FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu
26. maaliskuu 2013 11:17 kategoriassa Tuoteuutiset

Hakkapeliitta Test Experience in Ivalo 2013:


Raskaan kaluston talvirenkaiden ja All Season -renkaiden ero jarrutus-matkoissa yli 20 prosenttia



Nokian kuorma-autonrenkaat järjesti Ivalossa testitapahtuman, jossa testattiin uusien talvirenkaiden ja uusien Keski-Euroopassa tyypillisten All Season -renkaiden käyttäytymistä ja eroja talvisissa olosuhteissa. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Liikenneturvan, Scanian, PNO:n, Oulun Yliopiston, ja Oulun Seudun Ammattiopiston kanssa.

Testitulosten perusteella erot talvirenkaiden ja All Season -renkaiden välillä olivat sekä jarrutusmatkojen että kiihtyvyyden osalta yli 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi. Testiolosuhteet olivat erittäin talviset sillä lämpötila vaihteli testitapahtuman aikana -16 asteesta aina -27 asteeseen saakka. Karkeasti voidaan todeta, että mitä suuremmiksi pakkaslukemat nousevat, sitä pienemmiksi muuttuvat erot renkaiden välillä alustan suuremmasta kitkasta johtuen. Jos testikeliksi olisivat osuneet kaikkein liukkaimmat ja vaativimmat olosuhteet lähellä nollakeliä, olisivat erot rengastusten välillä todennäköisesti nousseet jopa yli 30 prosenttiin.

Testeissä käytettiin kahta samanlaista puoliperävaunua, joissa vetoautoina olivat uudet Scaniat. Toisessa ajoneuvoyhdistelmässä alla olivat uudet Nokian Hakkapeliitta Truck F -talvieturenkaat sekä uudet Nokian Hakkapeliitta Truck E -talvivetorenkaat. Toisen ajoneuvoyhdistelmän renkaat olivat tyypillisiä uusia eurooppalaisia All Season -renkaita. Testeissä keskityttiin jarrutusmatkoihin, kiihtyvyyteen sekä ajoneuvoyhdistelmien hallittavuuteen kaksoiskaistanvaihdossa.

Vaihtelevien ja vaativien talvikelien lisääntyminen tuo haasteita myös raskaalle kalustolle



Vuoden 2013 Hakkapeliitta Test Experience -testitapahtuma oli jatkoa vuotta aiemmin järjestetylle tapahtumalle, jossa testattiin uusien ja kuluneiden renkaiden eroja. Testitapahtumien tarkoituksena on parantaa raskaan kaluston liikenneturvallisuutta ja toiminnan tehokkuutta kiinnittämällä huomiota ajoneuvojen rengastuksiin sekä niiden merkitykseen koko ajoneuvon hallittavuuden kannalta. Lisäksi tarkoituksena on luoda alan toimijoiden käyttöön todellista tutkimustietoa siitä, millaiset ominaisuudet tekevät raskaan kaluston talvirenkaasta turvallisen ja tehokkaan vaativissakin olosuhteissa. Tällainen tutkimustieto on erittäin arvokasta myös silloin, kun pohditaan perusteita raskaan kaluston talviajan rengasmääräyksille.

– Tahdomme testitapahtumien avulla edistää raskaan kaluston liikenneturvallisuutta ja tuottavuutta. Aiheesta tarvitaan lisää monipuolista tutkimustietoa, jonka avulla talviajan rengastuksia voidaan jatkossa kehittää entistä turvallisempaan suuntaan, Nokian kuorma-auton renkaiden tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen kertoo.

Hyvän pidon jäisillä ja lumisilla teillä takaavat renkaat ovatkin turvallisuuden lisäksi ehdoton edellytys liikenteen sujuvuudelle ja kuljetusten tehokkuudelle vaativissa talviolosuhteissa. Yllättäen vaihtuvat ja vaativat talvikelit ovat aina olleet tyypillinen osa pohjoista talvea, mutta viime vuosien aikana talviolosuhteet ovat jatkuvasti yleistyneet kaikkialla Euroopassa. Entistä vaativammat olosuhteet ovat viime vuosina aiheuttaneet ikäviä yllätyksiä Euroopan liikenteessä, joten ajoneuvojen rengastuksiin onkin syytä kiinnittää huomiota kaikkialla Euroopassa liikuttaessa.

Erot keskimääräisissä jarrutus- ja kiihdytysmatkoissa yli 20 prosenttia



Jarrutusmatkatesteissä ajoneuvoyhdistelmät tekivät jarrutuksia eri alkunopeuksista. Keskimääräinen jarrutusmatkan ero ajoneuvoyhdistelmien välillä oli yli 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi. Myös tienpinnalla oli huomattava merkitys jarrutusmatkoihin, sillä pakatulla lumella jarrutusmatkat olivat yli 30 prosenttia lyhyempiä kuin kiillottuneella polanteella. Aiempien testien perusteella tällainen ero jarrutusmatkoissa aiheuttaa yli 35 km/h törmäysnopeuden huonommilla renkailla.

Myös kiihdytyskokeessa erot ajoneuvoyhdistelmien välillä olivat keskimäärin yli 20 prosenttia. Mitä enemmän lunta tien pinnalla on, sitä suurempia ovat erot kiihdytysmatkoissa. Kiihdytyskokeen tuloksia tarkasteltaessa on hyvä huomata, että samat renkaan ominaisuudet ovat tärkeitä myös ajoneuvon liikkeelle lähdössä sekä mäennousukykyä arvioitaessa. Mitä parempi renkaiden vetopito on, sitä varmemmin niillä pääsee liikkeelle ja pystyy nousemaan liukkaallakin kelillä myös jyrkkien mäkien päälle.

Ympäri Eurooppaa on viime vuosien aikoina nähty lumimyrskyjä, joissa raskasta kalustoa on juuttunut jyrkkiin mäkiin tai risteyksiin uudestaan liikkeelle lähdettäessä. Tämä puurouttaa liikennettä, aiheuttaa ruuhkia ja johtaa pahimmissa tapauksissa jopa onnettomuuksiin. Vaikeissakin talvioloissa moitteettomasti toimivat renkaat ovat ehdoton vaatimus sille, että kuljetukset toimivat ajallaan ja turvallisesti.

Hyvät talvirenkaat toimivat myös yllättävissä tilanteissa



Testitapahtumassa tehtiin jarrutusmatkojen ja kiihtyvyyskokeen lisäksi testejä myös kaksoiskaistanvaihdosta. Ajoneuvoyhdistelmien kuljettajina toimineet, erittäin kokeneet, Oulun Seudun Ammattiopiston ajo-opettajat kommentoivat omia tuntumiaan testistä tuoreeltaan. Kuljettajien ajoneuvoja vaihdeltiin testien aikana, joten molemmat kuljettajat saivat tuntumaa molemmilla rengastuksilla.

Kuljettajien mukaan talvirenkailla oli helppo ajaa radan läpi ja pitää ajoneuvoyhdistelmä keskellä rataa. Ajoneuvoyhdistelmän ohjaustuntuma oli hyvä, joskin hyvä pito teki liikkeistä hieman teräviä. Keski-eurooppalaisilla All Season -renkailla ajoneuvoyhdistelmä tuntui kokonaisuudessaan liukkaalta ja irtonaiselta. Tällä yhdistelmällä ajaminen vaati erityistä huolellisuutta ja ajolinjan tarkkaa valintaa.

All Season -renkailla varustetun ajoneuvoyhdistelmän hallinnassa esiintyi ongelmia myös kaarreajossa. Tällöin erityisesti vetorenkaiden pidolla on oleellinen merkitys, jotta voidaan välttää ajoneuvon linkkuun meneminen äkkinäisiä ohjausliikkeitä tehtäessä. Kaiken kaikkiaan hyvät talvirenkaat toimivat luotettavasti myös silloin, kun kaikkea ei voinut ennakoida ja joutui tekemään äkkinäisiä ohjausliikkeitä.

- Kahden vuoden testitulosten perusteella voidaan sanoa, että rengasvalinnalla voidaan vaikuttaa merkittävästi raskaan kaluston ajoturvallisuuteen ja tuottavuuteen. Usein erityistä huomiota kiinnitetään pelkästään vetorenkaisiin, mutta pitäisi huomioida että yhdistelmän massasta yli puolet on perävaunussa. Siksi myös perävaununrenkailla on oleellinen merkitys yhdistelmän käyttäytymiseen. Hyvät talvirenkaat sekä vetoautossa että perävaunussa ovatkin testien perusteella ehdottomasti turvallisen talviajon edellytys, summaa Nokian kuorma-auton renkaiden tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen.

Tärkeimmät testitulokset:



  • Jarrutusmatkat olivat keskimäärin 20 prosenttia pidemmät All Season -renkailla verrattuna talvirenkaisiin.
  • Ero kiihdytysmatkassa oli keskimäärin 20 prosenttia talvirenkaiden hyväksi.
  • Talvirenkailla varustettua ajoneuvoyhdistelmää oli helppo hallita kaksoiskaistanvaihdossa ja ajo-neuvoyhdistelmä oli helppo pitää keskellä rataa.
  • All Season -renkailla varustettu ajoneuvoyhdistelmä tuntui kaksoiskaistanvaihdossa irtonaiselta ja kokonaisuudessaan liukkaalta.


Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj
Pontus Stenberg
Johtaja, Kuorma-autonrenkaat
puh. +358 10 401 7232
pontus.stenberg(at)nokiantyres.com

Teppo Siltanen
Tuotekehityspäällikkö, Kuorma-autonrenkaat
puh. +358 10 401 7709
teppo.siltanen(at)nokiantyres.com

Nokian kuorma-auton renkaat: Turvallisuutta ja taloudellisuutta



Nokian kuorma- ja linja-auton renkaat kehitetään vaativaan ammattikäyttöön ja vaihteleviin oloihin, mahdollistamaan turvallisen matkanteon kaikissa sää- ja tieolosuhteissa. Omissa testikeskuksissamme Ivalossa ja Nokialla testataan ajamisen ääritilanteita kaikkina vuodenaikoina. Renkaita jatkokehitetään ajamalla miljoonia kilometrejä eri käyttöympäristöissä ja kaikenlaisissa keleissä. Tiivis yhteistyömme liikennöitsijöiden ja kuljetusyrittäjien kanssa tarjoaa arvokasta käyttökokemusta suunnittelutyön tueksi. Monipuolisen testauksen tavoitteena on tarjota ammattiajoon markkinoiden turvallisimmat ja taloudellisimmat renkaat. Vahvalla osaamisellamme on pitkät perinteet. Kehitimme maailman ensimmäisen talvirenkaan raskaan liikenteen ammattilaisille vuonna 1934.

Lisää aiheesta:

Erityishuomio liikenneturvallisuuteen ja kuljetusten sujumiseen: Ruotsin uudistunut raskaan kaluston talvirengaslaki tulisi toteuttaa myös Suomessa:
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/erityishuomio-liikenneturvallisuuteen-ja-kuljetusten-sujumiseen-ruotsin-uudistunut-raskaan-kaluston/

Ainutlaatuinen kuorma-auton renkaiden talvitestaustapahtuma Ivalossa: Hyvät talvirenkaat sekä vetoautossa että perävaunussa turvallisen talviajon edellytys:
http://www.mynewsdesk.com/fi/nokian-renkaat/pressreleases/ainutlaatuinen-kuorma-auton-renkaiden-talvitestaustapahtuma-ivalossa-hyvaet-talvirenkaat-sekae-vetoautossa-ettae-peraevaunussa-761003

Pidoltaan parhaat renkaat perävaunun viimeisille akseleille:
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/pidoltaan-parhaat-renkaat-peravaunun-viimeisille-akseleille/

Vältä ojanpohjat ja kinokset: Hakkapeliitta-talviajokoulusta lisävinkkejä talviajoon:
https://www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/valta-ojanpohjat-ja-kinokset-hakkapeliittatalviajokoulusta-lisavinkkeja-talviajoon/