huima 331,61 km/h!

Uusi jäälläajon maailmanennätys syntyi, kun Nokian Renkaiden oma testikuljettaja Janne Laitinen ajoi 331,610 kilometrin tuntinopeutta (206,05 mailia tunnissa) Oulun edustalla Pohjanlahden jäällä. Tuore ennätys toteutettiin merenjäälle auratulla 14 km:n pituisella radalla hyytävissä olosuhteissa 6. maaliskuuta. Maailman johtavan talvirengasvalmistajan käyttämä ennätysauto oli varustettu Nokian Hakkapeliitta 7 -nastarenkailla (255/35R20 97 T XL).

Äärinopeuksissa korostuu myös huippuluokan renkaiden rooli. Ne ovat auton ainoat kosketuskohdat ajoalustaan. Huimavauhtisessa ajossa liukkaalla jäällä renkailta kaivataan maksimaalista pitoa, kovaa rakenteellista kestävyyttä ja auton vahvaa suorituskykyä vastaavaa käsiteltävyyttä.

Nopeuden ja kestävyyden yhtälö on poikkeuksellisen kova. Kun auto etenee 331 km/h, sekunnin aikana auto kulkee yli 92 metriä. Huippunopeuksissa renkaisiin kohdistuu suunnaton voima, ja niiden halkaisija venyy jopa 15-20 mm. Ilmanvastuksen kasvaessa myös pitoa vaaditaan entistä enemmän auton vauhdin kiihdyttämiseksi.

"Rajoja etsimällä voi oppia uutta, joka sitten näkyy ja tuntuu kaikissa tuotteissamme"
Matti Morri, Teknisen asiakaspalvelun päällikkö, Nokian Renkaat Oyj

- Kovissa vauhdeissa ja vaativissa olosuhteissa testaaminen on yksi merkittävä osa talvirenkaiden kehitystyötä. Rajoja etsimällä voi oppia uutta, joka sitten näkyy ja tuntuu kaikissa tuotteissamme, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sanoo.

Guinnessin organisaatio määrittelee jäälläajon maailmanennätykselle tarkat säännöt. Yhden kilometrin matkaan kuluva aika mitataan radan molempiin suuntiin ajettuna. Maailmanennätys on näiden kahden mittauksen keskiarvo. Lähtö on lentävä ja aikaa suoritukseen on yksi tunti. Jään tulee olla luonnollista, eikä sitä saa karhentaa tai käsitellä kemikaaleilla. Renkaiden tulee olla kaupallisesti saatavilla ja hyväksytyt tieliikennekäyttöön siinä maassa, jossa ennätys ajetaan.