23. toukokuu 2012 07:13 kategoriassa Tuoteuutiset
Rengasfoorumi 22.5.2012 Nokialla:

EU-rengasmerkintä helpottaa laatuvertailua, pitomerkintä voi johtaa harhaan talvirenkaissa



Marraskuussa 2012 pakolliseksi tuleva EU-rengasmerkintä tarjoaa kuluttajille lisätietoa rengasvalintojen tueksi. Nokialla pidetyssä Rengasfoorumissa paneuduttiin EU-rengasmerkinnän tiedotus- ja valvontahaasteisiin sekä renkaiden luokkaeroihin käytännössä. Rengasfoorumi on rengasalan keskeisten toimijoiden järjestämä vuosittainen tapahtuma auto- ja liikennetoimittajille ja eri sidosryhmille.

Rengasfoorumin isäntänä toiminut Marko Mäkelä johdatti osallistujat EU-rengasmerkinnän taustaan ja tarkoitukseen. ”Renkaiden yhdenmukaisella testaus- ja merkintäjärjestelmällä pyritään lisäämään tieliikenteen turvallisuutta, taloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Uudet merkinnät tulevat ohjaamaan sekä kuluttajien valintoja että valmistajien tuotekehitystä yhä laadukkaampiin renkaisiin”, Mäkelä ennakoi.

EY-asetuksen (N:o 1222/2009) mukaan EU-rengasmerkintä pitää olla kaikissa uusissa (1.7.2012 jälkeen valmistetuissa) henkilö-, paketti- ja kuorma-auton renkaissa 1.11.2012 alkaen. Uudesta merkinnästä ilmenee renkaan polttoainetaloudellisuus- ja märkäpitoluokka (A–G) sekä vierintämeluluokka ja vierintämelun mittausarvo (dB). Merkintävaatimus ei koske nastarenkaita eikä pinnoitettuja renkaita.

Hyvä lisätyökalu rengasvalintojen tueksi



Bridgestone Finland Oy:n tekninen päällikkö Kai Niemi uskoo EU-rengasmerkinnän olevan hyvä lisätyökalu rengasliikkeiden asiakaspalvelun ja kuluttajien rengasvalintojen tueksi. ”Uusi merkintä helpottaa tuotteiden laatuvertailua, mutta lisäksi on otettava huomioon muitakin valintakriteereitä. Autolehtien rengastestit ja asiantuntevat rengasmyyjät auttavat löytämään omiin tarpeisiin parhaiten sopivan renkaan.”

Vierintävastukseltaan parasta A-luokkaa edustavat renkaat voivat vähentää henkilöauton polttoaineen kulutusta jopa 7–8 prosenttia verrattuna huonoimpiin G-luokan renkaisiin. ”Märkäpitoluokituksen osalta on arvioitu, että renkaan luokituksen paraneminen yhdellä pykälällä lyhentää jarrutusmatkaa karkeasti yhdellä autonmitalla 80 km:n tuntivauhdista märällä tienpinnalla”, Niemi konkretisoi.

Pitomerkintä voi johtaa harhaan talvirenkaissa



Nokian Renkaat Oyj:n teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri pitää luokittelua varsin haastavana, sillä parhaatkaan laaturenkaat eivät yllä toistaiseksi A-luokkaan. ”Renkaiden tuotekehitys on jatkuvaa tasapainoilua ja lopputulos aina kompromissi eri ominaisuuksien välillä. EU-rengasmerkinnän myötä polttoainetaloudellisuus korostuu, mutta se ei saa tapahtua turvallisuuden kustannuksella.”

EU-rengasmerkintä toimii hyvin kesärenkaissa, mutta se ei palvele pohjoismaisia kuluttajia talvirenkaiden valinnassa. ”Talvirenkaissa huomio pitäisi kiinnittää ensisijaisesti meidän talvioloissamme olennaiseen jääpitoon. Märkäpitoluokitus suosii keskieurooppalaisiin olosuhteisiin suunniteltuja kitkarenkaita, jotka ovat vaativimmilla talvikeleillä selkeästi huonompia kuin pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitetut kitkarenkaat”, Morri varoittaa.

Ajotapa ja rengaspaineet vaikuttavat kulutukseen



Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora huomauttaa, että alhaisen vierintävastuksen tuoma hyöty menetetään helposti väärillä rengaspaineilla. ”Kuljettajan ajotapa ja rengaspaineet vaikuttavat oleellisesti polttoaineen kulutukseen. Polttoainetta kuluu arviolta 3 prosenttia enemmän, jos rengaspaineissa on 0,5 baria vajausta. Matalat rengaspaineet lyhentävät myös renkaan käyttöikää jopa 25 prosenttia.”

Nuoran mukaan renkaista huolehtiminen on tärkeää ennen kaikkea liikenneturvallisuuden kannalta. ”Vastuullinen autoilija on aina tietoinen alla olevien renkaiden ominaisuuksista ja kunnosta. Vain autonsa ja renkaansa tunteva kuljettaja pystyy säätämään tilannenopeuden ja turvavälin vallitsevan kelin mukaiseksi”, Nuora valistaa.

Ympäristötietoinen kuluttaja kierrättää renkaansa



Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen muistuttaa, että vastuullinen kuluttaja vaalii ympäristöä myös kierrättämällä. ”Renkaiden tuottajille asetettu 90 prosentin kierrätysastetavoite saavutettiin jo vuosituhannen vaihteessa. Viime vuosina renkaiden kierrätys on toiminut lähes 100-prosenttisesti. Kierrätysjärjestelmä on osoittautunut tehokkaaksi kansainvälisessäkin vertailussa.”

Käytöstä poistettuja renkaita pinnoitetaan uusiorenkaiksi ja hyödynnetään materiaalina tai energiana. Kokonaiset renkaat, rengaspaalit ja rengasrouhe sopivat moniin eri käyttötarkoituksiin. ”Rengaskierrätyksen tulevana haasteena on uusien hyötykäyttötapojen kehittäminen, sillä nykymuotoinen hyötykäyttö vähenee lähivuosina. Meneillään on useita kiinnostavia kehityshankkeita ja uusia kokeiluja”, Tuominen vihjaa.

Lisätiedot:

  • Marko Mäkelä, Nokian Renkaat Oyj, puh. 010 401 7415
  • Matti Morri, Nokian Renkaat Oyj, puh. 010 401 7621
  • Kai Niemi, Bridgestone Finland Oy/Rengasvalmistajat ry, puh. 020 793 6269
  • Jarmo Nuora, Autonrengasliitto ry, puh. 040 557 5690
  • Risto Tuominen, Suomen Rengaskierrätys Oy, puh. 040 717 7200

Tukimateriaali sähköisesti: www.rengasfoorumi.fi

  • powerpoint-esitykset Rengasfoorumissa 22.5.2012
  • kuvia EU-rengasmerkinnästä ja renkaiden kierrätyksestä
  • EY-asetus 1222/2009 ja täydentävät EU-asetukset


Järjestäjien nettisivut: