4. helmikuu 2013 07:50 kategoriassa Tuoteuutiset
Pohjoisten talvikelien nastarengasuutuus:

Nokian Hakkapeliitta 8 – Ylivoimaista pitoa, kevyempää menoa



Maailman vaativimpien talvikelien erikoisosaaja Nokian Renkaat tuo markkinoille syksyllä 2013 uuden pohjoisten olojen nastarenkaan. Nokian Hakkapeliitta 8 hallitsee täydellisesti talven kaikki olomuodot ylivertaisten pito-ominaisuuksiensa ansiosta. Talvirenkaan keksijän ainutlaatuinen nastateknologia tuo ennen kokemattoman pidon jäälle ja lumelle. Turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden suunnannäyttäjä taitaa ääritilanteet, on miellyttävän hiljainen, etenee aikaisempaa kevyemmin polttoainetta ja tienpintaa säästäen.

Pohjoisten teiden uuden valtiaan kattava ja laaja 59 tuotteen kokovalikoima 13-tuumasta 20-tuumaan saakka soveltuu sekä pienempiin perheautoihin että urheilullisempiin menopeleihin. Modernista valikoimasta löytyy myös erikoistuotteita, jotka hyödyntävät Flat Run -teknologiaa tai ovat XL-merkittyjä eli renkaat on varustettu korkeimmalla mahdollisella kantavuudella. Nokian Hakkapeliitta 8 on kuluttajien saatavilla rengasliikkeissä syksyn 2013 talvirengassesongissa. Uusimman Hakkapeliitta-talvirenkaan tärkeimmät markkina-alueet ovat Pohjoismaat ja Venäjä.

Äärimmäistä talviturvallisuutta, pehmeämpi tiekosketus



Pohjoismaissa tehdyn tutkimuksen mukaan autoilijat arvostavat talvirenkaassa erityisesti hyvää jää- ja lumipitoa. Ehdottoman luotettava pitokyky ja miellyttävä ajotuntuma vaihtelevissa talvikeleissä kuuluvat Hakkapeliitta-talvirenkaiden vakiovarusteisiin. Uuden sukupolven nastallisen Hakkapeliitta-renkaan tuotekehityksen esikuvana oli vuonna 2009 lanseerattu Nokian Hakkapeliitta 7. Moninkertainen vertailutestien ykkönen pitää hallussaan alansa maailmanennätystä: yli 30 autolehtien testivoittoa vuosina 2009-2012.

Uuden talvirenkaan kehittäminen ja huolellinen testaaminen on lähes neljän vuoden tiivistahtinen luomisprojekti. Uusi Hakkapeliitta 8 on edeltäjänsä tapaan pintamalliltaan direktionaalinen eli pyörimissuunnaltaan määrätty. Tuhannet talvitestit todistavat samaa: Direktionaalinen ja symmetrinen pintamalli on ihanteellinen vaihtoehto nastarenkaisiin, koska se tukee nastojen leveää jaottelua, joka optimoi pidon ja hiljaisemman ajoäänen.

- Ideologiaamme kuuluu, että aidon talvirenkaan tulee toimia optimaalisesti oikeassa talvikelissä eli kun liikutaan jäällä, lumessa tai sohjossa. Alan edelläkävijänä halusimme varmistaa tinkimättömän pidon lisäksi poikkeuksellisen ajonautinnon. Nokian Hakkapeliitta 8 edustaa täysin uutta aikakautta, jossa on yhdistetty äärimmäinen talviturvallisuus ja vähäinen tienkulumavaikutus, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen kertoo pohtiessaan haastavan kehitystyön lähtökohtia.

Uusi Eco Stud 8 -konsepti tuo ennen kokematonta talvipitoa



Maailman parhaiden nastallisten talvirenkaiden kehittäminen vaatii nastateknologian, rengasrakenteen, pintakuvion ja kumisekoitusten täydellistä vuoropuhelua. Kokonaisuuteen kuuluu myös tinkimätön testaus aidossa käyttöympäristössä. Nokian Hakkapeliitta 8:n ääriolojen hallinta on jalostettu huippuunsa napapiirin pohjoispuolella, Nokian Renkaiden Ivalon-testikeskuksessa.

Uutuuden ylivoimaisen talvipidon ja herkän tiekosketuksen kaikilla alustoilla maksimoi vallankumouksellinen nastakonsepti, joka vastaa uutta Pohjoismaista nastalainsäädäntöä. Laki koskee nastarenkaita, jotka on valmistettu 1. heinäkuuta 2013 tai sen jälkeen.

Ääritilanteiden turvallisuutta ja hallittua käytöstä kasvattaa talvirenkaan keksijän uusi Eco Stud 8 Concept. Se sisältää uuden sukupolven ympäristöystävällisemmän ankkurinastan, nastaiskua pienentävän laippamuotoilun sekä Hakkapeliitta-talvirenkaista tutun nastan toimintaa tehostavan ja tiekosketusta entisestään vaimentavan Eco Stud -nastatyynyn.

Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaassa on ennen näkemätön jääpito pituus- ja sivuttaissuunnassa. Uniikissa nastajaottelussa jokaisen nastan paikka on tietokoneoptimoitu. Nastat eivät ole riveissä ja nastajaottelu etenee tasaisesti yli koko kulutuspinnan. Näin yksikään nasta ei kulje toisen takana, mikä varmistaa parhaan mahdollisen pidon kaikissa tilanteissa.

- Pituus- ja sivusuuntainen jääpito on todella hyvin tasapainossa mahdollistaen renkaan yllätyksettömän käytöksen erittäin liukkaissa ja jäisissä olosuhteissa. Kun nastojen vaimennus on kunnossa, nastojen kesto paranee ja myös ajoääni on miellyttävän hiljainen, Pirhonen sanoo.

Uusi Nokian Hakkapeliitta 8 kohtelee hellästi myös tienpintaa. Pehmeästi etenevän uutuuden tienkulumavaikutus on yli 12 % Pohjoismaisen nastalainsäädännön määrittelemää rajaa alhaisempi.

Mielenrauhaa myös äkkitilanteisiin



Tukevalla nastan kiinnityksellä kohennetaan huippuluokan jarrutuspitoa. Nokian Hakkapeliitta 8:ssa on uudistettu cap & base -rakenne. Erityisen vahva kumisekoitus pintakumisekoituksen alla lukitsee nastan lujasti kuviopalaan, vakauttaa etenemistä kuivalla tiellä ja varmistaa tasaisen kulumismuodon.

Moninaiset keksinnöt tuntuvat ja näkyvät talviautoilijan arjessa. Mullistava nastajaottelu ja Eco Stud 8 -konsepti synnyttävät mestarilliset talviominaisuudet; ylivoimaista jarrutus- ja kiihdytyspitoa, lisää kulumiskestävyyttä ja ajomukavuudesta kumpuavaa mielenrauhaa.

Kaikki Nokian Hakkapeliitta 8 -uutuusrenkaat myydään tehdasnastoitettuina, millä varmistetaan nastoituksen laatu ja toimivuus.

Enemmän kuviopaloja, tarkempi ja pitävämpi tuntuma



Ensiluokkaiseen talvipitoon, kulumiskestävyyteen ja melutasoon liittyvä merkittävä keksintö on symmetrisen pintamallin kuviopalojen määrän huomattava kasvattaminen. Nokian Hakkapeliitta 8:ssa kuviopaloja on enemmän kuin legendaarisessa talvikelien voittajassa Hakkapeliitta 7:ssä.

Kuviopalojen suurempi määrä kasvattaa pitoa parantavaa uritusta eli jäähän ja lumeen tarraavia pitosärmiä renkaan koskettaessa alustaa. Suuri joukko kuviopaloja takaa samalla nastojen tarkemman ja laajemman sijoittelun. Kooltaan pienemmät kuviopalat myös vähentävät lämmönkehitystä, mikä tuo enemmän ajokilometrejä parantuneena kulumiskestävyytenä. Keksintö vahvistaa myös Hakkapeliitta 8:n polttoainepihiä luonnetta alentamalla vierintävastusta.

Keskialueen kuviopalat on yhdistetty toisiinsa voimakkaasti sidotuksi kokonaisuudeksi, joka jäykistää rengasta ja tasapainottaa ajotuntumaa. Voimakasurainen pinta ja olka-alueen avonaiset palavälit puhdistuvat erinomaisesti lumesta ja sohjosta.

Jarrutuspitoa tehostetaan erityisillä jarrutustehostimilla, jotka on sijoitettu kuviopalan takaosaan. Jarrutustehostimien sahalaitakuvio lisää pinta-alaa ja parantaa pitoa varsinkin lumipinnalla.

Ajonautintoa ja ajovakautta asvaltilla



Maineikkaan Hakkapeliitta-perheen nastarengastulokkaan paljaan tien ajokäytöstä on parannettu uudella pintakuvion muotoilulla. Keskialueen 3D-viistotukilamellit tukevoittavat rakennetta, mikä tekee liikkumisesta varmaa, kun rengas reagoi nopeasti ja tunnokkaasti ohjausliikkeisiin. Ulkopuolen olka-alueen 3D-lukkolamellit lukitsevat kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä parantaa ajettavuutta kaarteissa ja väistötilanteissa.

Aikaisempaa jäykempi vyöpaketti ei piittaa tienpinnan epätasaisuuksista vaan säilyttää jämäkästi muotonsa. Tasaisempaa ja hiljaisempaa ajonautintoa kasvattavat sivupinnan entistä vaimentavammat komponentti- ja materiaalivalinnat, jotka vähentävät tehokkaasti auton sisätiloihin kulkeutuvaa rengasmelua.

Ainutlaatuinen kulutuspintasekoitus



Nokian Hakkapeliitta 8:n pohjoisiin oloihin räätälöity kulutuspintasekoitus on valtaisan kehitystyön lopputulos. Pääosassa aivan uudentyyppisessä Hakkapeliitta Cryosilaani Gen 2 -talvisekoituksessa on silica, rypsiöljy ja luonnonkumi.

Mataliin lämpötiloihin kehitetyn cryogeenisen silaaniyhdistelmän katalyyttina toimii rypsiöljy, joka virittää silican ja luonnonkumin toimimaan nerokkaasti yhteen ja parantaa kulutuspintasekoituksen repimislujuutta. Suuremmalla luonnonkumin määrällä on ratkaiseva positiivinen täsmävaikutus ääriolojen talvipitoon pohjoisen oikullisissa talvikeleissä. Luonnonkumi toimii vakaasti laajalla lämpötila-alueella, erityisen hyvin juuri lähellä nolla-asteen lämpötilaa ja kovassa pakkasessa.

Sekoituksen suuren silicapitoisuuden ja täysin uuden pintamallin ansiosta Hakkapeliitta 8:n vierintävastus on erittäin alhainen, lähes 5 % alhaisempi kuin kevyesti rullaavassa Hakkapeliitta 7:ssä. Uutuuden mallikelpoisen vihreä luonne merkitsee sitä, että polttoaineenkulutus ja haitalliset päästöt vähenevät entisestään.

Uudistunut uransyvyysmittari lisää talviturvallisuutta



Kulutuspinnasta löytyy tuttuun tapaan Nokian Renkaiden patentoima uransyvyysmittari (DSI – Driving Safety Indicator). Renkaan keskipinnassa olevat numerot ilmaisevat montako millimetriä renkaan pääurissa on kulutuspintaa jäljellä. Lumikidetunnus eli talvikulumisvaroitin (WSI) säilyy näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Lumikiteen kuluttua pois autoilijan on syytä hankkia uudet talvirenkaat riittävän turvallisuuden varmistamiseksi.

Turvallisuutta parantaa Nokian Hakkapeliitta 8:n sivupinnan infoalueelta löytyvä paikka- ja painemuisti. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka. Käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistää uusi lisäosio, johon voi merkitä kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin.

Hakkapeliitta-talvirenkaat ja Hakka-konsepti – erityinen pohjoinen konsepti



Nokian Renkaat kehitti maailman ensimmäisen talvirenkaan viimaan ja pakkaseen jo vuonna 1934. Kaksi vuotta myöhemmin pohjoisen talveen syntyi Nokian Hakkapeliitta, joka nykyään on yksi maailman tunnetuimmista talvirengasmerkeistä.

Nokian-talvirenkaat on tehty pohjoisiin oloihin huolehtimaan turvallisesta matkanteosta kaikissa sää- ja tieolosuhteissa. Nokian Hakkapeliitta -rengassarjan mukana ostaja saa myös ainutlaatuisen Hakka-turvan ja Hakka-tiepalvelun.

Jos asianmukaisesti käytetty ja oikein asennettu rengas rikkoutuu normaalikäytössä tapaturmaisesti korjauskelvottomaksi, kuluttaja saa vioittuneen renkaan tilalle uuden vastaavan tuotteen veloituksetta. Jos rengas rikkoutuu tienpäällä, soitto riittää ja tiepalvelu saapuu avuksi. Hakka-turva on voimassa yhden vuoden ostopäivästä aina 4 millimetrin uransyvyyteen saakka.

Nokian Hakkapeliitta 8 – Pohjoisen valtias



  • Ennen kokematonta talvipitoa
  • Ainutlaatuisen vihreä luonne: pienempi polttoaineenkulutus, enemmän hiljaisuutta, vähemmän tienkulutusvaikutusta
  • Vakaa ja tarkka ohjaustuntuma

Pääinnovaatiot:



Eco Stud 8 Concept. Äärimmäistä talviturvallisuutta ja pehmeämpi tiekosketus. Enemmän talvipitoa, ajomukavuutta ja kulumiskestävyyttä. Ainutlaatuista nastateknologiaa. Uuden sukupolven ympäristöystävällisempi ankkurinasta, nastaiskua pienentävä laippamuotoilu, nastan toimintaa tehostava ja tiekosketusta entisestään vaimentava Eco Stud -nastatyyny. Uniikissa nastajaottelussa jokaisen nastan paikka on tietokoneoptimoitu. Nastat eivät ole riveissä ja nastajaottelu etenee tasaisesti yli koko kulutuspinnan. Yksikään nasta ei kulje toisen takana, mikä varmistaa parhaan mahdollisen pidon kaikissa tilanteissa.

Hakkapeliitta Cryosilaani Gen 2 -kulutuspintasekoitus. Kiitettävä talvipito kaikissa lämpötiloissa, erinomaista kulumiskestoa ja pienempi polttoaineenkulutus. Mataliin lämpötiloihin kehitetyn cryogeenisen silaaniyhdistelmän katalyyttina toimii rypsiöljy, joka virittää silican ja luonnonkumin toimimaan nerokkaasti yhteen. Kulutuspintasekoitus säilyy kaikissa oloissa joustavana. Kuviopalojen lamellit toimivat aktiivisesti pitotason ja lämpötilan vaihteluista piittaamatta. Rypsiöljy tuo renkaaseen repimislujuutta sekä lisää jää- ja lumipitoa.

Jarrutustehostin. Parempi jarrutuspito. Jarrutuspitoa lumella on parannettu kuviopalojen takaosan jarrutustehostimilla. Jarrutustehostimien sahalaitakuvio lisää pinta-alaa ja parantaa pitoa varsinkin lumipinnalla.

3D-viistotukilamelli. Nopeampi ohjausvaste. Keskialueen 3D-viistotukilamellit tukevoittavat rakennetta. Rengas reagoi nopeasti ohjausliikkeisiin, mikä tekee liikkumisesta varmaa ja tunnokasta.

3D-lukkolamelli. Tarkempi ajotuntuma. Ulkopuolen olka-alueen 3D-lukkolamellit lukitsevat kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä parantaa ajettavuutta kaarteissa ja väistötilanteissa.

Kuvia: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta8

Nokian Hakkapeliitta 8 – Pohjoisen valtias
http://youtu.be/1KtYGth-4-k

Testausta äärioloissa. Ivalon testikeskus – White Hell:
http://youtu.be/2GON0xE9t00

Miten keksittiin maailman ensimmäinen talvirengas?
www.nokianrenkaat.fi/ensimmaiset_talvirenkaat

Nokian Hakkapeliitan tarina:
www.nokiantyres.com/hakkapeliitta75

Nokian Hakkapeliitta – Legendaarinen talvirengas:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97

Testivoittaja Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA

Nokian Hakkapeliitta ja jäälläajon maailmanennätys 331,16 km/h
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/kehitystyo/fastest-on-ice/jaallaajon-maailmanennatys-2011/

Nokian Hakkapeliitta ja ERA: Sähköautojen jäälläajon maailmanennätys 252,09 km/h
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/kehitystyo/fastest-on-ice/jaallaajon-maailmanennatys-era/

Hakkapeliitta-talviajokoulu
http://www2.nokiantyres.com/talviajokoulu

Hakkkapeliitta-testikuljettajablogit
http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/

Bloggaavat Nokian Renkaiden rengasammattilaiset
http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/

Hakka-turva: www.hakkaclub.fi

Lisätietoja:

Nokian Renkaat Oyj,
Tuotekehityspäällikkö Juha Pirhonen, puh. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

www.nokianrenkaat.fi

www.facebook.com/nokianrenkaatsuomi
www.youtube.com/NokianTyresCom