Polttoaine­taloudellisuus

Kevyemmin, pidemmälle, ympäristö­ystävällisemmin

Polttoainetaloudellisuus

Vierintävastuksen osuus ajoneuvon polttoaineenkulutuksesta on noin 20 prosenttia. Se vaikuttaa energiatehokkuuteen ja siten auton käyttökustannuksiin sekä hiilidioksidipäästöihin. Mitä pienempi vierintävastus, sitä pienempi on polttoaineenkulutus.

Energiatehokkuusluokka kuvaa vierintävastusta. Se kertoo, miten suuri renkaan osuus on ajoneuvon polttoaineen kulutuksesta sekä CO2-päästöistä.

Luokituskategoriat alkavat A:sta (vihreä) ja päätyen G:hen (punainen). A-luokka on paras, G-luokka on heikoin, D-luokka ei ole käytössä. 

Käyttöiän aikana viisi tankillista

Käyttöiän aikana viisi tankillista



Vuodessa polttoaineen säästö luokituksen parhaimman ja heikoimman renkaan välillä on noin 90 litraa. Renkaan koko käyttöiän aikana polttoainesäästö on noin viisi tankillista (240 litraa). *  

Paljonko eroa polttoaineenkulutuksessa?

Additional fuel consumption 1/100km

Huipputaloudellisilla B-luokan renkailla varustettu henkilöauto kuluttaa 100 kilometrillä noin 0,1 litraa vähemmän kuin C-luokan rengas. Parhaimman ja heikoimman renkaan välinen kulutusero (A-G) on huomattava eli noin 0,6 l / 100 km. Kevyesti rullaavat renkaat vähentävät myös CO2-päästöjä 14 g/km. 

» Paras ja heikoin. Luokat A-G säästöä käyttöiän aikana jopa 5 tankillista. 
» Vierekkäiset luokat. Esimerkiksi B-C säästöä 0,1 l / 100 km. 

* Auton kulutus 7 l / 100 km. Arvioidut ajokilometrit vuodessa 15 000 km ja käyttöiän aikana 40 000 km.

Polttoainesäästöt ja tieturvallisuus riippuvat erittäin paljon kuljettajan käyttäytymisestä. Huomioi seuraavat: 

  • Taloudellisella ajotavalla voidaan vähentää polttoainekulutusta huomattavasti
  • Rengaspaine on tarkistettava säännöllisin väliajoin ajoturvallisuuden ja ajomukavuuden optimoimiseksi
  • Liian alhainen ilmanpaine kuluttaa rengasta merkittävästi enemmän, vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja on selvä liikenneturvallisuusriski
  • Vastuullinen autoilija on aina tietoinen renkaidensa ominaisuuksista ja kunnosta. Vain autonsa ja renkaansa tunteva kuljettaja pystyy säätämään tilannenopeuden ja turvavälin vallitsevan kelin mukaiseksi.