2. heinäkuu 2013 02:40 kategoriassa Tuoteuutiset

Hyvät renkaat ja järkevä nopeus estävät vesiliirron



Vesiliirto on yksi autoilijan pahimmista vihollisista kesällä. Yllättäen alkava voimakas ukkoskuuro ja uraiset tiet lisäävät vesiliirron riskiä. Riskin vähentämiseen on kaksi tehokasta, ennalta ehkäisevää lääkettä: hyvät renkaat ja nopeuden laskeminen. Esimerkiksi Nokian Hakka Blue -kesärengas antaa erinomaisen suojan vesiliirtoa vastaan ja rengas pysähtyy märällä tiellä 80 km/h nopeudesta jopa lähes metrin ennen tavallisia kesärenkaita.

Kesärenkaiden kunto tulisi tarkastaa ennen kesälomamatkalle lähtöä. Jos renkaat ovat huonot, on lyhytnäköistä siirtää niiden vaihto myöhäisemmäksi ajankohdaksi, varsinkin kun autolla ajetaan kesällä pitkiäkin matkoja ja autossa on tavallisesti koko perhe.

− Kun renkaiden kulutuspinta on alle neljä millimetriä, heikkenevät niiden märkäpito- ja vesiliirto-ominaisuudet huomattavasti. Kulutuspinnan lähennellessä lain sallimaa 1,6 millimetrin vähimmäisrajaa on vesiliirron riski todella suuri. Näin kuluneiden renkaiden urat eivät pysty edes alhaisessa nopeudessa poistamaan vettä riittävän nopeasti renkaiden ja tien välistä, varoittaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Nokian Renkaiden tekemät testit osoittavat, että kuluneella renkaalla (kulutuspinta alle 1,6 millimetriä, tiellä vettä noin 5 mm) vesiliirto alkaa kaarreajossa jo 76 km/h:n nopeudessa, kun vesiliirron alkamisnopeus uusilla renkailla on 96 km/h.

Menettele oikein vesiliirrossa



Jos auto joutuu vesiliirtoon, se tuntuu etuvetoisessa autossa usein moottorin kierrosluvun yhtäkkisenä kasvuna, joka on merkki siitä, että renkaat ovat menettäneet kontaktin tiehen. Vesiliirrossa jalka tulee nostaa kaasupolkimelta ja kytkin on painettava alas nopeuden vähentämiseksi.

− Vesiliirron alkaessa moni autoilija hätääntyy ja alkaa kääntää rattia. Nopeuden laskiessa pito voi palautua nopeasti, ja jos pyörät on silloin käännetty joko oikealle tai vasemmalle, auto ajautuu äkkiä joko vastaantulevalle kaistalle tai ojaan. Tämä voi tapahtua niin nopeasti, ettei siihen ehdi reagoida. Tärkeää on hidastaa vauhtia ja olla kääntämättä rattia kunnes renkaiden urat ehtivät jälleen poistaa vettä renkaiden ja tien välistä, jolloin pito palautuu, ohjeistaa Morri.

Nuoremmat autoilijat eivät Morrin mukaan tiedosta vesiliirron riskiä yhtä hyvin kuin vanhemmat ja kokeneemmat autoilijat, jotka ovat ehkä omakohtaisesti kokeneet vesiliirron. Siksi Morrin mielestä vesiliirron vaaroja tulisikin opettaa enemmän konkreettisesti jo autokoulussa.

Laske nopeutta



Vesiliirron vaara on erityisen suuri maanteiden urissa, jotka täyttyvät sateella vedestä. Urissa ajamista tulee välttää ja etenkin ohituksessa on oltava varovainen, koska silloin veden täyttämiin uriin ajautuu helposti. Renkaiden ja ajoturvallisuuden kannalta urissa ajamista tulee välttää myös kuivalla tiellä. Niissä kulumisen vuoksi paljastuneet kiviaineksen terävät särmät hiovat renkaan kulutuspintaa hiekkapaperin lailla. Urien sivussa asfaltin pinta on huomattavasti tasaisempaa, minkä kuulee jo ajoäänestäkin.
t
− Kaikkein tärkein ohje vesiliirron riskin vähentämiseksi on nopeuden laskeminen, kun ukkoskuuro piiskaa asfaltin pintaa. Uudetkaan renkaat eivät pysty estämään vesiliirtoa, jos nopeus on liian suuri tiellä olevan veden määrään nähden. Renkaiden urat eivät yksinkertaisesti ehdi syrjäyttää vettä pois renkaan alta. Auto on hallittavissa, kun alla on hyvät renkaat ja tilannenopeus on järkevä, muistuttaa Morri.

Hyvät renkaat vähentävät riskiä



Vesiliirron riskiä voi vähentää huomattavasti hyvillä kesärenkailla. Hyvä esimerkki tällaisista renkaista on Nokian Hakka Blue -kesärengas. Rengas on menestynyt hyvin lehtitesteissä, joissa todetaan, että Nokian Hakka Blue on märällä pinnalla ehdoton ykkönen. Renkaassa on useita innovaatioita, jotka on kehitetty juuri vesiliirron riskin vähentämiseksi. Dry Touch –imuputkilamelli imaisee veden tehokkaasti renkaan ja ajoalustan välistä ja ohjaa sen renkaan pääuriin. Lisäksi renkaan sisäolkapään poikittaisissa pääurissa on erityiset syöksyurat. Nämä ellipsin muotoiset kolot varastoivat enemmän vettä, kun poikittaisurien uratilavuus kasvaa.

Kaikissa Nokian Hakka -kesärenkaissa on patentoitu kulumisvaroitin (DSI Driving Safety Indicator), joka kertoo selkeästi numeroin jäljellä olevan kulutuspinnan millimetreinä. Renkaissa on myös erityinen vesiliirtovaroitin, jonka pisarasymboli häviää neljän millimetrin jälkeen muistuttaen kasvaneesta vesiliirtoriskistä. Lisäturvaa kesälomalle tuo myös uusille Hakka-kesärenkaille myönnettävä vuoden mittainen Hakka-turva. Jos asianmukaisesti käytetty ja oikein asennettu rengas rikkoutuu normaalikäytössä tapaturmaisesti korjauskelvottomaksi, saa renkaidensa Hakka-turvan aktivoinut kuluttaja vioittuneen renkaan tilalle uuden vastaavan tuotteen veloituksetta Nokian-renkaita myyvästä liikkeestä Suomessa, Ruotsissa tai Norjassa.

Kuvia:
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
www.nokiantyres.com/HakkaBlack

Vesiliirto vaanii:
https://www.nokianrenkaat.fi/vesiliirto_vaanii

Autoon ja ajotyyliin sopivat renkaat:
https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat/henkiloauton-renkaat/kesarenkaat/
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/turvallisuus/renkaan-vaikutukset-turvallisuuteen/turvalliset-ja-taloudelliset-renkaat/

Hakka-turva:
https://www.nokianrenkaat.fi/hakkaturva

Lisätietoja: www.nokianrenkaat.fi

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom
www.twitter.com/NokianTyresCom
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc