Uusien renkaiden kehitystyö on pitkä prosessi, joka kestää yleensä kahdesta viiteen vuotta. Yhden renkaan kehitystyöhön osallistuu lukuisia asiantuntijoita aina kemisteistä IT-alan ammattilaisiin ja ääniasiantuntijoista testikuljettajiin. Olennaisessa osassa on käytännön testaus, jonka tulosten perusteella kehitystyötä jatketaan aina siihen saakka, kunnes jäljellä on turvallinen ja luotettava huippuyksilö. Rengasta on hyvä testata ja kehittää siellä, missä sitä käytetään. Jos rengas pärjää kaikista vaativimmissa olosuhteissa, se pärjää missä vain.
– Yli 700 hehtaarin kokoisella Ivalon White Hell -testikeskuksella ei ole turhaan ole kovaa mainetta, sillä se on maailman suurin ja monipuolisin talvirengastestialue. Yhteensä yli 100 kilometriä kattavien, hoidettujen testiratojen lisäksi käytössämme on 700 metriä pitkä jäähalli, joka mahdollistaa tasaiset olosuhteet ja tarkkojen testien tekemisen kaikissa olosuhteissa. Nokian testiradalla saamme testattua renkaita pohjoismaisissa kesäolosuhteissa, ja Espanjassa on puolestaan äärimmäisiin nopeuksiin ja lämpötiloihin soveltuva testirata Hakka Ring. Tämä testikeskusten yhdistelmä antaa meille monipuolisuutta ja ympärivuotisen testausmahdollisuuden, Nokian Renkaiden testauspäällikkö Petri Peltoniemi kertoo.
Testikuljettajat ajavat satojatuhansia kilometrejä aistien ja arvioiden
Testikeskuksen rooli on todella merkittävä siinä, että uutta rengasta pystytään testaamaan maksimaalinen aika. White Hell -testikeskuksessa talvirenkaiden testikausi kestää yleensä marraskuusta huhtikuuhun. Yhden kauden aikana testataan keskimäärin 20 000 rengasta ja ajetaan yli 40 000 testikilometriä. Testaaminen vaatii äärimmäistä ammattitaitoa, tarkkuutta ja tuhansia toistoja.
Nokian Renkaiden testikuljettajat ajavat vuosittain satojatuhansia kilometrejä tunnustellen, aistien ja arvioiden. Kun ajoneuvosta on tullut osa selkärankaa, testikuljettaja tietää, miltä rengas tuntuu.
– Oli sitten kyseessä sivuttaispito, renkaan jäykkyys tai ohjausvaste estettä väistettäessä, me otamme siitä selvää, toteaa testikuljettaja Petri Paananen Nokian Renkailta.
Paanasen tarkoituksena ei ole ajaa rallia vaan tunnustella ja analysoida. Välillä mennään tietysti vauhdilla, mutta renkaiden toimivuus on aina pääosassa. Testikuljettajat kiinnittävät huomiota siihen, miten auto ohjautuu, miten nopeasti rengas stabiloituu luistosta ja miten rengas käyttäytyy esimerkiksi jarrutuksissa, kiihdytyksissä, pujottelussa tai jyrkässä alamäessä. Testikuljettajat raportoivat testiajojen tulokset eteenpäin ja listaavat renkaiden hyviä ja kehitettäviä ominaisuuksia.
– Haluamme testata renkaat äärioloissa, ettei tavallisten autoilijoiden tarvitse testata niitä yleisillä teillä. Turvallisuus on johtotähtemme kaikessa tekemisessä, Paananen sanoo.
Espanjan ja Nokian testikeskukset tuotekehitystyötä tukemassa
Hakka Ring -testikeskus Espanjan Santa Cruz de la Zarzassa tukee vahvasti pohjoismaista tuotekehitystyötä ympäri vuoden. Hakka Ringin monipuoliset radat ja nykyaikaiset laitteistot mahdollistavat märän ja kuivan kelin testit, jotta rankkasade tai paahtava helle ei aiheuta yllätyksiä. Testikeskuksen seitsemän kilometriä pitkällä ovaaliradalla renkaita voidaan testata jopa yli 300 km/h nopeudessa.
Suomessa jatkuvasti kehittyvä Nokian testikeskus vastaa vaativien olosuhteiden tuomiin haasteisiin.
– Nokian testikeskuksemme on lähellä tuotantoa ja tuotekehitystä, ja siellä tiettyjen ominaisuuksien testaus saadaan tehtyä tarvittaessa nopeasti ja ketterästi. Kun testausolosuhteet ovat lähellä markkinaa, saamme optimoitua renkaat juuri pohjoismaisille teille sopiviksi, Peltoniemi korostaa.
Indoor-testaus tärkeä osa tuotekehitystä
Testikeskusten lisäksi Nokian Renkailla tehdään paljon sisätiloissa tapahtuvaa indoor-testausta, joka antaa oleellista tietoa renkaiden kumisekoitusten, pintamallien ja rengasrakenteiden ominaisuuksista ja toimivuudesta. Sillä myös varmistetaan, että renkaat ovat normien ja vaatimusten mukaisia kaikkialla maailmassa.
– Indoor-testaus on tärkeä osa tuotekehitystä ja useimmiten renkaat testataankin ensin erilaisilla koneilla ennen kuin niillä lähdetään radalle. Koestuskoneille testaamme renkaan rakenteellista lujuutta ja nopeuskestävyyttä. Valvomme myös renkaiden virheettömyyttä jatkuvasti toistuvin kokein, joiden avulla varmistamme tuotteiden laadun ja teknisen luotettavuuden, Peltoniemi selventää.
Tutustu tarkemmin:
White Hell -testikeskus – testausinsinööri Matti Suuripää (EN): https://youtu.be/vkIZVn1x5W4
Talvitestausta äärioloissa - tuntumakuljettaja Petri Paananen (EN): https://youtu.be/p8djI2z6T8w
Renkaiden testausta ääriolosuhteissa
Löydä autoosi parhaiten sopivat renkaat