14. syyskuu 2017 11:25 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Matkailuauton talvikäyttö kasvaa – Painava lasti vaatii alleen kunnon talvirenkaat

Matkailuautojen kauppa käy jälleen. Renkaiden päällä rullaavia miniasuntoja myytiin Suomessa viime vuonna lähes 18 prosenttia edellisvuotta enemmän, ja sama trendi näyttää jatkuvan tänäkin vuonna. Yhä useampi haluaa nauttia matkailuauton suomasta vapaudesta myös talvella. Se, miten talvirenkaita asuntoautossa tulee talvisin käyttää, määräytyy lain mukaan auton painon perusteella.

Matkailuauton talvirenkaat

Matkailuautojen myynti on kasvanut reippaasti parin viime vuoden aikana samalla kun asuntovaunujen suosio on hiipunut. Matkailuautobuumin taustalla on liikkumisen helppous ja joustavuus. Liikenteessä asuntoautoa on huomattavasti ketterämpi pyöritellä kuin pitkää auton ja asuntovaunun yhdistelmää.

Matkailuautojen mutkikkaat talvirengasmääräykset

Matkailuauton käyttö ei rajoitu enää kesään vaan sillä halutaan reissuun myös talvella, jolloin se luonnollisesti vaatii alleen keliin sopivat talvirenkaat.

Kevyempiin, kokonaispainoltaan alle 3 500 kilon asuntoautoihin, pätevät täysin samat määräykset kuin henkilö- ja pakettiautoihin. Matkailuauton alle tarvitaan neljä talvirengasta joulukuun alusta helmikuun loppuun ja muulloinkin, jos tarve niin vaatii.

Määräykset muuttuvat, kun matkailuauton paino kasvaa yli 3 500 kilon. Tällöin laki sallii joulu– helmikuussa liikenteeseen myös matkailuautot, joissa talvirenkaat on asennettu ainoastaan vetäville akseleille (pois lukien ohjaavat vetävät akselit). Näissä renkaissa pääurien syvyys on oltava vähintään viisi millimetriä, muilla akseleilla renkaiden minimisyvyys on kolme milliä. Jos yli 3 500 kiloa painava auto on siis takavetoinen, lain mukaan riittää, että talvirenkaat ovat vain takana.

– Me suosittelemme talvirenkaita matkailuauton kaikille akseleille, myös yli 3 500 kiloa painavissa autoissa. Perusteena on turvallisuus. Jos talvirenkaat ovat talvikeleillä vain takana, niin liukkaalla painava auto alkaa kaarteessa herkästi aliohjata, koska etuakselilta loppuu pito. Aliohjaavassa tilassa painava auto siis puskee eikä tottele ohjausta, ja usein tämä merkitsee tieltä suistumista, opastaa Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Talvirenkaat pohjoisen olosuhteisiin

Laadukas, tasapainoista talvipitoa antava talvirengas on nastallinen Nokian Hakkapeliitta C3 tai ajomukavuutta huokuva Nokian Hakkapeliitta CR3 -kitkarengas. Painavampiin autoihin ja raskaampaan käyttöön sopii hyvin Nokian Hakkapeliitta LT2, jonka sivupinnat on vahvistettu Aramid-kuidulla. Kestävä rengas on saatavilla sekä nastallisena että ilman nastoja.

– Tärkeää on valita talvirenkaat, joiden kumisekoitus ja rakenne on kehitetty pohjoisen vaihteleviin keleihin. Niin sanotut keskieurooppalaiset kitkarenkaat antavat hyvän märkäpidon, mutta niiden pito talven liukkailla on huono, Morri toteaa.

Ilmanpaine kohdilleen

Matkailuautot ovat raskaita ja reissuun lastattuna paino kasvaa entisestään. Kumipyörien on kannettava koko auton paino ja annettava lisäksi turvallinen ja vakaa ajettavuus. Tähän voi vaikuttaa renkaiden ilmanpaineilla.

– Reissuun lähtiessä kannattaa tarkistaa todelliset akselikuormat vasta, kun auto on lastattu, ja säätää renkaiden ilmanpaineet sen jälkeen kohdilleen. Matkailuautojen renkaiden painetasot eivät useinkaan vastaa ajoneuvon todellisia akselikuormia, Morri sanoo.

Korkeampi rengaspaine parantaa auton ajovakautta ja vähentää renkaiden lämmönkehitystä. Näin auton hallinta helpottuu ja renkaiden kestävyys paranee.

Lue lisää:

Nokian Hakkapeliitta C3: Talvipitoa paketti- ja jakeluautoihin

Nokian Hakkapeliitta CR3: Taloudellinen kitkarengas pohjoisen teille

Nokian Hakkapeliitta LT2: Vankka erikoistalvirengas raskaille SUV-tyyppisille 4x4-ajoneuvoille

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj, www.nokianrenkaat.fi

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621, matti.morri@nokiantyres.com