10. lokakuu 2000 21:00 kategoriassa Tuoteuutiset
TIEDOTE 3 9.10.2000

UUSI LAMELLOINTITEKNIIKKA PARANTAA KITKARENKAAN TALVIPITOA


Nokian Renkaiden kehittämä, Spiral Sipe Systemiksi nimetty lamellointitekniikka parantaa kitkarenkaan turvallisuutta. Se tekee mahdolliseksi renkaan kuviopalojen hyvin tiheän ja pitävän lamelloinnin heikentämättä renkaan ajo-ominaisuuksia. Tekniikkaa on hyödynnetty ensimmäisen kerran Nokian Hakkapeliitta Q -kitkarenkaassa.

Tiheän ja tukevan lamelloinnin sekä uuden talvikumiseoksen ansiosta Nokian Hakkapeliitta Q:n jääpito erityisesti ABS-jarrutuksessa on parantunut ratkaisevasti. Testien mukaan renkaan pito ABS-jarrutuksessa sileällä jäällä on 20-30 % aiempaa parempi. Myös lukkojarrutus ja liikkeellelähtö ovat testitulosten mukaan parantuneet merkittävästi.

Uuden lamelloinnin, rakenteen, kumiseoksen ja pintakuvion ansiosta Nokian Hakkapeliitta Q:n pito sekä käsittelyominaisuudet jäällä, lumessa ja sohjossa on saatu poikkeuksellisen hyviksi. Talviajon turvallisuuden kannalta tämä on olennaista, sillä nimenomaan yllättävä pidon menetys on tärkein yksittäinen syy talviolosuhteissa tapahtuviin onnettomuuksiin.

Nokian Hakkapeliitta Q:ssa on toisiaan tukevia spiraalimaisia lamelleja yli 2400 kpl. Lamelliverkosto syrjäyttää tehokkaasti luistotilanteessa syntyvän mikroskooppisen ohuen vesikalvon renkaan ja jään kosketuspinnasta. Samalla verkosto lisää renkaan ja jääpinnan mikrorakenteen välistä tartuntavoimaa.

Jäykän lamelloinnin sekä rakennemuutosten ansiosta Nokian Hakkapeliitta Q:n ajomukavuus on aiempaa parempi. Rengas on myös hiljainen. Nokian Hakkapeliitta Q:n vierinvastus on 10-15 % edeltäjäänsä matalampi. Normaaliajossa tämä merkitsee 2-3 % vähäisempää polttoaineen kulutusta.

Lisätiedot: Nokian Renkaat Oyj

Johtaja Antero Juopperi, Henkilöauton- ja jakeluautonrenkaat
puh. (03) 340 7524, 050 515 1557
antero.juopperi@nokiantyres.fi

Kehityspäällikkö Juha Pirhonen
puh. (03) 340 7708, 050 515 1041
juha.pirhonen@nokiantyres.fi