10. toukokuu 2012 07:18 kategoriassa Tuoteuutiset
Ainutlaatuinen kuorma-auton renkaiden talvitestaustapahtuma Ivalossa:

Hyvät talvirenkaat sekä vetoautossa että perävaunussa turvallisen talviajon edellytys



Lain vaatima 1,6 millimetrin uransyvyys raskaan kaluston rengastuksessa talvella on aivan liian alhainen. Lisäksi koko ajoneuvoyhdistelmän rengastukseen tulee kiinnittää huomiota, syksyllä uudet renkaat laitetaan usein vain vetoautoon. Ajoneuvoyhdistelmän hallittavuus hyvillä renkailla on talvella aivan eri luokkaa kuin kuluneilla renkailla. Pysähtyminen, liikkeellelähtö ja kaarreajo ovat paremmin kuljettajan kontrolloitavissa.

Muun muassa nämä seikat tulivat selvästi esiin Nokian Renkaiden järjestämässä raskaan kaluston talvitestaustapahtumassa maaliskuussa Ivalossa. Tapahtumaa tukivat lisäksi VR Transpoint, Oulun Yliopisto, Liikenneturva, Oulun Seudun Ammattiopisto ja Kainuun Seudun Ammattiopisto.

Testien osoittamat selvät erot uusilla talvirenkailla ja kuluneilla renkailla varustettujen ajoneuvoyhdistelmien välillä yllättivät monet tapahtumaan osallistuneet toimittajat ja asiantuntijat. Testissä käytettiin kahta samanlaista ajoneuvoyhdistelmää. Ensimmäisen yhdistelmän vetoautossa oli uudet Nokian Hakkapeliitta Truck F -talvieturenkaat ja Nokian Hakkapeliitta Truck E -talvivetorenkaat. Muut renkaat olivat uusia niin sanottuja All Season -renkaita. Toisessa yhdistelmässä käytettiin pelkästään kuluneita All Season -renkaita, joiden uransyvyys oli noin 5 millimetriä.

Kuluneilla renkailla jopa 30 % pidempi jarrutusmatka



Ajoneuvoyhdistelmät tekivät ABS-jarrutuksen eri alkunopeuksista, kaksoiskaistanvaihtokokeen ja kiihdytystestin. Testit tehtiin kovalla lumipolanteella ja jäällä. Ajoneuvoyhdistelmissä oli testianturat, jotka mittasivat, muun muassa kiihtyvyydet eri suunnissa ja kiertymisnopeudet. Kummassakin yhdistelmässä oli noin 43 tonnin kokonaismassa. Uusilla ja kuluneilla renkailla varustettujen ajoneuvoyhdistelmien erot tulivat selvästi esiin.

− ABS-jarrutuksessa jarrutusmatkat olivat keskimäärin noin 30 prosenttia pidemmät kuluneilla renkailla. Jäännösnopeus kuluneilla renkailla 70 km/h alkunopeudesta kohdassa, johon uusilla renkailla ajanut yhdistelmä pysähtyi oli vielä noin 35 km/h. Kiihdytyskokeessa 70 metrin matkalla yhdistelmä kuluneilla renkailla jäi ajoneuvoyhdistelmän mitan päähän, kun uusilla renkailla varustettu yhdistelmä oli määränpäässä, summaa Nokian kuorma-auton renkaiden tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen testitapahtuman tuloksia.

Uusilla talvirenkailla ajaminen yllätyksetöntä



Yhtä selvästi erot tulivat esiin myös kaksoiskaistanvaihtotestissä. Uusilla renkailla varustettu vetoauto ei aliohjautunut ja vetoakselilla oli vähemmän sivuttaisliikettä. Dolly eli apuvaunu ja perävaunu seurasivat koko ajan vetoautoa. Vetoauto jossa oli kuluneet renkaat aliohjautui voimakkaasti ja auton takapää luisti sivusuunnassa. Apuvaunu puski vetoautoa ja ajoneuvoyhdistelmä oli lisäksi vaikea palauttaa takaisin kaistalle.

Testi osoittaa selvästi, että koko ajoneuvoyhdistelmän rengastukseen on kiinnitettävä talvella erityistä huomiota. On hyvin tavallista, että vain vetoautoon laitetaan syksyllä uudet renkaat. Turvallisuuden suhteen on olennaista käyttää renkaita, joissa on avoin kuviointi sekä M+S -merkintä. Kuvion syvyydellä on merkitystä erityisesti lumisissa ja sohjoisissa olosuhteissa. Kuvion voimakas lamellointi parantaa oleellisesti pitoa.

Vähintään 5 mm:n uransyvyys



Nokian Renkaiden mielestä lain edellyttämä 1,6 uransyvyys talvella on aivan liian alhainen.

− Vetoautossa tulisi olla renkaat , joiden uransyvyys on vähintään 5 mm ja perävaunussa uransyvyyttä tulisi löytyä vähintään 3 mm. Esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Saksassa laki velvoittaa käyttämään talviolosuhteiden edellyttämää rengastusta. Ruotsissa vetoauton renkaiden uransyvyyden on oltava vähintään 5 millimetriä 1.12.–31.3. välisenä aikana. Tämä tulisi asettaa vähittäisvaatimukseksi myös Suomessa, Siltanen ehdottaa.

Ajoneuvoyhdistelmän hallittavuus hyvillä renkailla on aivan eri luokkaa kuin kuluneilla. Pysähtyminen, liikkeellelähtö ja kaarreajo ovat paremmin kuljettajan kontrolloitavissa. Viime aikojen ilmaston lämpeneminen on aiheuttanut entistä enemmän kelivaihteluita talvella. Talviajossa onkin tärkeää ettei tilannenopeutta ylitetä. Tämä tulee huomioida erityisesti pysähtymismatkassa, eikä kaarteissakaan tule ajaa lähellä kriittistä nopeutta.

Nokian Renkaiden kuorma-autonrenkaiden talvitestaustapahtuma 3/2012



Tärkeimmät testitulokset:
  • ABS-jarrutuksessa jarrutusmatkat olivat keskimäärin noin 30 prosenttia pidemmät kuluneilla renkailla. Jäännösnopeus kuluneilla renkailla 70 km/h alkunopeudesta kohdassa, johon uusilla renkailla ajanut yhdistelmä pysähtyi oli noin 35 km/h.
  • Kiihdytyskokeessa 70 metrin matkalla yhdistelmä kuluneilla renkailla jäi ajoneuvoyhdistelmän mitan päähän, kun uusilla renkailla varustettu yhdistelmä oli määränpäässä.
  • Uusilla renkailla varustettu vetoauto ei aliohjautunut ja vetoakselilla oli vähemmän sivuttaisliikettä. Dolly ja perävaunu seurasivat koko ajan vetoautoa.
  • Vetoauto jossa oli kuluneet renkaat aliohjautui voimakkaasti ja auton takapää luisti sivusuunnassa. Dolly puski vetoautoa ja ajoneuvoyhdistelmä oli lisäksi vaikea palauttaa takaisin kaistalle.
  • Koko ajoneuvoyhdistelmän rengastukseen on kiinnitettävä huomiota talvella, ei vain vetoauton renkaisiin.
  • Ajoneuvoyhdistelmän hallittavuus hyvillä renkailla on aivan eri luokkaa kuin kuluneilla. Pysähtyminen, liikkeellelähtö ja kaarreajo ovat paremmin kuljettajan kontrolloitavissa.

Katso testausvideo: http://youtu.be/ewoFrzlnWr4

Esitykset ja kuvat: www.nokiantyres.com/trucktest2012

Lisää aiheesta:

Pidoltaan parhaat renkaat perävaunun viimeisille akseleille: www.nokianrenkaat.fi/yritys/uutinen/pidoltaan-parhaat-renkaat-peravaunun-viimeisille-akseleille

Nokian kuorma-auton renkaat: Turvallisuutta ja taloudellisuutta



Nokian kuorma- ja linja-auton renkaat kehitetään vaativaan ammattikäyttöön ja vaihteleviin oloihin, mahdollistamaan turvallisen matkanteon kaikissa sää- ja tieolosuhteissa. Omissa testikeskuksissamme Ivalossa ja Nokialla testataan ajamisen ääritilanteita kaikkina vuodenaikoina. Renkaita jatkokehitetään ajamalla miljoonia kilometrejä eri käyttöympäristöissä ja kaikenlaisissa keleissä. Tiivis yhteistyömme liikennöitsijöiden ja kuljetusyrittäjien kanssa tarjoaa arvokasta käyttökokemusta suunnittelutyön tueksi. Monipuolisen testauksen tavoitteena on tarjota ammattiajoon markkinoiden turvallisimmat ja taloudellisimmat renkaat. Vahvalla osaamisellamme on pitkät perinteet. Kehitimme maailman ensimmäisen talvirenkaan raskaan liikenteen ammattilaisille vuonna 1934.
www.nokianrenkaat.fi/kuorma-autonrenkaat

Lisätietoja:
Nokian Renkaat Oyj
Tuotekehityspäällikkö Teppo Siltanen
kuorma-autonrenkaat
puh. +358 10 401 7709
teppo.siltanen(at)nokiantyres.com