20. heinäkuu 2010 06:54 kategoriassa Tuoteuutiset

Kuluneet renkaat lisäävät vesiliirron riskiä



Kuluneet renkaat lisäävät vesiliirron riskiä huomattavasti. On myös tärkeää muistaa, että parhaat renkaat on asennettava auton taka-akselille, huolimatta siitä onko auto taka-, etu- tai nelivetoinen.

Vesiliirron riski kasvaa renkaiden kulumisen myötä. Lain mukaan on kesärenkaiden pääurien syvyys oltava vähintään 1,6 millimetriä, mutta vesiliirron riski lisääntyy oleellisesti, kun uran syvyys on alle 4 millimetriä. Nokian Renkaiden tekemä testi osoittaa, että 1,6 millimetrin uran syvyyden renkailla varustetun auton vesiliirto kaarteessa alkoi 76 km/h nopeudessa, kun taas uusilla renkailla varustettu auto lähti vesiliirtoon vasta 96 km/h nopeudessa.

Joissakin renkaissa on uran syvyydestä kertova numerorivistö kulutuspinnassa, mutta sen voi myös helposti itse tarkistaa kolikkotestillä. Kahden euron kolikko asetetaan renkaan pääuraan ja jos kolikon hopeareunus näkyy, on syytä harkita renkaiden vaihtoa.

Kitkarenkailla ajo kesällä ei ole turvallista. Renkaiden pehmeä kumisekoitus antaa huonon pidon kuumilla ja märillä kesäteillä. Myös jarrutusmatka pitenee huomattavasti. Lisäksi kitkarenkaat kuluvat kesäkäytössä huomattavasti nopeammin kuin kesärenkaat.

www.nokianrenkaat.fi/vesiliirto_vaanii

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj
Teknisen asiakaspalvelun päällikkö
Matti Morri, p. 010 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com