20. kesäkuu 2023 08:30 kategoriassa Tuoteuutiset

Näin kasvatat sähköauton toimintasädettä yksinkertaisin keinoin

Taloudellinen ajotapa on tärkein keino optimoida sähköauton energiankulutusta. Aggressiivinen ajotapa ja voimakkaat kiihdytykset kuluttavat nopeammin niin auton sähkövaroja kuin renkaitakin verrattuna maltilliseen, ennakoivaan ajotapaan. Nopeus on myös merkittävä tekijä. Sähköauton renkaiden valinnassa ja ylläpidossa on hyvä muistaa muutamat perusasiat, jotka tekevät ajamisesta turvallisempaa ja mukavampaa sekä pidentävät sähköauton toimintasädettä.  

– Sähköauton toimintasäde vaihtelee sen mukaan, ajatko kantakaupungissa, lähiössä vai moottoritiellä. Mitä nopeammin ajat, sitä nopeammin käytät toimintasädettä. Ilmanvastus kasvaa nopeuden mukana, joten nopeuden noustessa kaksinkertaiseksi ilmanvastus on nelinkertainen, Nokian Renkaiden kehityspäällikkö Mikko Liukkula kertoo.

Taloudellisempi ajotapa auttaa myös renkaita kestämään käytössä pidempään. Renkaisiin ja auton säännölliseen huoltoon käytetty raha maksaa itseään takaisin, kun energiankulutus pysyy matalana.

– Kaikki, mikä säästää renkaita, säästää myös luontoa ja autoilun kustannuksia, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri summaa.

Tyhjällä akulla latausteho on suurempi kuin täydellä

Sähköautolla ajettaessa pitkät, välilatauksia vaativat matkat sujuvat usein nopeimmin, kun akun ajaa melko tyhjäksi - esimerkiksi 10–20 prosentin välille. Tämä johtuu siitä, että tyhjällä akulla lataustehot ovat aina suurempia kuin täydellä. Myös latausnopeus hidastuu merkittävästi, kun akku on yli 60 prosentin varaustasolla. Matkanteko etenee siis huomattavasti nopeammin kahdella lyhyellä 10–15 minuutin latauspysähdyksellä, jossa ladataan 10 prosentista 50 prosenttiin, kuin yhdellä pidemmällä pysähdyksellä, jossa ladataan 10 prosentista 90 prosenttiin. Lisäksi kanssasähköautoilijat kiittävät, kun kaikkien käytössä on enemmän latausasemia.

– Suosituimpina lomaviikonloppuina kannattaa pyrkiä välttämään pahimpia ruuhkahuippuja ja mahdollista latausaseman jonotusta ajoittamalla matkanteko hiljaisempaan aikaan. Kotona tai määränpäässä akku on tietenkin ladattava pitkää matkaa varten mahdollisimman täyteen, Liukkula neuvoo.  

N-vaihteelle kannattaa vaihtaa alamäessä

Vaikka sähköautoissa on regeneraatiotoiminto, joka hidastettaessa muuntaa liike-energiaa takaisin sähköksi akkuun, on esimerkiksi maantiellä mäen päältä laskettaessa taloudellisempaa vaihtaa N-vaihteelle. Silloin moottorit eivät vedä eivätkä jarruta, ja liike-energia häviää luonnollisesti ilmanvastukseen. Regeneraation hyötysuhde on vain 60–70 prosenttia, kun taas vapaasti rullatessa kaikki liike-energia kuluu ilmanvastuksen ja muiden vastusten voittamiseen.

– Kattotelineet on syytä poistaa aina, kun niille ei ole käyttöä. Kattotelineiden aiheuttama ilmanvastus voi olla merkittävä varsinkin korkeimmissa nopeuksissa, Morri muistuttaa.

Viisi huomioitavaa seikkaa sähköauton renkaiden valinnassa ja ylläpidossa:

  1. Käytä sähkö- ja hybridiautossa turvallisesti toimivia renkaita. Nokian Renkaiden kaikki kesä- ja talvirenkaat on testattu toimimaan kestävän turvallisesti sekä polttomoottori- että sähköautoissa. Renkaiden rakenne, pintamalli ja kulutuspinnan kumisekoitus on suunniteltu varmistamaan ääritilanteiden vakaa ajettavuus ja hallinta myös painavammilla sähköautoilla, samalla minimoiden renkaan vierintävastusta.
  1. Kun valitsee renkaita sähköautoon, kannattaa kiinnittää huomiota äänitasoon.  Sähkö- ja hybridiautoihin on myös tarjolla erikoisrengasmalleja, jotka nostavat ajamisen tasoa varustamalla renkaan muun muassa erityisellä äänivaimennusteknologialla. Sähköautot ovat kokonaisuutena hiljaisempia vastaaviin polttomoottoriautoihin verrattuna ja vaimennettu rengasääni parantaa sähköautoilijan ajomukavuutta ja -kokemusta.
  1. On erittäin tärkeää pitää renkaiden ilmanpaine tarpeeksi korkeana, ja rengaspaineet tulee myös tarkastaa säännöllisesti. Painetasolla on suora vaikutus renkaan vierintävastukseen ja sitä kautta toimintasäteeseen, sillä korkeampi ilmanpaine aiheuttaa pienemmän vierintävastuksen. Rengaspaineita on muistettava korottaa ajoneuvoa kuormattaessa. Pieni 0,1–0,2 barin ylipaine renkaissa on vähemmän haitallista renkaan rakenteen ja kulumisen kannalta kuin alipaine.
  1. Renkaiden kierrätys auton alla on tärkeä muistaa, jos käytön aikana havaitaan kulumiseroa akselien välillä. Karkea ohje on, että eri akseleilla olevien renkaiden uransyvyyseron ollessa käytössä yli kaksi millimetriä on järkevää vaihtaa renkaat akselilta akselille. Näin tasataan renkaiden kulumaa ja maksimoidaan renkaiden kokonaisajotulos. On kuitenkin hyvä muistaa, että renkaiden kuluessa merkittävästi on suositeltavaa asentaa kuluneemmat renkaat etuakselille. Silloin riski ajoneuvon hallinnan menettämiselle vesiliirrossa on pienempi.
  1. Renkaiden kulumismuotoa on hyvä tarkkailla. Voimakkaissa sähköautoissa voi kilometrien myötä tulla alustaan välyksiä, jotka aiheuttavat poikkeamia alustageometriassa. Ne voivat saada aikaan renkaissa epänormaalia kulumaa. Jos renkaiden kulutuspinnassa havaitaan epänormaalia kulumaa, on viipymättä tarkastettava alustan kunto ja korjattava nivelien ja tukivarsien välykset, jotta renkailla saavutettaisiin mahdollisimman hyvä ajotulos.

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj

Kehityspäällikkö Mikko Liukkula

p. 050 574 8831, [email protected]

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri

p. 010 401 7621, [email protected]