6. toukokuu 2009 06:42 kategoriassa Tuoteuutiset

Uusi eturengas täydentää raskaan liikenteen Hakkapeliitta-perhettä


Nokian Hakkapeliitta Truck F kesyttää talven



Nokian Hakkapeliitta -kuorma-auton renkaiden perhe laajenee. Uusi kuorma- ja linja-autoliikenteen ammattilaisille kehitetty eturengas Nokian Hakkapeliitta Truck F suunniteltiin vaativaan käyttöön. Se luotiin voittamaan kaikkein ankarimmat kelit ja hankalimmat käyttötilanteet. Uusi eturengas jatkaa Hakkapeliitta-suvun vahvoja perinteitä ja edustaa Nokian Renkaiden lujinta ydintä: talviosaamista.

Kehitystyön lähtökohta oli kunnianhimoinen ja rohkea: tuoda markkinoille maailman paras talvieturengas. Nokian Hakkapeliitta Truck F on keskipitkien ja pitkien matkojen sitkeä ja luotettava taivaltaja. Monikäyttöinen rengas viihtyy leveillä pääteillä ja valtaväylillä, mutta selvittää helposti mutkaisten pikkuteiden tuomat haasteet sekä etäisten metsäteiden puutteelliset tieolot. Se tarjoaa ammattiautoilijalle tehokasta pitoa, tinkimätöntä kestävyyttä ja taloudellisuutta. Nokian Hakkapeliitta Truck F kehitettiin nopeasti muuttuviin, oikukkaisiin, haasteellisiin talvikeleihin.

Uutuusrengas Nokian Hakkapeliitta Truck F kuuluu samaan vahvaan sukuun kuin reilu vuosi sitten markkinoille tuotu raskaan liikenteen vetorengas Nokian Hakkapeliitta Truck E, joka on kerännyt runsaasti myönteistä käyttäjäpalautetta. Koko ajoneuvon voi nyt varustaa Hakkapeliitta-renkain, kun tavoitteena on äärimmäinen pito, turvallisuus ja ajamisen helppous.

Lamellit varmistavat ehdottoman pidon


Nokian Hakkapeliitta Truck F on puhdasoppinen talvirengas. Pohjoisen rengastehtaan kehittämä Spiral Sipe System –lamellointitekniikka varmistaa eturenkaan ainutkertaiset pito-ominaisuudet. Tiheän lamelliverkoston ja erityisesti pitkittäislamellien ansiosta uutuusrenkaan sivuttaispito jäällä ja kovaksi pakkautuneella lumella on jopa 15 % parempi kuin edeltäjätuotteessa.

Aggressiivisesti polveileva pintakuvio varmistaa myös pitoa tehostamalla lamellien toimintaa. Talvieturengas säilyttää ehdottoman pitokykynsä kilometrien karttuessa, vielä kuluneenakin.

Nokian Hakkapeliitta Truck F kestää kovaa kulutusta karheilla teillä. Ihanteellinen kosketuspinta tiehen ja tasaisesti jakautuva pintapaine varmentavat renkaan tasaisen kulumisen, jota ammattiautoilijat erityisesti arvostavat.

Ääritilanteissakin säilyvän pidon lisäksi laadukkaan eturenkaan ajotuntuman on oltava johdonmukainen ja looginen. Nokian Hakkapeliitta Truck F ohjautuu yllätyksettömästi ja kuljettajan toiveiden mukaan. Täsmällisyys ja vakaus säilyvät vaikeimmissakin tilanteissa ja oloissa.

Tuoreen eturenkaan urien pohjat on muotoiltu siten, että ne hylkivät kiviä – soraa ja sepeliä. Urapohjien muotoilu ja kivenpoistajat estävät kivien jäämisen renkaaseen. Särmikkäät kivet eivät vaurioita renkaan runkoa; renkaan käyttöikä pitenee, ja pinnoitettavuus paranee.

Vastauksia tuleviin haasteisiin jo tänään


- Halusimme suunnitella eturenkaan, jonka talviominaisuudet ovat moitteettomat ja joka pitää luotettavasti äärioloissakin. Yhä oikukkaammat talvet, nopeat lämpötila- ja kelivaihtelut kuivasta pakkasesta koviin sateisiin vaativat renkailta uudenlaista mukautumiskykyä. Tahdoimme kehittää renkaan, joka vastaa tulevaisuuden haasteisiin jo nyt, tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen luonnehtii kehitystyön päämääriä.

Käyttäjälähtöisyys ohjasi tuotteen suunnittelua, kehittämistä ja testaamista. Suuntaa viitoittivat myös rengasalaa koskevat tulevat asetukset ja normit, joiden määrittämät standardit ja arvot Nokian Renkaat haluaa saavuttaa jo ennakkoon, kehityksen edelläkävijänä.

Renkaan vierintävastus vaikuttaa siihen, miten paljon energiaa rengas tarvitsee pyörimiseen ja sen aiheuttamiin muodonmuutoksiin. Matala vierintävastus saa renkaan rullaamaan keveästi ja sulavasti. Silloin polttoainetta kuluu vähemmän, ja haitalliset pakokaasupäästöt pienenevät.

Polttoainekulujen ja päästöjen minimointi onnistuu varmimmin, jos koko raskas ajoneuvo varustetaan ympäristöystävällisin renkain. Nokian Hakkapeliitta -kuorma-auton etu- ja vetorenkaita kehitettäessä on panostettu hyvään rullaavuuteen. Uusin Hakkapeliitta ei poikkea edeltäjistään: se vierii kevyesti ja säästää polttoainetta.

Kulutuspinnan varoittimet kertovat renkaan kunnosta ja käytöstä


Kulutuspinnan varoittimet helpottavat renkaiden kunnon ja kulumisen seurantaa. Nokian Renkaiden kehittämä ja patentoima kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI) kertoo numeroin, montako millimetriä renkaan pääurissa on kulutuspintaa jäljellä. Kun osoittimen numero 4 on kulunut pois, renkaan pääurissa on jäljellä kolme millimetriä kulutuspintaa, ja renkaat on syytä pinnoittaa tai vaihtaa uusiin turvallisuuden varmistamiseksi.

Nokian Hakkapeliitta Truck F:lle suositellaan syysasennusta, ja talvikäytössä renkaan ominaisuudet toimivatkin ihanteellisimmin. Talvikulumisvaroittimen (Winter Safety Indicator, WSI) lumikidetunnus ilmaisee, että rengas on turvallinen ja sopiva talvikäyttöön. Kun lumikide hiipuu pois, rengas soveltuu mainiosti kesäkeleihin.

Nokian Hakkapeliitta Truck F lukeutuu markkinoiden hiljaisimpiin renkaisiin, mikä parantaa sen käyttömukavuutta ja kohentaa kuljettajan työviihtyvyyttä. Rengas valmistetaan ilman haitallisia korkea-aromaattisia öljyjä.

Ensimmäiset testikäyttäjät tyytyväisiä


Raskaan liikenteen ammattilaiset odottavat eturenkaalta varsin yksinkertaisia perusasioita: hyvää pitoa, varmatoimisuutta ja kestävyyttä. ”Pitää päästä juuri sinne, mihin haluaa ja kuljetustarve vaatii. Vaikka sitten heikkokuntoisen metsätien päähän”, kuvailee puutavarakuljetuksiin erikoistunut suomalainen Hannu Lamminen odotuksiaan.

Nokian Hakkapeliitta Truck F –eturenkaiden pohjoismaiset testikäyttäjät suhtautuvat uutuuteen innostuneesti. Talvikaudella 2008-2009 hankitut ensimmäiset käyttökokemukset ovat olleet mieluisia. Rengas on lunastanut lupauksensa. Renkaan pitokyky täytti toiveet. Muutenkin rengas vastasi odotuksia, sillä hankalimmistakin ajotilanteista selvittiin helposti.

Nokian Hakkapeliitta Truck F suunnataan Pohjoismaihin ja muille Nokian Renkaiden markkina-alueille, joissa tarvitaan vaativaan talviajoon soveltuvia kuorma-auton renkaita.

Renkaan myynti alkaa syksyllä 2009.

Kokovalikoima:


315/80 R 22.5
385/65 R 22.5
315/70 R 22.5 (vuonna 2010)


Lisätietoja: Nokian Renkaat Oyj

tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen, puh. 010 401 7709
markkinointipäällikkö Ari Maunula, puh. 010 401 7521
sähköpostiosoitteet: [email protected]