Oikeat rengaspaineet vaikuttavat merkittävästi ajamisen turvallisuuteen, renkaiden kulumiseen sekä autoilun taloudellisuuteen. Nykyään uutena myytävissä autoissa rengaspaineiden seuranta on jo pakollinen ominaisuus osana ajoneuvon sähköisiä järjestelmiä. Rengaspaineen valvonnalla on kuitenkin huomattavia etuja kuljettajalle, niin ajomukavuuden kuin ajamisen taloudellisuudenkin kannalta.
Mikä on rengaspaineanturi?
Rengaspaineanturin tehtävä on mitata renkaan sisällä olevaa painetta. Tieto kunkin renkaan paineesta lähetetään ajoneuvon rengaspaineenmittausjärjestelmään, jonka avulla varmistetaan optimaalinen rengaspaine ja havaitaan, jos paine syystä tai toisesta laskee.
Kun kuljettaja saa ajoissa tiedon rengaspaineen laskemisesta ja pystyy aina ajamaan sopivalla renkaan ilmanpaineella, on ajaminen sekä turvallisempaa että taloudellisempaa. Myös ympäristö kiittää, kun autoilun hiilidioksidipäästöt pienenevät ja renkaat kuluvat vähemmän.
Mikä on TPMS (tire pressure monitoring system)?
TPMS eli “tire pressure monitoring system” on ajoneuvon automaattinen rengaspaineen valvontajärjestelmä. Nykyään automaattinen rengaspaineen valvontajärjestelmä on pakollinen kaikissa uutena myytävissä henkilöautoissa. Kyseinen vaatimus ei kuitenkaan koske vanhoja, jo käytössä olevia ajoneuvoja, joissa TPMS-järjestelmää ei vielä ole.
TPMS-järjestelmä hyödyttää autoilijaa, sillä se mahdollistaa auton matalamman polttoaineenkulutuksen ja tekee ajamisesta turvallisempaa. Optimaalisella rengaspaineella ajaminen vähentää sekä polttoainekustannuksia että auttaa pidentämään renkaiden käyttöikää niiden kuluessa hitaammin.
Auton renkaat voi vaihtaa itse, vaikka ajoneuvossa olisi käytössä TPMS-järjestelmä. Riippuen ajoneuvosta, järjestelmä voi renkaanvaihdon yhteydessä mennä sekaisin, jolloin järjestelmä on nollattava esimerkiksi huoltamolla. Monissa uusissa autoissa TPMS-järjestelmä kuitenkin tunnistaa anturit ja rengaspaineidenvalvonta toimii kuten ennenkin. Järjestelmä täytyy kuitenkin ottaa huomioon renkaanvaihdon yhteydessä, sillä TPMS-rengaspaineanturi sijaitsee renkaan sisällä vanteen venttiiliaukossa.
Miten TPMS-rengaspaineanturit toimivat?
Rengaspaineenmittaus voi olla joko aktiivinen tai passiivinen riippuen siitä, miten järjestelmä seuraa rengaspaineita. Paineenmittausjärjestelmä on aktiivinen, jos jokaisessa renkaassa on erikseen oma rengaspaineanturi, kuten edellä kuvattiin.
Passiivinen rengaspaineiden mittaus puolestaan mittaa muutokset renkaan pyörimisnopeudessa. Tämä tieto perustuu auton ABS-järjestelmän tietoon renkaan pyörimisnopeudesta ja tulkitsee muutokset suhteessa muihin renkaisiin.
Näistä kahdesta passiivinen rengaspaineenmittaus on edullisempi vaihtoehto. Se ei kuitenkaan ole yhtä tarkka kuin aktiivinen paineenmittaus, minkä lisäksi se vaatii herkemmin säätöjä aktiiviseen verrattuna, esimerkiksi renkaiden paikkaa vaihdettaessa. Sekä aktiivinen että passiivinen rengaspaineenmittaus ovat sallittuja uusissa autoissa, kunhan ne täyttävät EU-asetuksen 661/2009, joka vaatii järjestelmän käyttöä.
Vaikka rengaspaineanturit aktiivisessa TPMS-järjestelmässä kestävät vuosia, ne on vaihdettava kokonaan uusiin anturin akun loppuessa. Uudet rengaspaineanturit on mahdollista ostaa noin 50 – 250 € hintaan kappaleelta.
Ajoneuvo ilmoittaa kuljettajalle, jos TPMS-järjestelmä havaitsee, että jossakin auton renkaista paine on pudonnut. Autoilija tietää, että on aika lisätä rengaspaineita tai vaihtaa renkaat, kun TPMS-järjestelmä kertoo rengaspaineiden pudonneen.
Rengaspaineen mittauksen hyödyt
Ajoneuvosi TPMS-järjestelmä varoittaa ongelmista rengaspaineiden kanssa ja auttaa sinua pitämään ne optimaalisella tasolla. Tästä on hyötyä sekä turvallisuuden että autoilun kustannuksien vuoksi.
- Turvallisuus liikenteessä. Liian pienillä rengaspaineilla ajaminen altistaa renkaita vaurioille, kuten renkaan puhkeamiselle. Pidä huolta riittävästä rengaspaineesta kaikissa renkaissa, niin vältät ikävät yllätykset ja mahdolliset vaaratilanteet.
- Polttoainetehokkuus. Tyhjillä renkailla ja liian matalilla rengaspaineilla ajaminen kasvattaa vierintävastusta, joka puolestaan kasvattaa auton polttoaineenkulutusta. Sopivat rengaspaineet näkyvät ajan kuluessa pienempinä polttoainekustannuksina.
- Ennakoitavuus ja ongelmien tunnistaminen. TPMS-järjestelmän hälytys voi kertoa vauriosta renkaassa, jonka vuoksi rengas tyhjenee tavallista nopeammin. Tarkasta renkaan kunto järjestelmän varoituksen ilmaantuessa.
- Ajomukavuus ja ohjattavuus. Oikeilla rengaspaineilla ajaminen on tasaisempaa ja hiljaisempaa, minkä lisäksi auton ohjattavuus on parempi verrattuna vajaapaineisiin renkaisiin.
- Renkaiden kuluminen. Liian matalat rengaspaineet kuluttavat renkaita ennenaikaisesti ja epätasaisesti. Oikeat rengaspaineet puolestaan auttavat pidentämään renkaiden käyttöikää.
- Ympäristöystävällisyys. Polttoainetehokkuus ja renkaiden pidempi käyttöikä tekevät autoilusta ympäristöystävällisempää. Ajaminen sopivilla rengaspaineilla vähentää autoilun hiilidioksidipäästöjä.
Laaturenkaat tekevät ajamisesta turvallisempaa ja taloudellisempaa
Jos autossasi on integroitu ilmanpaineenvalvonta rengaspaineiden seurantaan, on ajoneuvoon mahdollista asentaan innovatiiviset Flat Run -renkaat. Nokian Renkaiden Flat Run -renkailla on mahdollista ajaa jopa ilman ilmanpaineita, esimerkiksi rengasvaurion sattuessa. Renkaan puhkeamisen jälkeen niillä on mahdollista ajaa jopa 150 kilometriä kevyellä kuormalla ja noin 50 kilometriä täydellä kuormalla. Tutustu Nokian Renkaiden FRT-teknologiaan ja löydä turvalliset laaturenkaat omaan autoosi.
Voit etsiä ajoneuvoosi sopivat renkaat helposti verkkosivujen rengashaun avulla. Syötä ajoneuvosi rekisteritunnus ja etsi sopivat kesä- tai talvirenkaat.