Yleisimmin liikenteessä häiritsevät muiden kuljettajien käytös ja kännykänkäyttö – hyvät renkaat voivat pelastaa yllättävissä tilanteissaTEISSA
Liikenne on yhteispeliä, joka useimmiten sujuu mukavasti. Kaikki tietävät liikenneturvallisuuden merkityksen, mutta toisinaan ajon aikana on häiriötekijöitä. Nokian Renkaiden teettämässä tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat yleisimmin häiritsevät suomalaisten keskittymistä liikenteessä.
Nokian Renkaiden tilaaman tutkimuksen* toteutti YouGov-tutkimuslaitos helmi-maaliskuussa 2020, ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Vastaajien mielestä selvästi yleisin häiriötekijä liikenteessä on muiden autoilijoiden käyttäytyminen, jonka valitsi 47 prosenttia vastaajista. Kysymykseen vastatessa sai valita enintään kolme omaa keskittymistä useimmin häiritsevää tekijää.
Matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana niin, että pitää sitä kädessään, on ollut kiellettyä jo vuodesta 2003. Silti kännykänkäyttöä pidetään edelleen toiseksi isoimpana häiriötekijänä liikenteessä. Sen valitsi 31 prosenttia vastaajista. Kolmanneksi yleisimpänä syynä keskittymisen herpaantumiseen pidetään navigointia ja oikean reitin etsimistä (29 %).
– Erilaisten laitteiden käyttö on tiedostettu riskitekijä liikenteessä. Kännykänkäytön lisäksi kuljettajan huomio voi siirtyä pois ajamisesta siksi, että uudemmissa autoissa monia toimintoja käytetään näytön avulla. Valikkojen selaaminen häiritsee keskittymistä enemmän kuin pelkkä fyysisen painikkeen painaminen, miettii Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Mikko Järvinen.
Laitteiden käyttöön ajon aikana liittyy myös se, että musiikin kuuntelun ja kanavien tai soittolistojen valitseminen häiritsee 10:tä prosenttia suomalaista kuljettajista, ja 4 prosenttia vastaajista myöntää urheilun tai TV-sarjojen katsomisen ajaessa olevan yleisimpien keskittymistä häiritsevien tapojen joukossa.
Hyvät renkaat ratkaisevat äkkijarrutuksissa
Jos vauhtia on 90 km/h, auto liikkuu 25 metriä sekunnissa. Kuljettajan huomion ollessa liikenteen sijaan jossain muualla ehtii silmänräpäyksessäkin tapahtua paljon. Vaikka autojen turvajärjestelmät lisäävät liikenneturvallisuutta ja osaltaan auttavat vaarallisissa tilanteissa, äkkijarrutuksessa laadukkaat, hyväkuntoiset renkaat ratkaisevat.
– Laadukkailla renkailla on hyvä märkäpito ja mahdollisimman lyhyt jarrutusmatka, mikä saattaa vaaratilanteessa pelastaa hengen, muistuttaa Järvinen.
Kuluttaja voi tutkia renkaiden eroja EU-rengasmerkintöjen avulla. A-luokan ja F-luokan renkaiden välillä on jarrutusmatkassa eroa jopa 18 metriä, kun jarrutetaan märällä tiellä 80 kilometrin tuntinopeudesta. Ehdottomasti vaarallisin vaihtoehto kesällä on kuitenkin talvirenkailla ajaminen.
– Talvirenkaiden kumiseos muuttuu kesällä erittäin pehmeäksi. Myös talvirenkaiden pito on huono kesällä. Varsinkin märillä teillä jarrutusmatka on huomattavasti pidempi kuin kesärenkailla ajaessa, Järvinen sanoo.
Lisätiedot:
Nokian Renkaat Oy
Mikko Järvinen, Tuotepäällikkö, puh. 010 401 7979