4. lokakuu 2022 08:40 kategoriassa Tuoteuutiset

Miten valita oikeanlaiset talvirenkaat sähkö- tai hybridiautoon?

Sähköautojen ja hybridien rengaskoko on yleensä suurempi perinteiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Sähköautot ovat myös tavallista raskaampia akkujen painon takia. Renkaat joutuvat koetukselle, kun akkujen paino rasittaa niitä tavallista enemmän esimerkiksi kaarteissa ja jarrutuksissa ja sähkömoottorin vääntö välittyy vetäviin pyöriin nopeammin kuin polttomoottoriautoissa. Sähköauton rengasvalinta kannattaakin tehdä huolella, jotta ajomukavuus ja turvallisuus olisivat parhaat mahdolliset ja auton käyttökustannukset pysyisivät minimissä.

50 Sähköautoilijat ry:n jäsentä osallistui Nokian Renkaiden järjestämään Hakkapeliitta-testipäivään Nokian testiradalla 24.9.2022 ja koeajoi sähköautoihin suunniteltuja talvirenkaita. Päivään osallistuneet sähköautoilijat kertoivat arvostavansa erityisesti renkaiden hiljaisuutta, turvallisuutta, hyvää kulutuskestävyyttä ja alhaisia käyttökustannuksia.

”Tykkään sähköautoilusta todella paljon. Verrattuna bensa-autoon ajomukavuus on parempi ja käyttökustannukset alhaisemmat. Melutaso oli ihan puhtaasti tärkein syy renkaiden valintaan. Sähköautossa rengasmelu kantautuu huomattavasti enemmän kuin polttomoottoriautossa. Myös range ja vierintävastus ovat tärkeitä ominaisuuksia.”

                                                      Joa Parviainen, sähköautoilija toukokuusta 2022

Renkaiden vierintävastuksella vaikutetaan toimintamatkan pituuteen

Sähköautoista puhuttaessa range eli toimintamatka on olennaisessa roolissa. Vaikka latauspisteitä on jo suhteellisen hyvin tarjolla, varsinkin pitkää ajomatkaa suunnittelevan täytyy huomioida lataustauot. 

”Autoilijoita vaivaa toisinaan ”range-ahdistus” eli heitä mietityttää, kuinka pitkälle he pystyvät sähköautolla ajamaan. Vastaus vaihtelee, sillä haastavat olosuhteet, kuten vastatuuli, rankka sade ja kylmä sää, lisäävät sähköauton virrankulutusta ja lyhentävät toimintamatkaa. Renkaat puolestaan estävät tai mahdollistavat kantaman venyttämisen”, sanoo rengasvalmistaja Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.   

Nokian Renkailla yksi tuotekehityksen painopisteistä on vierintävastus. Kun sitä pienennetään muun muassa tietynlaisella kulutuspintaseoksella, pintamallilla ja renkaiden aerodynaamisesti suunnitelluilla sivupinnoilla, sähköauton virrankulutus vähenee ja rangesta saadaan mahdollisimman pitkä. Samalla autoilijalle kertyy säästöä, koska latauskerrat ja sähkönkulutus painetaan minimiin.

”Arvostan sähköautoilussa ympäristönäkökulmaa ja liikennöinnin kuluja. Olen sähköautoilija, koska voin ja tykkään modernista tekniikasta. Olen ajanut todella kauan kitkarenkailla ja tykännyt niistä, koska ne ovat äänettömät ja pito on riittänyt kaikissa olosuhteissa. Toivon renkailta myös hyvää kulutuskestävyyttä, sillä ajan 60 000 kilometriä vuodessa. Energiankulutus, vierintävastus ja melutaso - siinähän ne tärkeimmät kriteerit ovat.”

Marko Saarenketo, sähköautoilija vuodesta 2015

Uusin teknologia tuo turvallisuutta ja ajomukavuutta

Turvallisuus on tärkein asia sekä renkaita ostettaessa että niitä kehitettäessä. Talvirenkaiden turvallisuuden kannalta olennaisinta on hyvä pito, etenkin jäällä ja lumella, mutta hyvää hallittavuutta kaivataan myös sekä märällä että kuivalla tiellä.

”Erilaisten renkaiden välillä on suuria eroja, joten autoilijan kannattaa tutustua vertailutesteihin ja uudistuneisiin EU-rengasmerkintöihin. Lumipitomerkki osoittaa, että rengas täyttää EU:n viralliset vaatimukset lumipidon osalta. Jääpitomerkki puolestaan varmistaa, että rengas aidosti toimii ja on turvallinen pohjoismaisissa talviolosuhteissa”, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Samu Lepistö kertoo.

Useimmat Nokian Renkaiden tuotteet on suunniteltu niin, että ne toimivat erinomaisesti myös sähköautoissa. Tällaisia ovat kesärenkaista esimerkiksi vierintävastukseltaan ja kulumiskestävyydeltään oivallinen Nokian Tyres Hakka Green 3 tai isompiin sähköautoihin suunnattu Nokian Tyres Hakka Black 2.

Osa Nokian Renkaiden tuotteista on optimoitu erityisesti sähköautomalleja varten. Yhtiö on aina ollut rengasalan edelläkävijä erityisesti talvirenkaiden valmistajana, joten aluksi erikoistuotteita on kehitetty pohjoismaisiin talviolosuhteisiin. Nastallinen Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV- ja nastaton Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV -rengas hyödyntävät SilentDrive™-teknologiaa eli niissä on ääniä auton sisältä hiljentävää meluvaahtoa. Lisäksi keskiössä ovat vakaa ajotuntuma ja ennen kaikkea ajamisen turvallisuus. Harkittu rengasvalinta tekee sekä kuljettajan että matkustajien autoilukokemuksesta kokonaisuudessaan paremman.

”Talvirenkaita valittaessa arvostan hyvää ohjausvastetta ja ajotuntumaa, turvallisuuden tunnetta, luottoa renkaaseen - kun istut ratin taakse ja lähdet ajamaan niin se tunne mikä välittyy ratin kautta ajettavaan tienpintaan on minulle ollut ratkaiseva tekijä rengasta valittaessa. Hiljainen sähköauto pääsee oikeuksiinsa laadukkailla renkailla. Lisäksi on tärkeää, että rengas kestää kilometrejä ilman, että renkaan ominaisuudet kärsivät.”

Kirsi Immonen, sähköautoilija vuodesta 2017

Huomioi nämä 5 asiaa, kun ostat renkaita sähköautoon:

  • Mitkä valikoimissa olevista renkaista ovat sopivan kokoisia autoosi?
  • Onko rengas vain muokattu sopimaan kokonsa puolesta sähköautoon vai onko siinä erityisominaisuuksia, jotka tekevät siitä sähköautoon ihanteellisen? Tällaisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi raskaan massan kestävä hyvä kantavuus ja tukeva rakenne.
  • Onko renkaassa ominaisuuksia, jotka mahdollistavat tavallista pidemmän rangen? Näitä ovat kaikki vierintävastusta pienentävät ominaisuudet.
  • Onko renkaassa ajomukavuutta parantavia ominaisuuksia, kuten melua vähentävää teknologiaa?
  • Liittyykö renkaaseen lisäpalveluita? Esimerkiksi Nokian Renkaat tarjoaa renkaisiinsa Hakka-turvan. Se takaa rikkoutuneen renkaan tilalle uuden, kunhan renkaita on käytetty asianmukaisesti.
     

Lue myös:

Laadukkaalla talvirengasvalinnalla voi korostaa sähköauton tai hybridin parhaita ominaisuuksia

Mitä huomioida, kun valitset renkaat sähkö- tai hybridiautoon?

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri,

puh. 010 401 7621, [email protected]