6. syyskuu 2005 06:00 kategoriassa Tuoteuutiset
Tiedote 6.9.2005

Nopean ajon renkaiden teknologia ja tietämys nostavat T-luokan tasoa

NOKIAN i3 RIKKOO LUOKKANSA RAJAT


Nokian i3 on uusi T-nopeusluokan (190 km / h) rengas, joka tahtoo luokkansa priimukseksi. Se on ottanut oppia isommista, ylempien luokkien renkaista. Nokian i3:ssä on lukuisia innovaatioita ja ominaisuuksia, jotka on todettu erinomaisiksi äärimmäisen vaativaan, huippunopeaan ajoon kehitetyissä UHP-renkaissa.

Viime vuosina rengasteollisuus on keskittynyt luomaan ja tuottamaan erityisesti nopean ajon renkaita. Kasvavaan kysyntään on haluttu vastata. Eurooppalaiset kuluttajat ovat mieltyneet yhä enemmän suuriin ja suorituskykyisiin autoihin, jotka tarvitsevat alleen UHP-renkaat (ultra high performance). Euroopan rengasmarkkinoiden tarkastelu tuottaa kuitenkin mielenkiintoisen tuloksen: ensimmäisellä vuosipuoliskolla myydyistä renkaista UHP-renkaiden (yli 240 km / h) osuus oli 12 %, kun taas 44 % kuului T-nopeusluokkaan.

Nokian Renkaiden tärkein tavoite on suunnitella ja valmistaa mahdollisimman turvallisia renkaita. Tuotekehityksen osaamista, tietotaitoa ja kekseliäisyyttä ei haluta kohdentaa ainoastaan suorituskykyisimpiin renkaisiin. Päinvastoin: nopeaan ajoon kehitettyjen UHP-renkaiden valmistusteknologia ja tuoteominaisuudet hyödynnetään uudessa volyymituotteessa. Nokian Renkaat kehitti uutuudestaan ensiluokkaisen tuotteen, jossa käytetään huipputason materiaaleja ja rakenneratkaisuja.

Nokian i3 sopii pikkuautoihin ja keskikokoisiin perheautoihin. Kokovalikoima painottuu 14- ja 15-tuumaisiin renkaisiin, joskin mukana on pari 13-tuumaistakin.

Kestävä ja turvallinen edelläkävijä


Nokian i3 pitää kovalla sateella ja viileissä oloissa. Renkaan pito-ominaisuudet säilyvät kylminä kevätaamuina ja alkusyksyn viileissä keleissä, vaikka lämpötila laskee alle10 asteen.

Nokian i3 on inside-outside –rengas, jossa sisä- ja ulkopuoli ovat erilaiset, mikä on
UHP-renkaissa yleistynyt piirre. Ulkopuolen jäykkä olkapääalue ja sisäpuolen leveät urat parantavat renkaan käsiteltävyyttä ja vakauttavat ajokäytöstä.

Renkaassa on kolme voimakasta pääuraa ja sivulle avautuvat poikittaisurat, jotka antavat renkaalle erinomaiset vesiliirto-ominaisuudet. Akustisesti optimoitu pintakuvio ja urien melukolot vaimentavat ajoäänen hiljaiseksi. Kolme eripituista olkapääpalaa on hajautettu satunnaisesti renkaan kehälle, jolloin epämiellyttäviä melupiikkejä ei synny millään resonanssialueella.

Kuviopalojen jäykkyydet on harmonisoitu käyttämällä erisyvyisiä lamelleja. Tällä VD-lamellitekniikalla (Variable Dimension Sipes) saavutetaan parantunut märkäpito, alentunut melutaso, alhainen vierinvastus ja tasainen kulumismuoto.

Nokian i3:n ekologisuus korostuu kahdessa piirteessä. Kuten muutkin Nokian-merkkiset renkaat se valmistetaan kokonaan ilman haitallisia, korkea-aromaattisia öljyjä. Rengas on taloudellinen; se vierii kevyesti ja kuluttaa vähän polttoainetta.

Kulumisvaroitin kertoo pääurien syvyyden millimetreinä. Infokenttä helpottaa renkaiden asennusta talvisäilytyksen jälkeen: kaavioon voi merkitä renkaan paikan auton alla. Mudstopper-tiivistekehä suojaa 14- ja 15-tuumaisten renkaiden vannetta epäpuhtauksilta.

Nokian Renkaat suuntaa uutuustuotteensa päämarkkinoilleen Suomeen, Ruotsiin, Norjaan, Venäjälle ja Itä-Eurooppaan. Kuluttajamyynti alkaa keväällä 2006.

Lisätietoja: Nokian Renkaat Oyj

- tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila, puh. +358 3 340 7701

- teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 3 340 7621

- www.nokiani3.com
Nokian i3 tuotesivulle (englanninkielinen)