FacebookInstagrammenu-iconicon-playscroll-downsearchTwitterYouTube
Menu
19. syyskuu 2014 05:35 kategoriassa Tuoteuutiset

Nokian Hakkapeliitat testivoittajat sekä Tekniikan Maailman että Tuulilasin talvirengasvertailussa

Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas ja Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas valloittivat kärkisijat Tekniikan Maailman (17/2014) ja Tuulilasin (12/2014) talvirengasvertailuissa. Tekniikan Maailman mukaan Nokian Hakkapeliitta 8 on parasta mahdollista talvipitoa haluavalle markkinoiden ykkösrengas. Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarengas on helppo ajettava jäällä, ja lumella renkaan pito on erinomainen ja ajo erityisen varmaa ja rauhallista. Myös Tuulilasin testissä Nokian Hakkapeliitta 8 oli testin paras nastarengas.

Nokian Hakkapeliitta 8

 

Tekniikan Maailman mukaan Nokian Hakkapeliitta 8 pitää jäällä loistavasti. Jarrutusmatkat ovat lyhyitä ja erityisesti vetopito on parasta, mitä markkinoilta löytyy. Liukkaalla jäisellä tiellä Nokian on suuren nastamääränsä ansiosta helppo ajettava ja renkaan hallittavuus säilyy tiukoissakin tilanteissa. ”Nokian pitää lumellakin hienosti ja käyttäytyy loogisen turvallisesti”, TM arvioi. Loppuarvostelussa Hakkapeliitta 8 sai täyden kympin kaikista jäällä ja lumella suoritetuista osatesteistä. Nastarengassarjassa oli mukana yhteensä 13 talvirengasta. Testattu koko oli 205/ 55 R16.

Kitkarengassarjassa taiturimainen talvipito siivitti Nokian Hakkapeliitta R2:n jaetulle ykköstilalle. ”Nokian Hakkapeliitta R2 on helppo ajettava jäällä, ja lumella renkaan pito on erinomainen ja ajo erityisen varmaa ja rauhallista”, Tekniikan Maailma kirjoittaa. Turvallista ja mukavaa matkantekoa vahvistaa hiljainen ajoääni ja testin matalin vierintävastus. Kitkarengasvertailussa oli mukana yhteensä 12 talvirengasta koossa 205/ 55 R16.

Nokian Hakkapeliitta 8 voitokas myös Tuulilasin testissä

Tuulilasin (12/2014) talvirengastestissä Nokian Hakkapeliitta 8 hallitsi ylivoimaisesti todellisia talviolosuhteita. Jäätesteissä Hakkapeliitta 8:n jarrutusmatka oli lyhin. Jääradalla moninkertainen testivoittaja oli nopea ja tasapainoinen ja sen käytös oli hyvin ennustettavaa. Myös lumikokeissa Hakkapeliitta 8 oli paras, ja Tuulilasin mukaan loskaakin se syö mallikkaasti.

Ainutlaatuisen nastakonseptin ja muhkean nastamäärän (190 nastaa) omaava Nokian Hakkapeliitta 8 sai positiivista palautetta alhaisesta melutasosta kuivalla tiellä. Säästäväisellä Nokian Hakkapeliitta 8:lla oli myös testin pienin polttoaineen kulutus.

Tärkeä havainto Tuulilasin testissä oli nastan ulkoneman kasvu testien aikana. Lisääntyneellä nastan ulkonemalla on kielteinen vaikutus nastarenkaan käyttöikään. Vertailun mukaan Nokian Hakkapeliitta 8:ssa nastan ulkoneman kasvu oli vähäisin, joka takaa pitkän kilometrituloksen ja pienen tienkuluman. Vertailussa oli mukana yhteensä kahdeksan nastarengasta koossa 205/55 R16.