FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu
4. huhtikuu 2013 10:19 kategoriassa Tuoteuutiset

Vältä näitä turhia lupauksia kesärengasostoksilla



Kestävä, taloudellinen, turvallinen ja halpakin vielä. Jos kesärengasostoksilla törmäät tällaisiin lupauksiin, hälytyskellojen pitäisi soida. Hyvän renkaan löytämiseen on helppoja apukeinoja, tässä niistä muutamia.

Netissä on tarjolla monenlaisia, edullisiakin kesärenkaita. Hintaerot vaihtelevat rengaskauppojen renkaisiin kymmeniä, jopa satoja euroja. Kuten monessa muussakin asiassa, halpa ei kuitenkaan aina tarkoita laadukasta.

– On vaikea yhtälö, että rengas olisi kestävä, turvallinen ja vielä edullinenkin. Jos tehdään kilpailukykyinen ja turvallinen rengas, sen hinta on korkeampi kuin näiden niin sanottujen halparenkaiden, sanoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Morri neuvoo seuraamaan lehtien rengastestejä ja välttämään tuntemattomia merkkejä, joiden renkaita kaupitellaan edulliseen hintaan. Vaikka renkaissa ei mitään vikaa olisikaan, usein niitä ei kuitenkaan ole suunniteltu Suomen ajokeleihin sopiviksi. Silloin renkaiden turvallisuus ei ole taattu.

EU-rengasmerkinnästä apua



Viime marraskuusta lähtien uusista myytävistä renkaista on löytynyt uusi renkaiden vertailtavuutta helpottava merkintä. Kodinkoneiden energiatehokkuusmerkintää muistuttava kuva kertoo renkaan märkäpidosta, ohiajomelusta ja polttoainetaloudellisuudesta.

– Märkäpito on Suomen teillä erityisen tärkeä. Tosin on syytä muistaa, että merkintä kertoo vain jarrutusmatkasta märällä tiellä. Merkinnästä ei voi päätellä mitään vesiliirrosta tai renkaiden käsiteltävyydestä märällä pinnalla.

Renkaiden polttoainetaloudellisuutta mitataan vierintävastuksen avulla. Mitä parempi luokka, sitä vähemmän polttoainetta kuluu. Laadukkaalla renkaalla polttoainetta voi säästää merkittävästikin. Esimerkiksi A-luokan renkaalla auto kuluttaa polttoainetta noin 0,1 litraa vähemmän sadalla kilometrillä verrattuna B-luokan renkaaseen. Vuodessa polttoaineen säästö luokituksen parhaimman ja heikoimman renkaan välillä on noin 90 litraa.

Nyt ensimmäistä kesäkautta voimassa oleva merkintä on monelle autoilijalle vielä tuntematon, mutta rengasliikkeen asiakkaat eivät silti ole asiasta hämmentyneet.

– Suomalaiset ovat aika valveutuneita renkaanostajia, ja useimpien rengasvalintaa ohjaa kuitenkin enemmän lehtien rengastestit, kertoo Vianorin myyntiedustaja Mikko Kaitera.

Hyvä näin, sillä EU-rengasmerkintä huomioi vain kolme ominaisuutta, kun rengastesteissä mitataan jopa 20 eri renkaan ominaisuutta.

Renkaat kiertoon



Jo hetken ajettujen renkaiden taloudellisuutta ja turvallisuutta voi lisätä renkaiden kierrättämisellä. Etuakselin renkaat vaihdetaan taka-akselille ja päinvastoin.

– Vähemmän kuluneet renkaat tulee aina asentaa taka-akselille, oli sitten kyseessä etu-, taka- tai nelivetoinen auto, Morri neuvoo.
Renkaiden paikkoja tulisi vaihtaa noin 8 000 kilometrin välein.

Nastarenkaiden käyttöaikaa on 8. huhtikuuta asti. Jos keli vaatii, niitä saa käyttää myöhemminkin. Nastattomille talvirenkaille eli kitkarenkaille ei ole rajoituksia, mutta ne eivät sovi kesäkäyttöön.

Lisätietoja:
Matti Morri
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö
Nokian Renkaat Oyj
Puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com
www.nokianrenkaat.fi