3. helmikuu 2014 07:28 kategoriassa Tuoteuutiset
Kestävä nastarengasuutuus paketti- ja jakeluautoihin:

Nokian Hakkapeliitta C3 – Talvipitoa ja tehoa ammattilaisille



Uusi Nokian Hakkapeliitta C3 –nastarengas helpottaa raskaan sarjan ammattilaisten arkea. Ankarissa talvioloissa suvereenisti liikkuva kestävä nastarengas tarjoaa Hakkapeliittamaisen tasapainoisen talvipidon lisäksi vakaata ajettavuutta autoilijoille, jotka kulkevat tien päällä työkseen.

Uudentyyppinen neliöteräsnasta varmistaa moitteettoman talvipidon, olipa kyse kaupunkien alati liukkaista jakelureiteistä tai vauhdikkaammista kulkuväylistä. Maailman ensimmäisen talvirenkaan kehittäjän kokemus ja uudet keksinnöt tuntuvat myös Nokian Hakkapeliitta C3:ssa. Raskaaseen käyttöön optimoitu teräsvyöpaketti ja kumisekoitus tuovat pohjoisen ankarille teille rakenteellista kestävyyttä ja huippuominaisuudet, jotka säilyvät myös renkaan kuluessa. Alhainen vierintävastus vähentää merkittävästi polttoaineenkulutusta.

Modernia talvirengasteknologiaa kattavasti hyödyntävän Nokian Hakkapeliitta C3:n mittava kokovalikoima soveltuu erinomaisesti kaikkiin nykyaikaisiin jakelu- ja pakettiautomalleihin. Tarjolla on markkinoiden laajin 20 tuotteen valikoima aina 14-tuumaisesta renkaasta 17-tuumaiseen saakka. Uuden tuoteperheen valikoimassa katetaan yhdellä pintamallilla sekä kevyemmät että raskaammat ajoneuvot. Nokian Hakkapeliitta C3:n kuluttajakauppa alkaa syksyllä 2014. Tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä.

Moderni neliöteräsnasta antaa pitoa ja voimaa



Uusi Nokian Hakkapeliitta C3 edustaa testattua turvallisuutta. Ensiluokkaiset talviominaisuudet säädettiin kohdalleen napapiirin pohjoispuolella, Nokian Renkaiden Ivalon testikeskuksessa. Lumesta ja sohjosta helposti puhdistuva pintamalli on symmetrinen ja direktionaalinen, mikä on tyypillistä Hakkapeliitta-perheelle. Tarvittavaa pitoa talven liukkaimmille päiville antaa aggressiivisen pintakuvion voimakas lamellointi. Sulan tien ajettavuutta parantavat keskialuetta jäykistävät massiiviset ja pitkät, sivulle levittäytyvät kuviopalat.

Raskaissa ja monikäyttöisissä pakettiautoissa tasapainoisten pito-ominaisuuksien luominen on olennaista. Erityisesti sivuttaispidon maksimointi on tärkeää, jotta suorituskykyinen auto olisi hallittavissa yllättävissäkin käänteissä.

Väkivahvan Hakkapeliitta C3:n uudelleen modifioitu, edistyksellinen neliöteräsnasta tehostaa jääpitoa ja parantaa nastan kestävyyttä mahdollistaen oivalliset pito-ominaisuudet myös kilometrien karttuessa. Kovametallisen nastatapin ja pohjalaipan lisäksi myös nastarunko on neliömäinen. Nastan leveä tuenta parantaa jääpitoa, ja nasta ankkuroituu entistäkin vankemmin pintakumisekoitukseen.

Monisärmäisten nastojen kosketusala on mahdollisimman laaja, mikä lisää nastapitoa liukkaalla ajoalustalla. Optimoidun nastasijoittelun ansiosta äänitaso on miellyttävän vaimea, mikä parantaa ajomukavuutta erityisesti pitkillä matkoilla.

Ääritilanteissakin vakuuttavan pidon lisäksi luotettavan uutuustuotteen ajotuntuma on henkilöautomaisen tarkka ja looginen. Täsmällisyys ja rauhallisuus säilyvät kaikissa keleissä niin jäällä, lumella kuin sohjossa.

Räätälöity rakenne maksimoi kestävyyden



Kulumiskestävyydeltään erinomaisen Nokian Hakkapeliitta C3:n runkorakenne on optimoitu kantamaan suuret pyöräkuormat ja sopeutumaan isojen akselipainojen vaatimuksiin. Kaksinkertaiseen runkorakenteeseen räätälöityä teräsvyöpakettia on kehitetty monella tapaa.

Teräsvyöpaketti on kestävä ja erikoisuutena on molempien teräsvöiden reunoihin integroidut vahvikkeet eli pocket stripsit. Ratkaisulla taataan raskaassa käytössä teräsvöiden kestävyys ja kiinnittyvyys rakenteeseen.

Teräsvöihin sovitettu uusi joustavampi teräsvyölanka parantaa sekä rakenteellista kestävyyttä että mahdollistaa huippuominaisuuksien säilymisen aikaisempaa pidempään. Samalla saadaan vierintävastusta hieman alennettua, mikä vähentää polttoaineenkulutusta.

Uusi talvikumisekoitus: enemmän ajokilometrejä ja polttoainetehokkuutta



Varman talvipidon ja vakaan ajettavuuden viimeistelee cap & base -rakenne sekä pohjoisen haastaviin oloihin säädetty uusi kulutuspintaseos. Kovaan käyttöön jalostettu kumiseos toimii erinomaisesti laajalla lämpötila-alueella, kestää ankaraa kulutusta ja kirittää uutuustuotteen kevyttä rullausta.. Suuren luonnonkumimäärän ansiosta uusi Nokian Hakkapeliitta C3 ylläpitää turvallisuusominaisuutensa myös kipakassa pakkaskelissä. Rypsiöljy tuo renkaaseen repimislujuutta sekä lisää jää- ja lumipitoa.

Kaksikerroksisen cap & base -rakenteen erityisen sitkeä ja vahva pohjakumikerros lukitsee nastan lujasti kuviopalaan ja parantaa paljaan tien ajokäytöstä. Lisäksi renkaan jalka-alueelle kehitettiin tukeva erikoiskumisekoitus (Clinch-kumiseos). Kumisekoitus painautuu vanteen sarveen joustavasti ja antaa jalka-alueelle enemmän kestävyyttä, kun liikutellaan massiivisia kuormia. Keksintö minimoi menestyksekkäästi myös ajoneuvon sisämelua, koska se vaimentaa renkaan rungosta tulevia värähtelyitä estäen niiden kulkeutumisen vanteeseen ja edelleen ajoneuvon sisään.

Merkkikieli kasvattaa turvallisuutta



Nokian Renkaiden patentoima merkkikieli helpottaa autoilijoiden talvea ja lisää turvallisuutta. Renkaassa on kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI), joka ilmaisee pääurien syvyyden yksiselitteisesti millimetreinä.

Lumikidetunnus (Winter Safety Indicator, WSI) viestii niin ikään renkaan talviturvallisuudesta. Se säilyy näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Lumikiteen kuluttua pois on syytä hankkia uudet talvirenkaat. Turvalliseen talviajoon tarvitaan vähintään 4 mm:n uransyvyys.

Varsinkin ammattiajossa ja lastin ollessa raskas renkaiden oikea ilmanpaine on erityisen tärkeä. Oikein paineistetut renkaat parantavat auton ohjaustuntumaa, takaavat renkaan rakenteellisen kestävyyden ja vähentävät polttoaineen kulutusta.

Paineenhallintaa helpottaa infokenttä, johon voi merkitä oikean ilmanpaineen ja muistutuksen renkaan paikasta auton alla. Turvallisuutta edistää uusi lisäalue, johon voi merkitä kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin.

Muiden Hakkapeliitta-talvirenkaiden tavoin myös Nokian Hakkapeliitta C3 on ainutlaatuisen Hakka-turvan piirissä.

Nokian Hakkapeliitta C3 – Talvipitoa ja tehoa ammattilaisille



  • Kestävä neliöteräsnasta varmistaa tasapainoisen talvipidon
  • Vakiovarusteena enemmän ajokilometrejä, pieni vierintävastus ja oivalliset ajo-ominaisuudet, jotka säilyvät koko käyttöiän
  • Tarkka ja vakaa ajotuntuma raskaallakin kuormalla


Pääinnovaatiot:



Moderni neliöteräsnasta. Enemmän turvallisuutta. Kestävä neliöteräsnasta varmistaa oivalliset pito-ominaisuudet kilometrien karttuessa. Monisärmäisten nastojen kosketusala on mahdollisimman laaja, mikä lisää nastapitoa liukkaalla ajoalustalla. Optimoidun nastasijoittelun ansiosta äänitaso on miellyttävän vaimea, mikä parantaa ajomukavuutta erityisesti pitkillä matkoilla.

Räätälöity teräsvyöpaketti. Kiitettävää kestävyyttä. Kaksinkertaiseen runkorakenteeseen räätälöity teräsvyöpaketti on kestävä. Erikoisuutena on molempien teräsvöiden reunoihin integroidut vahvikkeet eli pocket stripsit. Ratkaisulla taataan raskaassa käytössä teräsvöiden kestävyys ja kiinnittyvyys rakenteeseen. Uusi joustavampi teräsvyölanka parantaa sekä rakenteellista kestävyyttä että mahdollistaa huippuominaisuuksien säilymisen aikaisempaa pidempään. Samalla saadaan vierintävastusta alennettua, mikä pienentää polttoaineenkulutusta.

Uusi kulutuspintaseos. Erinomaista talvipitoa ja ja polttoainetehokkuutta. Kovaan käyttöön jalostettu kumiseos toimii laajalla lämpötila-alueella, kestää ankaraa kulutusta ja alentaa vierintävastusta. Suuren luonnonkumimäärän ansiosta ylläpitää turvallisuusominaisuudet myös kipakassa pakkaskelissä. Rypsiöljy tuo renkaaseen repimislujuutta sekä lisää jää- ja lumipitoa.

Erikoiskumisekoitus (Clinch-kumiseos). Optimoitua kestävyyttä. Kumisekoitus painautuu vanteen sarveen joustavasti ja antaa jalka-alueelle enemmän kestävyyttä, kun liikutellaan massiivisia kuormia. Keksintö minimoi menestyksekkäästi myös ajoneuvon sisämelua, koska se vaimentaa renkaan rungosta tulevia värähtelyitä estäen niiden kulkeutumisen vanteeseen ja edelleen ajoneuvon sisään.

Kuvia: www.nokiantyres.com/HakkapeliittaC3

Testausta äärioloissa. Ivalon testikeskus – White Hell:
http://youtu.be/2GON0xE9t00

Miten keksittiin maailman ensimmäinen talvirengas?
www.nokianrenkaat.fi/ensimmaiset_talvirenkaat

Nokian Hakkapeliitan tarina:
www.nokiantyres.com/hakkapeliitta75

Nokian Hakkapeliitta – Legendaarinen talvirengas:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Testivoittaja Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA

Hakkapeliitta-talviajokoulu
www.hakkapedia.fi/talviajokoulu

Hakkapeliitta-testikuljettajablogit
http://hakkapedia.fi/blog/fi/

Bloggaavat Nokian Renkaiden rengasammattilaiset
http://rengasblogi.fi/

Hakka-turva: www.hakkaclub.fi

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj,
Tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen, puh. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

www.nokianrenkaat.fi

www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi | www.youtube.com/NokianTyresCom