Kasvata sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin

Kasvata sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin

Taloudellinen ajotapa on tärkein keino optimoida sähköauton energiankulutusta. Aggressiivinen ajotapa ja voimakkaat kiihdytykset kuluttavat nopeammin niin auton sähkövaroja kuin renkaitakin verrattuna maltilliseen, ennakoivaan ajotapaan. Nopeus on myös merkittävä tekijä. Sähköauton renkaiden valinnassa ja ylläpidossa on hyvä muistaa muutamat perusasiat, jotka tekevät ajamisesta turvallisempaa ja mukavampaa sekä pidentävät sähköauton toimintasädettä. 

Löydä autoosi parhaiten sopivat renkaat

– Sähköauton toimintasäde vaihtelee sen mukaan, ajatko kantakaupungissa, lähiössä vai moottoritiellä. Mitä nopeammin ajat, sitä nopeammin käytät toimintasädettä. Ilmanvastus kasvaa nopeuden mukana, joten nopeuden noustessa kaksinkertaiseksi ilmanvastus on nelinkertainen, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo.  

Taloudellisempi ajotapa auttaa myös renkaita kestämään käytössä pidempään. Renkaisiin ja auton säännölliseen huoltoon käytetty raha maksaa itseään takaisin, kun energiankulutus pysyy matalana.  

– Kaikki, mikä säästää renkaita, säästää myös luontoa ja autoilun kustannuksia, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri summaa.  

Tyhjällä akulla latausteho on suurempi kuin täydellä

Sähköautolla ajettaessa pitkät, välilatauksia vaativat matkat sujuvat usein nopeimmin, kun akun ajaa melko tyhjäksi - esimerkiksi 10–20 prosentin välille. Tämä johtuu siitä, että tyhjällä akulla lataustehot ovat aina suurempia kuin täydellä. Myös latausnopeus hidastuu merkittävästi, kun akku on yli 60 prosentin varaustasolla. Matkanteko etenee siis huomattavasti nopeammin kahdella lyhyellä 10–15 minuutin latauspysähdyksellä, jossa ladataan 10 prosentista 50 prosenttiin, kuin yhdellä pidemmällä pysähdyksellä, jossa ladataan 10 prosentista 90 prosenttiin. Lisäksi kanssasähköautoilijat kiittävät, kun kaikkien käytössä on enemmän latausasemia.  

– Suosituimpina lomaviikonloppuina kannattaa pyrkiä välttämään pahimpia ruuhkahuippuja ja mahdollista latausaseman jonotusta ajoittamalla matkanteko hiljaisempaan aikaan. Kotona tai määränpäässä akku on tietenkin ladattava pitkää matkaa varten mahdollisimman täyteen, Liukkula neuvoo.   

N-vaihteelle kannattaa vaihtaa alamäessÄ

Vaikka sähköautoissa on regeneraatiotoiminto, joka hidastettaessa muuntaa liike-energiaa takaisin sähköksi akkuun, on esimerkiksi maantiellä mäen päältä laskettaessa taloudellisempaa vaihtaa N-vaihteelle. Silloin moottorit eivät vedä eivätkä jarruta, ja liike-energia häviää luonnollisesti ilmanvastukseen. Regeneraation hyötysuhde on vain 60–70 prosenttia, kun taas vapaasti rullatessa kaikki liike-energia kuluu ilmanvastuksen ja muiden vastusten voittamiseen. 

Viisi huomioitavaa seikkaa sähköauton renkaiden valinnassa ja ylläpidossa:

  1. Käytä sähkö- ja hybridiautossa turvallisesti toimivia renkaita. Nokian Renkaiden uusi ELECTRIC FIT® symboli ilmaisee, että Nokian Tyres® renkaat voidaan asentaa sekä polttomoottori- että sähköautoihin ja että ne toimivat turvallisesti ja laadukkaasti molemmissa. 
  2. Kun valitset renkaita sähköautoon, kannattaa kiinnittää huomiota äänitasoon. Sähköautot ovat kokonaisuutena hiljaisempia vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna ja vaimennettu rengasääni parantaa sähköautoilijan ajomukavuutta ja -kokemusta. 
  3. Pidä renkaiden ilmanpaine tarpeeksi korkeana, ja tarkasta rengaspaineet säännöllisesti. Painetasolla on suora vaikutus renkaan vierintävastukseen ja sitä kautta toimintasäteeseen, sillä korkeampi ilmanpaine aiheuttaa pienemmän vierintävastuksen. Rengaspaineita on muistettava korottaa ajoneuvoa kuormattaessa. Pieni 0,1–0,2 barin ylipaine renkaissa on vähemmän haitallista renkaan rakenteen ja kulumisen kannalta kuin alipaine. 
  4. Muista renkaiden kierrätys auton alla, jos havaitset käytön aikana kulumiseroa akselien välillä. Karkea ohje on, että eri akseleilla olevien renkaiden uransyvyyseron ollessa käytössä yli kaksi millimetriä on järkevää vaihtaa renkaat akselilta akselille. Näin tasataan renkaiden kulumaa ja maksimoidaan renkaiden kokonaisajotulos. On kuitenkin hyvä muistaa, että renkaiden kuluessa merkittävästi on suositeltavaa asentaa kuluneemmat renkaat etuakselille. Silloin riski ajoneuvon hallinnan menettämiselle vesiliirrossa on pienempi.  
  5. Tarkkaile renkaiden kulumismuotoa. Voimakkaissa sähköautoissa voi kilometrien myötä tulla alustaan välyksiä, jotka aiheuttavat poikkeamia alustageometriassa. Ne voivat saada aikaan renkaissa epänormaalia kulumaa. Jos havaitset renkaiden kulutuspinnassa epänormaalia kulumaa, tarkistuta viipymättä alustan kunto ja korjauta nivelien ja tukivarsien välykset, jotta renkailla saavutetaan mahdollisimman hyvä ajotulos.  

 

LÖYDÄ AUTOOSI PARHAITEN SOPIVAT RENKAAT