Uusi huima traktorien maailmanennätys 130,165 km/h!

Uusi traktorien nopeusennätys syntyi, kun pohjoisten olojen ammattilaiset Nokian Renkaat ja Valtra yhdistivät osaamisensa. Huima maailmanennätys ajettiin lumisella ja jäisellä maantiellä Suomen Lapissa. Traktoria kuljetti varmoin ottein moninkertainen rallin maailmanmestari Juha Kankkunen. Uudeksi ennätykseksi kirjattiin 130,165 km/h (80.88 mph). Ennätysvauhdin takasi maailman ensimmäinen traktoreiden talvirengas, Nokian Hakkapeliitta TRI (440/80R28 151D & 540/80R38 167D) ja Valtra T234.

"Olen aiemmin tehnyt huippunopeustestejä erilaisilla autoilla, mutta nyt ensimmäistä kertaa traktorilla ja tuloksena maailmanennätys! Renkaat ja traktori toimivat todella hienosti, vaikka keli olikin haastava."
Juha Kankkunen, Moninkertainen rallin maailmanmestari

Nokian Renkaiden monipuolinen talvirengasvalikoima laajennettiin kattamaan myös traktorit, kun Nokian Hakkapeliitta TRI lanseerattiin keväällä 2014. Hakkapeliitta TRI:n uniikki pintamalli, talvikumiseos ja lamellointiratkaisu maksimoivat pidon ja tehokkaan etenemisen. Viistolamellointi eli uritus pintakuvion paloissa lisää alustaan tarraavia särmiä ja parantaa pitoa sekä veto- että sivusuuntaan. Maailman pohjoisin rengasvalmistaja esitteli ensimmäisenä palakuvioisen traktorirenkaan jo yli 10 vuotta sitten.

- Ääriolosuhteissa testaaminen on toimintamme kovinta ydintä ja vaatii ainutlaatuista osaamista. Halusimme näyttää kuinka suorituskykyinen uusi Nokian Hakkapeliitta TRI todella on. Poikkeuksellisen vaikuttava näky, kun 7,7 tonnin painoinen laite suorastaan lentää yli 130 km/h nopeudella ja ratin takana on nelinkertainen rallin maailmanmestari. Kun ajetaan näin kovaa talvisella tiellä, se vaatii renkaalta ensiluokkaista vakautta, pitoa ja ajotuntumaa. Juuri nämä ominaisuudet olivat Nokian Hakkapeliitta TRI:n kehitystyön kärjessä, kertoo projektipäällikkö Tero Saari Nokian Renkaiden tuotekehityksestä.

Ennätys ajettiin 19. helmikuuta 2015 Vuojärven varalaskeutumiskentällä, n. 20 km Sodankylästä Rovaniemen suuntaan. Lumisen ja polanteisen suoran kokonaispituus oli n. 2 300 metriä ja keskelle suoraa asetetun nopeusmittausportin pituus 50 metriä.

Guinness World Records -organisaatio määrittelee tarkat säännöt maailman nopeimmalle traktorille. Traktorin pitää ajaa yhden tunnin sisällä nopeusmittausporttien läpi molempiin suuntiin. Aika, joka traktorilla kuluu kulkea 50 metrin välille asetetun nopeusmittausportin läpi mitataan. Maailmanennätys lasketaan kahden mittauksen keskiarvona. Traktorilla otettiin lentävä lähtö.