15. marraskuu 2021 18:18 kategoriassa Artikkelit

All season -renkaat vauhdittavat kasvua Keski-Euroopassa

Nokian Renkaat järjesti pääomamarkkinapäivän syyskuussa. Tapahtumassa Keski-Euroopan johtaja Bahri Kurter avasi Nokian Renkaiden strategiaa Keski-Euroopassa.

Nokian Renkaat on kasvattanut markkinaosuuttaan Keski-Euroopassa. Pääomamarkkinapäivässä yhtiö vahvisti Keski-Euroopan keskipitkän aikavälin tavoitteensa, jonka mukaan yhtiö aikoo vauhdittaa kasvua ja kasvattaa myyntiä 50 % seuraavien 3-5 vuoden aikana. Renkaissa laskettuna tämä tarkoittaa kasvua noin kuudesta miljoonasta myydystä renkaasta vuodessa yhdeksään miljoonaan renkaaseen.

”Covid-19:n tuomista poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta tiimimme on tehnyt hienoa työtä ja markkinaosuus on kasvanut merkittävästi. Olemme täydessä vauhdissa kohti 50 %:n kasvutavoitetta”, sanoo Bahri Kurter, EVP, Keski-Eurooppa.

Mikä ruokkii kasvuamme Keski-Euroopassa?

Rengasliiketoiminnan muutoksia ohjaa kaksi suurta kuluttajatrendiä: käyttömukavuus ja vastuullisuus. Käytännössä tämä tarkoittaa all-season -renkaiden kysynnän kasvua, suurempia vannekokoja, kasvavaa kalustoliiketoimintaa, sähköautojen yleistymistä ja verkkokaupan vaikutuksen korostumista.

”Kasvatamme tuoteportfoliotamme tarjoamalla entistä enemmän renkaita, jotka on suunniteltu kunkin markkinan mukaisiin olosuhteisiin. Parannamme mahdollisuuksiamme kesärengasmarkkinoilla uuden Espanjan testikeskuksemme avulla ja vahvistamme asemaamme Keski-Euroopan suurimmalla rengasmarkkinalla Saksassa. Lisäksi jatkamme näkyvyyden kasvattamista markkinoilla, joilla markkinaosuutemme ovat alhaisempia, kuten Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa”, Kurter sanoo.

Nokian Renkaiden vahvuus on Itä-Eurooppa, jossa yhtiö hyödyntää vahvaa talvirengasasemaansa.

Euroopassa jopa 80 prosenttia kuluttajista hakee tietoa renkaista verkossa ja 10–40 % myös ostetaan verkosta. Nokian Renkaat kehittää monikanavaista myyntiä ja jakelua ​​tukku-, vähittäis- ja verkkokaupan lisäksi pilotoimalla toimintaa kasvavassa kalustoliiketoiminnassa. Yhtiö tehostaa parhaillaan myös toimitusketjuorganisaatiotaan, joka siirrettiin Prahaan yhdessä asiakaspalvelun kanssa.

Tukeakseen kasvua Keski-Euroopassa yhtiö panostaa entistä enemmän markkinointiin bränditietoisuuden lisäämiseksi ja kuluttajien aktivoimiseksi. Uusi, kokeneista ammattilaisista koostuva myyntitiimi aloitti toimintansa myös Euroopan tasolla. Kaikki nämä muutokset ovat kasvattaneet Nokian Renkaiden markkinaosuutta Keski-Euroopassa jo 3 prosenttiin.

”Meillä on ollut voimakasta kasvua all-season -segmentissä, mutta ei ydinbisneksemme, talvirengasliiketoiminnan kustannuksella. Keskittyminen suuriin vannekokoihin on onnistunut erittäin hyvin, sillä olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme ja kasvaneet markkinoita nopeammin. Nyt jatkamme siitä, mistä olemme jo saaneet hyviä tuloksia”, Kurter sanoo.

Digitaalista markkinointia tehostetaan, mutta myös fyysistä vähittäiskauppaa vahvistetaan laajentamalla NAD-kumppaniverkostoa. NAD:t ovat Nokian valtuutettuja jälleenmyyjiä Euroopassa (Nokian Authorized Dealers) ja ne tuottavat tällä hetkellä jopa 27 % yhtiön liiketoiminnasta Keski-Euroopassa. Nokian Renkaat kehittää parhaillaan uuden sukupolven NAD-konseptia.

"Ja tämä on avain, joka vie meidät eteenpäin. Tiedätkö miksi? Koska sillä voitetaan eurooppalaisten kuluttajien sydämet ja mielet ja suunnataan eteenpäin.”

Bahri Kurterin esitys pääomamarkkinapäivässä on katsottavissa täältä.