15. kesäkuu 2010 09:29 kategoriassa Tuoteuutiset

Rengaspaineet kuntoon:



Turvalliset renkaat ovat kesäteiden halpa henkivakuutus



Tarkista autosi renkaat ennen kuin lähdet pitkälle ja vaativalle lomamatkalle. Kuluneet renkaat lisäävät onnettomuusriskiä huomattavasti ja pitkään odotettu kesälomamatka saattaa päättyä ikävästi.

Vain neljä kämmenen kokoista aluetta pitää autosi kiinni tiessä. Tarkista renkaiden urasyvyys ennen kesälomaa, äläkä unohda lisätä ilmanpainetta, kun auto lastataan kesälomamatkalle. Jos urasyvyys on alle 4 millimetriä, on viisasta hankkia uudet renkaat ennen matkalle lähtöä.

– Renkaat ovat auton tärkein aktiivinen turvavaruste ja ainoa kosketuspinta tiehen. Lain määräämä kesärenkaiden 1,6 millimetrin minimiurasyvyys ei ole turvallinen. Useat tutkimukset osoittavat, että onnettomuusriski kasvaa huomattavasti, kun urasyvyys on 3-4 millimetriä. Etenkin vesiliirron riski kasvaa huomattavasti urasyvyyden ollessa alle 4 millimetriä, Nokian Renkaiden Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri painottaa.

Kesäisin voimakkaat ja yllättävät rankkasateet ovat Pohjoismaissa hyvinkin tavallisia.

Nokian Renkaiden tekemä testi osoittaa, että kun tiellä oli 5 millimetriä vettä, alkoi 1,6 millimetrin uransyvyyden renkailla varustetun auton vesiliirto 76 km/t nopeudessa. Uusilla renkailla varustetun auton vesiliirto alkoi vasta 96 km/t nopeudessa. Tämä ero saattaa olla ratkaiseva vakavan onnettomuuden välttämiseksi.

Tarkista urasyvyys



Rengasliikkeistä löytyy suuri valikoima kesärenkaita. Auton käsikirjasta löydät autonvalmistajan suosittelemat rengaskoot ja rengaspaineet. Noudattamalla suositusta saa turvalliset ja mukavat matkakumppanit. Lisäksi on viisasta valita kesärenkaat, jotka on valmistettu pohjoisiin oloihin: vaihteleviin lämpötiloihin ja karkeille asfalttiteille.

– Laadukkaat ja kunnossa olevat kesärenkaat ovat halpa henkivakuutus. Renkaiden urasyvyyden tarkistaminen ei ole hankalaa. Kaikissa Nokian Hakka -kesärenkaissa oleva kulumisvaroitin (DSI) kulutuspinnan keskellä kertoo selvästi, kuinka monta millimetriä urasyvyydestä on jäljellä. Urasyvyyden voi helposti tarkistaa myös kahden euron kolikolla. Jos kolikon vajaan neljän millimetrin levyinen, hopeoitu rengas nousee esiin rengasurasta kuviopalan yläpuolelle, on syytä ostaa uudet renkaat, Morri opastaa.

Hän muistuttaa lisäksi, että vähemmän kuluneet eli paremmat renkaat tulee aina asentaa taka-akselille, huolimatta siitä onko auto etu-, taka- tai nelivetoinen. Jos kuluneemmat renkaat ovat taka-akselilla, auto lähtee helpommin hallitsemattomaan liikkeeseen. Muista tarkistaa myös vararenkaan urasyvyys ja ilmanpaine.

Huolehdi oikeista rengaspaineista ja säästä polttoainetta



Autoilijat ovat äärimmäisen laiskoja, kun on kyse rengaspaineiden säännöllisestä vahtimisesta. Useimmat eivät edes muista milloin tarkistus on viimeksi tehty. Kun paine on kohdallaan, ajomukavuus on huipussaan ja rengas pyörii kevyesti sekä ohjautuu tarkasti. Tarkista rengaspaineet vähintään kerran kuukaudessa kylmästä renkaasta ennen pitkää ajoa. Pyri käyttämään luotettavaa painemittaria.

– Liian alhaiset rengaspaineet lisäävät auton polttoaineen kulutusta ja renkaiden kulumista. Jos renkaassa on 20 prosenttia liian vähän ilmaa, vähenee sen käyttöikä viidesosan suunnitellusta. Jo 30 prosenttia liian alhainen rengaspaine puolittaa renkaan käyttöiän.

Valitsemalla alhaisen vierintävastuksen kesärenkaan ja huolehtimalla oikeista rengaspaineista, autoilija voi säästää jopa 0,5 litraa polttoainetta/100 km ja samalla alentaa CO2 -päästöjä noin 12 g/km.

Huomioi mahdollinen lisäpaino



Useimmat autot pakataan lattiasta kattoon, kun on aika lähteä lomamatkalle. Kuluneet renkaat ovat vaaralliset kaikissa tilanteissa, mutta riskit kasvavat, kun auto on lastattu täyteen ja nopeus kasvaa. Maksimaalisesti lastattu auto vaatii 10-15 prosenttia normaalia korkeamman rengaspaineen.

– Täyteen lastattu auto, jonka renkaissa on liian vähän ilmaa, saattaa ajautua helposti holtittomaan sivuluisuun nopeassa väistöliikkeessä tai jarrutuksessa. Kuormaan nähden liian pieni ilmanpaine aiheuttaa myös ylimääräistä lämmönkehitystä, mikä lisää renkaan rikkoutumisriskiä ja normaalia nopeampaa kulumista. Laadukkaatkaan renkaat eivät toimi maksimaalisen turvallisesti, jos niitä ei tarkista tai huolla säännöllisesti. Pienellä vaivannäöllä voi oleellisesti parantaa omaa ja läheisten turvallisuutta ja samalla säästää luontoa ja lompakkoa, Morri korostaa.

Älä unohda asuntoautoa tai -vaunua



Asuntoautoissa käytetään tyypillisesti ns. C-tyypin renkaita, jotka ovat rakenteeltaan ja kantavuudeltaan vahvoja. Eri rengaskokojen tyypilliset painetasot ovat 375 kPa–550 kPa.

Asuntovaunun renkaissa tulee olla huomattavasti enemmän ilmaa kuin henkilöauton renkaissa. Jos vaunu on ollut pitkään käyttämättömänä, on syytä tutkia silmämääräisesti ennen matkaa, että renkaissa ei ole halkeamia tai murtumia. Tarvittaessa anna rengasammattilaisten suorittaa tarkistus.

Kun käytät asuntovaunuissa henkilöautonrenkaita, suositeltava ilmanpaine on 300 kPa–320 kPa. Jos ilmanpaine on liian alhainen, vaunu lähtee herkästi huojumaan. Muista lisätä ilmanpainetta myös asuntovaunun vetoauton takarenkaisiin.

Kuvia: www.nokiantyres.com/savefuelwithtyres

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö
Matti Morri, p. 010 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Tuotekehityspäällikkö
Kai Hauvala, p. 010 401 7673
kai.hauvala(at)nokiantyres.com