4. tammikuu 2005 10:26 kategoriassa Tuoteuutiset

YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN NOKIAN NRHi EI TINGI TURVALLISUUDESTA EIKÄ AJOMUKAVUUDESTA


Nokian NRHi on H-nopeusluokan kesärengas, joka valmistetaan käyttäen vain puhdistettuja, matala-aromaattisia öljyjä. Pitkäjänteisen tutkimus- ja kehitystyönsä tuloksena Nokian Renkaat onnistui maailman ensimmäisenä rengastehtaana valmistamaan H-suorituskykyluokkaan ympäristöystävällisen renkaan, jonka märkäpito ja muut turvallisuusominaisuudet ovat erinomaiset.

Jo kymmenisen vuotta Nokian Renkaat on johdonmukaisesti tutkinut ja testannut erilaisia vaihtoehtoja, jotta myrkyllisiksi luokitellut öljyt voitaisiin korvata puhtailla vaihtoehdoilla. Erityisesti suorituskykyisten kesärenkaiden valmistaminen ilman haitallisiksi luokiteltuja HA-öljyjä vaatii edistyksellistä kemiallista tietotaitoa.

Nokian NRHi:n tärkeimpiä myyntialueita ovat Pohjoismaat, Venäjä ja Keski-Eurooppa. Tuotteen vähittäismyynti alkoi keväällä 2004.



Turvallisesti ja hiljaisesti märälläkin kelillä


Nokian NRHi:n kehitystyössä haastavinta oli ratkaista märkäpidon yhtälö, kun kemiallisen prosessin kannalta ihanteelliset HA-öljyt jätettiin pois. Nokian NRHi:n märkäpito saatiin
kiitettäväksi käyttämällä kumisekoituksessa uusia polymeeri- ja silicalaatuja sekä puhtaita öljyjä.

Nokian NRHi pitää tehokkaasti märällä tiellä ja toimii moitteettomasti kaikissa kesäajan lämmöissä. Märkäjarrutuskokeet ajettiin sekä viileissä, alle 10 asteen, lämpötiloissa että helteisissä, yli 25 asteen, oloissa. Testeissä saatiin vakuuttavia tuloksia. Edeltävään tuotteeseen verrattuna märkäpito parani 6 prosenttia.

Nokian NRHi:n pintakuvio on sulkamainen. Sivuille aukeavat poikittaisurat poistavat tehokkaasti veden renkaan ja tienpinnan välistä. Rengas on direktionaalinen eli pyörimissuunnaltaan määrätty. Renkaan pitkittäisurien pohjien vihreä väri viestii tuotteen ympäristömyönteisyydestä.

Rakenteen, pintamallin ja kumisekoituksen ansiosta Nokian NRHi rullaa kevyesti. Sen vierinvastus on jopa 7 prosenttia parempi kuin edeltäjässä Nokian NRH2:ssa.

Renkaan melua on vaimennettu useilla eri ratkaisuilla. Optimoidun kuviopalajaon ja rakennevalintojen lisäksi pääurien pohjiin on muotoiltu kohoumia ja urien vieressä oleviin kuviopaloihin koloja. Näin saadaan rikotuksi taajuudeltaan epämiellyttävä ääni, joka syntyy ajettaessa sileällä tienpinnalla suorissa urissa (ns. urkupilliääniefekti).

Renkaan ohiajo- ja ohjaamomelu on vähäinen ja sävyltään miellyttävä. Nokian NRHi:n ohiajomelun desibeliarvo alittaa selvästi EU-direktiivin raja-arvon, joka tuli voimaan elokuun 2003 alussa.

Nokian NRHi on suuntavakaa ja kestävä. Rengas koskettaa tietä tarkasti ja pehmeästi, minkä ansiosta jarrutusteho paranee ja rengas kuluu tasaisesti. Pintakuvion symmetriset olka-alueet tehostavat erinomaisia kaarreajo-ominaisuuksia.



Infokenttä kertoo ilmanpainesuositukset


Nokian NRHi:n jalkaosa uudistettiin. Sen vannetta suojaavaan ripaan lisättiin tiivistekehä. Muotoilu suojaa herkästi vaurioituvaa vannetta hiekalta, lialta ja epäpuhtauksilta.

Renkaan jalka-alueella on infokenttä, joka helpottaa renkaiden huoltoa ja käyttömukavuutta. Infokentässä on rivi ilmanpaineiden suositusarvoja. Rengasasentaja merkitsee oikean ilmanpaineen infokenttään. Renkaiden ilmanpaineita tarkastaessaan kuljettaja voi varmistua oikeasta arvosta katsomalla infokentästä suosituspaineen.

Painemerkintöjen vieressä olevaan kaavioon voidaan merkitä renkaan paikka autossa. Merkintä toimii paikkamuistina renkaiden kausisäilytyksen ajan, mikä helpottaa renkaiden kierrätystä akselilta toiselle ja pidentää niiden käyttöikää.

Riittävä uransyvyys – n. 4 mm – torjuu vesiliirtoriskin tehokkaasti. Muistakin tuotteista tuttuun tapaan Nokian NRHi:ssä on kulumisvaroitin, joka ilmaisee selvin numeroin, montako millimetriä renkaan kulutuspintaa on jäljellä pääurissa. Autoilijan voi vaivattomasti huolehtia turvallisuudestaan ajamalla hyväkuntoisilla renkailla.

Lisätietoja Nokian Renkaat Oyj:
Tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila, puh. +358 3 340 7701,
sähköposti: teppo.huovila@nokiantyres.com