Tuntumakuljettajien aatelinen:

Jäämies Janne Laitinen

Nokian Renkailla puhutaan paljon testikuljettajien takapuolituntumasta. Se tuottaa ajamisesta sitä tietoa, johon kehittyneimmätkään tekniset mittalaitteet ja tietokoneet eivät pysty. Tuntumakuljettaja Janne Laitinen tietää, mikä on maailman parhaiden talvirenkaiden salaisuus. Hän on korvaamaton osa renkaiden tuotekehitystä.

Guinnessin virallinen ennätys, nopein auto jäällä (335,713 km/h) ja sähköautojen jäällä kiitämisen maailmanennätys (252,09 km/h) ovat molemmat Jannen saavuttamia, mutta testikuljettajan arki ei ole suinkaan kovavauhtista paahtamista. Vaativa työ tarkoittaa tuhansia toistoja vaihtelevissa olosuhteissa, jatkuvaa renkaiden vaihtoa ja tarkkaa analysointia.

- Rengastesteissä me testikuljettajat annamme renkaista kirjalliset arviomme, mutta käymme myös paljon keskusteluja, painottaa Laitinen, joka tunnetaan miehenä joka puhuu vähän, mutta jota kaikki kuuntelevat.

Ja miksi ei kuunneltaisi. Testiajajien arviot vaikuttavat pitkälti siihen, minkälaiseksi uusi rengas muotoutuu. Pohjoisen vaikeisiin oloihin ei voida esimerkiksi rakentaa talvirengasta, joka sopisi vain jäälle tai lumelle.

- Renkaiden tuotekehitys ei lopu milloinkaan. Vaikka renkaiden talvipito paranee koko ajan, myös märkäpito ja ajettavuus kehittyvät siinä samalla.

Aina eteenpäin

Testikuviot ovat vieneet Laitista lähes kaikille mantereille. Elämä pyörii vahvasti autojen ja renkaiden ympärillä. Pyörisi enemmänkin, jos aika antaisi myöten. Mies on myynyt sielunsa kovaa kiitämiselle.

- Minun pitää vaan päästä eteenpäin, sanoo Janne aforistisesti, kun kysyy hänen autoharrastuksistaan työn ulkopuolella.

- Kestävyysajoja olen ajanut jonkin verran porukalla. Kyllähän minulla on autourheilussa aina joitakin virityksiä meneillään, mutta aikani on kovin rajallinen.

Viimeisin viritys oli nopeustesti Perämerellä Oulun edustalla. Luonnon olosuhteet olivat viedä voiton tekniikasta. Mutta kun takuumieheksi saatiin taitava ja päättäväinen Laitinen, syntyi tulosta ja uusi jäällä ajon maailmanennätysnopeus 335,713 km/h.

Ei pelkkää rutiinia

Kolminkertainen ME-mies puhuu pitkään ja vakuuttavasti autoista ja maailman parhaista talvirenkaista. Melko päällimmäisenä ajatuksissa on edelleen tuore jäälläajon maailmanennätys. Janne on kokenut huippuammattilainen, joka ei pompi tasajalkaa edes ennätysvedon jälkeen. Kun takana on pyyhällys yli kolmeasataa, näyttää mies kuin olisi autoillut paikalle lähikaupasta.

- No, eihän ennätysten teko ole koskaan pelkkää rutiinia. Totta kai se on hieno tunne, kun ennätys on plakkarissa.