27. tammikuu 2017 12:00 kategorioissa Tuoteuutiset, Yhtiöuutiset

Sopeutumiskykyä pohjoisen talveen:

Uuden Nokian Hakkapeliitta 9:n uniikki nastakonsepti vie turvallisesti ja luonnollisesti perille

Uusi Nokian Hakkapeliitta 9 -nastarengas sopeutuu talven kaikkiin olomuotoihin taidokkaasti ja tasapainoisesti. Uutuustuotteen sydämessä on Nokian Renkaiden patentoima uniikki funktionaalinen nastakonsepti (Nokian Tyres Functional Stud Concept). Jarruttaessa, kiihdyttäessä ja kaarreajossa toimivat erilaiset nastat varmistavat helpon ja mukavan perille pääsyn talven pahimpanakin päivänä.

Nokian Hakkapeliitta 9

Maailman ensimmäinen funktionaalinen nastoitusratkaisu tuo talven tuiskussa matkaavalle kuljettajalle erinomaisen pitkittäispidon lisäksi ylivertaista sivuttaispitoa jäisellä ja lumisella alustalla. Nokian Renkaiden uuden pintamalliteknologian ansiosta ajotuntuma on vakaa myös paljaalla tiellä. Ääritilanteissa pidon rajalla hallitusti ja loogisesti käyttäytyvä Hakkapeliitta 9 rullaa aikaisempaa nastallista Hakkapeliitta-sukupolvea kevyemmin polttoainetta säästäen. Talviteiden priimuksen vihreää luonnetta täydentää miellyttävän hiljainen ajoääni.

Sekä pieniin perheautoihin että urheilullisiin menopeleihin suunnattu moderni tuotepaletti kattaa 52 kokoa aina 14-tuumasta 20-tuumaan saakka. Suurin osa on XL-merkittyjä eli renkaiden kantavuus on korkein mahdollinen kyseisessä koossa. Maailman pohjoisimman rengasvalmistajan lippulaivatuotteen laaja ja moderni valikoima on täydellisenä saatavissa syksyn 2017 talvirengassesongissa.

Uuden sukupolven nastallinen Hakkapeliitta seuraa moninkertaista vertailutestien voittajaa Nokian Hakkapeliitta 8:a. Nokian Hakkapeliitta 9:n päämarkkinat ovat muiden vaativiin talvikeleihin kehitettyjen Hakkapeliitta-talvirenkaiden tapaan Pohjoismaissa, Venäjällä ja Pohjois-Amerikassa.

Funktionaalinen nastoitusratkaisu tuo ylivoimaista talvipitoa

Tutkimusten mukaan autoilijat arvostavat talvirenkaassa erityisesti luotettavaa jää- ja lumipitoa. Erityinen huolenaihe on varsinkin kaistanvaihdossa ja kaarreajossa tuttu ikävä tilanne: pito katoaa ja auto ei ole ohjattavissa. Sivuttaispidon menetys aiheuttaa usein ajoneuvon hallinnan menetyksen, joka on yksi merkittävimmistä syistä kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa liukkaalla kelillä.

– Yhtenä lähtökohtanamme oli kehittää täysin uusi nastarengas, jossa yhdistyy tasapainoinen pitkittäis- ja sivuttaispito sekä ympäristöystävällisyys. Tuote, jonka avulla autoilijat voisivat liikkua turvallisesti, vaikka keli ja pitotaso yllättävästi muuttuvat. Uudessa Hakkapeliitta 9:ssä on oma räätälöity nastansa renkaan kulutuspinnan keskialueella ja oma nastansa renkaan olkapääalueilla. Uusi teknologia on ainutlaatuinen maailmassa ja ensimmäinen laatuaan myös Hakkapeliitta-talvirenkaissa, Nokian Renkaiden tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen kertoo.

Maailman parhaiden nastallisten talvirenkaiden kehittäminen vaatii nastateknologian, rengasrakenteen, pintakuvion ja kumisekoitusten vuorovaikutusta. Kokonaisuuteen kuuluu myös yli 4 vuoden kehitystyö ja lukemattomat testikilometrit aidoissa käyttöympäristöissä. Nokian Hakkapeliitta 9:n  ääriolojen hallinta jalostettiin huippuunsa napapiirin pohjoispuolella, Nokian Renkaiden ”White Hell” testikeskuksessa Ivalossa.

Funktionaalinen nastakonsepti, enemmän hallittua turvallisuutta

Uutuuden ylivoimaisen talvipidon ja hallitun tiekosketuksen kaikilla alustoilla mahdollistaa vallankumouksellinen funktionaalinen nastakonsepti.

Keskialueen nastoilla maksimoidaan vankka pitkittäispito jarrutuksessa ja kiihdytyksessä, jota tukevat optimaalisella muodollaan niin nastarunko, nastan alalaippa kuin myös kovametallia oleva nastan keskiosa. Keskinastan pitkittäissuuntaa vastaan leveä kovametallitappi tuo maksimaalisesti pitopinta-alaa ja mahdollistaa parhaan mahdollisen pitkittäispidon.

– Merkittävä uusi innovaatio löytyy nastojen rungon yläosasta. Nastarungon yläosa on viistetty, minkä ansiosta nasta kykenee tunkeutumaan aikaisempaa syvemmälle jäähän, mikä kohentaa entisestään jarrutus- ja sivuttaispitoa, Pirhonen sanoo.

Olkapääalueiden nastat on kehitetty tuottamaan ensiluokkaista sivuttaispitoa, jota kaivataan varsinkin kaarreajossa liukkaalla alustalla. Nastan runko ja laippa on erilainen kuin keskinastoilla ja kolmihaarainen kovametallitappi on muotoiltu toimimaan tehokkaasti sivuttaisvoimaa vastaan. Ajoneuvon kaartaessa, nastan pitosärmä kohtaa aina mahdollisimman suuren osuuden ajoalustasta, mikä maksimoi sivuttaispidon. Liukkaalla kelillä autoilija kokee tämän teknisen oivalluksen parantuneena ja tarkkana ohjaustuntumana.

Uusi Hakkapeliitta 9 on edeltäjänsä tapaan pintamalliltaan direktionaalinen eli pyörimissuunnaltaan määrätty. Tämä on testiemme mukaan paras vaihtoehto nastarenkaisiin.

Kaikki nastat sijoitetaan ja asemoidaan tarkkaan suunniteltuun paikkaansa uusinta teknologiaa hyödyntävällä nastoituslaitteistolla. Nastojen sijoittelu on tietokoneoptimoitu ja räätälöity kokokohtaisesti. Esimerkiksi yleisessä koossa 205/55 R16 on sama määrä nastoja sekä uutuustuotteessa kuin edellisen sukupolven Nokian Hakkapeliitta 8:ssa.

Ympäristöystävällistä nastateknologiaa

Maailman pohjoisin rengasvalmistaja tekee jatkuvaa kehitystyötä turvallisten ja entistä ympäristöystävällisempien nastarenkaiden kehittämiseksi. Nokian Hakkapeliitta 9:n nastojen täsmällistä kosketusta ajoalustaan hallitaan Eco Stud 9 -konseptilla.

Nokian Eco Stud 9 -konsepti sisältää kaksi erimallista nastaa, tiekosketusta vaimentavan Eco Stud -nastatyynyn, alalaipan keskellä olevan nastaiskua pienentävän ilmatilan ja keskinastojen viistetyt kovametallikärjet. Viistetyt nastakärjet jakavat nastan iskuvoiman suuremmalle alalle. Ympäristöystävällinen, moderni Eco Stud 9 -konsepti vähentää tienkulumista ja varmistaa, että äänitaso on miellyttävämmällä tasolla kuin jo hiljaisella Hakkapeliitta 8 -nastarenkaalla.

Oivallista lumipitoa - Snow Grip Booster

Luotettavan jääpidon lisäksi Nokian Hakkapeliitta 9 viihtyy oivallisesti lumella ja paljaalla tienpinnalla. Vahvasti tuettu tyylikäs pintamalli on voimakkaasti uritettu 3D-lukkolamelloinnilla, mikä tekee liikkumisesta varmaa, kun rengas reagoi nopeasti ja tunnokkaasti ohjausliikkeisiin. Lukkolamellit lukitsevat renkaan pinnassa kulkevat kuviopalat tiekosketuksessa jämäkästi yhteen, jolloin renkaan ajettavuus kaarteissa ja väistötilanteissa on sujuvaa.

Tiheä lamellointi yhdistettynä Snow Grip Booster -leikkauksiin pintakuvion keskialueen välipalojen molemmilla reunoilla antaa lisää lumipitoa parantavia teräviä särmiä sekä pitkittäissuuntaan että sivuttaissuuntaan. Olkapääalueiden aggressiiviset Deep Snow Grooves -leikkaukset tuovat lisäpitoa, kun siirrytään syvään lumeen.

Vakuuttavaa talvipitoa vahvistaa myös uusi kulutuspintasekoitus. Nokian Renkaiden tuotekehitysinsinöörien taidonnäyte yhdistää turvallisuuden ja Hakkapeliitta 9:n vihreän luonteen. Pääosassa uudentyyppisessä ympäristöystävällisessä talvisekoituksessa on silica, rypsiöljy, luonnonkumi ja erityisesti uusi Green Elasto Proof -biomateriaali, jonka avulla kumisekoitus säilyy elastisena myös alhaisissakin lämpötiloissa. Rypsiöljy parantaa kulutuspintasekoituksen repimislujuutta.

Kulutuspinnan kimmoisuus tehostaa myös lamellien toimintaa, mikä kasvattaa lumipitoa. Vahvojen ja kestävien kemiallisten sidosten ansiosta kulutuspintasekoitus tarjoaa parhaan mahdollisen pidon vuodesta toiseen, kilometrien karttuessa.

Mukavasti ja vakaasti myös paljaalla tiellä

Talvikelien vaihtelu nykypäivänä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa talviautoilusta tehdään paljaalla asvalttitiellä.

– Isoilla pyöräkuormilla ja tehokkailla moottoreilla varustetut keskikokoiset ja suuret perheautot vaativat oman erityishuomionsa nastarenkaan suunnittelussa. Herkät luistonestojärjestelmät aiheuttavat myös haastetta pitävien nastarenkaiden kehitystyössä. Nokian Hakkapeliitta 9 etenee mukavasti ja tasapainoisesti myös paljaalla tiellä. Vakaan ajotuntuman mahdollistaa Stability support network –pintamalli, jossa vankka uran pohjalta jäykkä ja yhtenäinen pintamallin tukiverkko nousee kohti tiekosketusta yhä enemmän uritettuna ja lamelloituna, Pirhonen selventää.

Vahva Ultra High Tensile Steel -teräsvyörakenne mahdollistaa kevyen mutta lujan rakenteen, joka tuntuu tarkkana käsiteltävyytenä myös kovemmissa nopeuksissa. Jämerä rakenne ehkäisee entistä paremmin myös pistovaurioiden aiheuttamia rengasrikkoja. Ajomukavuutta ja kestävyyttä kasvattaa myös uusi renkaan jalka-alueen Clinch-erikoiskumisekoitus.

Uransyvyysmittari lisää talviturvallisuutta

Kulutuspinnasta löytyy tuttuun tapaan Nokian Renkaiden patentoima uransyvyysmittari (DSI – Driving Safety Indicator). Renkaan keskipinnassa olevat numerot ilmaisevat montako millimetriä renkaan pääurissa on kulutuspintaa jäljellä. Lumikidetunnus eli talvikulumisvaroitin (WSI) säilyy näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Lumikiteen kuluttua pois suosittelemme uusien talvirenkaiden hankintaa riittävän turvallisuuden varmistamiseksi. Turvallisuutta parantaa infoalueelta löytyvä paikka- ja painemuisti. Infoalueelle voidaan merkitä vaihdon yhteydessä oikeat paineet ja käyttöpaikka. Käyttömukavuutta ja turvallisuutta edistää lisäosio, johon voi merkitä kevytmetallivanteiden pulttien kiristysmomentin.

Nokian Hakkapeliitta 9 – Luonnollista sopeutumiskykyä (Naturally functional)

  • Uniikki nastakonsepti tuo äärimmäistä pitoa
  • Vakaa ja tasapainoinen ohjaustuntuma
  • Vähemmän rengasääntä, pienempi polttoaineenkulutus

Pääinnovaatiot:

Funktionaalinen nastakonsepti. (Nokian Tyres Functional Stud Concept) Äärimmäistä talvipitoa. Oma räätälöity nastansa renkaan kulutuspinnan keskialueella ja oma nastansa renkaan olkapääalueilla. Jarruttaessa, kiihdyttäessä ja kaarreajossa luonnollisen tehokkaasti toimivat erilaiset nastat varmistavat erinomaisen pitkittäispidon lisäksi ylivertaista sivuttaispitoa jäisellä ja lumisella alustalla.

Eco Stud 9 -konsepti. Enemmän talviturvallisuutta, pehmeämpi tiekosketus. Kaksi erimallista nastaa, tiekosketusta vaimentava Eco Stud -nastatyyny, nastan alalaipan keskellä nastaiskua pienentävä ilmatila ja keskinastojen viistetyt kovametallikärjet. Viistetyt nastakärjet jakavat nastan iskuvoiman suuremmalle alalle. Ympäristöystävällinen moderni nastakonsepti vähentää tienkulumista ja varmistaa, että äänitaso on miellyttävällä tasolla.

Snow Grip Booster. Erinomainen lumipito. Pintakuvion keskialueen välipalojen molemmilla reunoilla olevat leikkaukset tuovat lisää lumipitoa parantavia teräviä särmiä.

Deep Snow Grooves. Lisäpitoa lumiselle tielle. Olkapääalueiden aggressiiviset Deep Snow Grooves -leikkaukset tuovat lisäpitoa, kun siirrytään syvään lumeen.

Ympäristöystävällinen kulutuspintasekoitus. Vakuuttavaa talvipitoa ja kestävyyttä. Uudentyyppisessä ympäristöystävällisessä talvisekoituksessa yhdistyy talviturvallisuus ja kestävyys. Uusi Green Elasto Proof–biomateriaali säilyttää kumisekoituksen elastisena myös alhaisissa lämpötiloissa. Rypsiöljy parantaa kulutuspintasekoituksen repimislujuutta. Vahvojen ja kestävien kemiallisten sidosten ansiosta kulutuspintasekoitus tarjoaa parhaan mahdollisen pidon vuodesta toiseen, kilometrien karttuessa.

Stability support network –pintakuviointi. Vakaa ja mukava ajotuntuma. Vankka uran pohjalta jäykkä ja yhtenäinen pintamallin tukiverkko nousee kohti tiekosketusta yhä enemmän uritettuna ja lameloituna.

3D-lukkolamelli. Tarkempi ajotuntuma. 3D-lukkolamellit lukitsevat kuviopalat tiekosketuksessa yhteen, mikä parantaa ajettavuutta kaarteissa ja väistötilanteissa.

Ultra High Tensile Steel –teräsvyörakenne. Tasapainoinen ja tarkka ajotuntuma, lisää nautinnollisia ajokilometrejä. Vahva High Tensile Steel -teräsvyörakenne mahdollistaa kevyen mutta lujan rakenteen, joka tuntuu tarkkana käsiteltävyytenä myös kovemmissa nopeuksissa väistöissä ja kaistanvaihdoissa. Enemmän ajokilometrejä myös parantuneen viillon- ja pistonkestävyyden ansiosta.

Clinch-erikoiskumisekoitus. Optimoitu kestävyys, matala melutaso. Kumisekoitus painautuu vanteen sarveen joustavasti ja antaa jalka-alueelle enemmän kestävyyttä. Keksintö minimoi menestyksekkäästi myös ajoneuvon sisämelua, koska se vaimentaa renkaan rungosta tulevia värähtelyitä estäen niiden kulkeutumisen vanteeseen ja edelleen ajoneuvon sisään.

Lisää aiheesta: www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta9

Tutustu Nokian Renkaiden muihin talvirengasmalleihin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/renkaat/suv-4x4-renkaat/talvirenkaat/

Lisätietoja: Nokian Renkaat Oyj,

Tutkimus- ja kehitysjohtaja Juha Pirhonen, puh. +358 10 401 7708 [email protected]

Teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri, puh. +358 10 401 7621 [email protected]

Nokian Renkaat – maailman pohjoisin rengasvalmistaja