25. marraskuu 2010 10:40 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Vaihda talvirenkaat viimeistään keskiviikkona



Nyt on viimeinen hetki vaihtaa talvirenkaat, kun talvirengaspakko astuu voimaan keskiviikkona 1. joulukuuta. Talvirenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään kolme millimetriä. On kuitenkin viisasta hankkia uudet renkaat, kun urasyvyys on neljä millimetriä tai vähemmän, sillä renkaiden turvallisuusominaisuudet heikkenevät jyrkästi kun urasyvyys alittaa 4 mm. Talvirenkaan tunnistaa M+S-merkinnästä.

Kaikissa henkilö- ja pakettiautoissa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita. Nastarenkaiden sallittu käyttöaika on marraskuun alusta pääsiäisen jälkeiseen maanantaihin. Myös ulkomaan rekisterissä olevien autojen tulee käyttää talvirenkaita.

– Suurin osa suomalaisista talviautoilijoista käyttää talvirenkaissaan liian alhaisia ilmanpaineita. Oikea ilmanpaine takaa turvallisuutesi, koska silloin käytössäsi ovat sekä auton että renkaiden parhaat ominaisuudet, Nokian Renkaiden Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri neuvoo.

Huomioi lämpötila – tarkkaile rengaspaineita



Rengaspaineet tulisi säätää kohdalleen kolmen viikon välein. Talvirenkaisiin Nokian Renkaat suosittelee 30 kPa (0,3 bar) korkeampaa ilmanpainetta kuin autostasi löytyvät kesärengaspainesuositukset. Kylmällä ilmalla renkaan ilmanpaine laskee. Jos renkaiden paineet tarkastetaan sisätiloissa, renkaiden paine ulkolämpötilassa jää liian alhaiseksi. Huomattava on, että kymmenen asteen (10 ˚C) muutos lämpötilassa merkitsee 10 kPa (0,1 bar) muutosta renkaan ilmanpaineessa.

Kun paine on kohdallaan, rengas pyörii kevyesti, ohjautuu tarkasti ja kuluttaa vähemmän polttoainetta. Liian alhainen rengaspaine heikentää ajo-ominaisuuksia ja aiheuttaa ylimääräistä rasitusta rengasrakenteeseen.

Talvirenkaiden käyttöiän pidentämiseksi etu- ja takarenkaita kannattaa vaihtaa edestä taakse noin 8 000–10 000 km välein. Näin renkaat kuluvat tasaisesti, kun renkaiden väliset kulumiserot vähenevät.

Nastarengas vai kitkarengas?



Nastarenkaat antavat parhaan pidon etenkin jäisillä ja polanteisilla teillä. Nykyaikaisten nastarenkaiden kevytmetallinastat kuluttavat tietä noin 30 prosenttia vähemmän kuin vanhemmat nastasukupolvet. Lisäksi tämän päivän nastarenkaat rullaavat huomattavasti hiljaisemmin.

Hyvä esimerkki korkealaatuisista nastarenkaista on Nokian Hakkapeliitta 7, joka syksyllä voitti lähes kaikki autolehtien vertailutestit Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Testien mukaan Hakkapeliitta 7 antaa erittäin hyvän pidon vaihtelevilla talvikeleillä. Etenkin jäällä renkaan pito on paras kaikista testatuista talvirenkaista.

Rengasvalinnassa on oltava tarkkana, jos valitset nastattomat talvirenkaat. Markkinoilla on nimittäin kahden tyyppisiä kitkarenkaita: keskieurooppalaisia ja pohjoisiin oloihin kehitettyjä kitkarenkaita. Näiden kahden rengastyypin välinen ero on se, että keskieurooppalaisissa kitkarenkaissa painotetaan ajo-ominaisuuksia märällä ja kuivalla alustalla. Niiden pito jäällä ja lumessa on heikompi kuin pohjolaan suunnitelluilla erikoiskitkarenkailla. Pohjoisiin oloihin kehitettyjen nastattomien talvirenkaiden kumisekoitukset, rakenne ja pintakuviointi on räätälöity meille tyypillisiin vaihteleviin ja vaativiin talvikeleihin.

Nokian Hakkapeliitta R on pohjoisen teille suunniteltu nastaton talvirengas. Hakkapeliitta R on voittanut useita rengastestejä, joissa kiitetään sen turvallista pitoa kaikissa keleissä. Lisäksi renkaan vierintävastus on alhaisin kaikista testatuista talvirenkaista, mikä vähentää sekä auton polttoaineen kulutusta että hiilidioksidipäästöjä.

Muista uusille renkaille totutusajo



Rengasvaihto rengasliikkeessä maksaa noin 20–30 euroa ja tämä investointi kannattaa tehdä. Rengasliike tarkistaa muun muassa renkaiden kunnon ja ilmanpaineen. Kevytmetallivanteiden osalta on hyvä muistaa, että pulttien kiristys tulee tarkistaa 100–200 kilometrin ajon jälkeen.

Uusille talvirenkaille on syytä tehdä huolellinen totutusajo. Ensimmäisten 500–1 000 kilometrin matkalla tulee välttää voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Tämä parantaa renkaiden pitoa ja kestävyyttä sekä lisää nastojen pysyvyyttä.

Turvallisen talviajon paras takuu on oman ajotyylin sopeuttaminen talvikelille. Nopeuden laskeminen, riittävän etäisyyden pitäminen edellä ajavaan autoon ja oikea asenne talviautoiluun ovat tekijöitä, jotka vievät turvallisesti perille.

Valitako nasta- vai kitkarenkaat talviliikenteeseen?
www.nokianrenkaat.fi/nastat_vai_kitkat_-valitsin

Tietoa rengasturvallisuudesta ja suosituksista:
www.nokianrenkaat.fi/turvallisuus

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com